سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی در معادن قم

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی در معادن قم

گروه معادن - استان قم از نظر تنوع مواد معدنی در جایگاه به نسبت خوبی قرار دارد و در حال حاضر ۱۴ نوع مواد معدنی در استان قابل استخراج هستند، در حدی که گچ و آهک این استان صادر می‌شود. اما معادن طلا و دریاچه نمک از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های بکر استان به‌شمار می‌روند که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر هستند.

جاده‌های معدنی نیزار
به گزارش ماین نیوز، کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به وجود ۶۷ معدن فعال در این استان، گفت: سالانه ۸ میلیارد تومان در معادن قم سرمایه‌گذاری می‌شود. استان قم ظرفیت‌های اقتصادی خوبی در حوزه معدن دارد که طلا، گچ، آهک و... بخشی از این ظرفیت‌ها هستند. با توجه به اهمیت مسائل اقتصادی و توجه به ذخایر طبیعی، مسئله معدن این روزها در دستورکار فعالان اقتصادی قرار گرفته است و معادن طلا و دریاچه نمک ازجمله مهم‌ترین ظرفیت‌های به نسبت بکر در این حوزه هستند که برای استخراج نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارند.

منصور امینی، کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به وجود ۶۷ معدن فعال در استان قم اظهار کرد: معادن استان قم شامل سنگ آهک، سنگ گچ، مرمریت، باریت، سنگ لاشه ورقه، گرانیت، خاک صنعتی، نمک آبی و... می‌شود. وی درباره معادن شاخص این استان افزود: معادن شاخص استان قم شامل معدن منگنز، سنگ آهک، معادن سولفات سدیم و نمک دریاچه‌ها می‌شود. کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: بیشتر معادن این استان در جاده نیزار و بخش کهک واقع شده‌اند.

نیازمند یک میلیارد تومان هزینه
این کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درباره میزان سرمایه‌گذاری در معادن عنوان کرد: با توجه به نوع ماده معدنی، هزینه‌های استخراج متفاوت است، زیرا هر ماده معدنی به ماشین‌آلات خاصی نیاز دارد و قیمت ماشین‌آلات نیز که در معدن کار می‌شود، بسیار بالاست و برای راه‌اندازی معدن حدود یک میلیارد تومان هزینه نیاز است.
امینی گفت: برای جلوگیری از بروز زیان‌های زیست‌محیطی، مسئول فنی معدن استخدام می‌شود که با نظارت‌های دقیق باید مراقب باشد براساس طرح مورد نظر اقدام‌ها در معدن انجام شود و به‌صورت پراکنده اقدام نشود.
کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: برخی برای اینکه زودتر به ماده معدنی برسند به‌صورت پراکنده برداشت می‌کنند و به اصطلاح روی کار برداشت می‌کنند که این امر منجر به بروز آسیب‌های زیست‌محیطی هم می‌شود. مسئول فنی زیر نظر سازمان نظام مهندسی معدن معرفی می‌شود و باید نظارت کامل بر نحوه استخراج از معدن داشته باشد.

امینی بیان کرد: معادن سنگ گچ و آهک در استان قم به صادرات می‌پردازند که در صورتی که صادرات استان فعال شود معادن نیز شروع به‌کار می‌کنند. وی گفت: معادن باریت و مس عیار پایینی دارند که باید نحوه استخراج خود را تغییر دهند و فرآوری کنند و عیار را بالا ببرند تا استخراج این مواد معدنی بیشتر شود. کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: جلوگیری از خام‌فروشی و فرآوری مواد معدنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در طول سال به‌طور میانگین ۸ پروانه معدن با سرمایه‌گذاری حدود ۸ میلیارد تومان صادر می‌شود که این میزان قابل افزایش است.

فعالیت‌های استخراجی از دریاچه نمک خطر زیست‌محیطی ندارد
کارشناس معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم درباره استخراج از دریاچه نمک قم عنوان کرد: از این دریاچه، نمک استخراج می‌شود که برای جاده‌سازی در مناطق کوهستانی و استفاده روی برف‌ها، نمک طعام و مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۴۵۵ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک انجام شده است و تنها یک بهره‌بردار دارد. این کارشناس معدن ادامه داد: پتاسیم و منیزیم نیز در دریاچه نمک موجود است که مطالعات لازم درباره فرآوری این مواد به منظور بهره‌برداری در حال انجام است. امینی درباره میزان سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک افزود: ۴۵۵ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک انجام شده و تنها یک بهره‌بردار دارد، درحالی‌که دریاچه حوض سلطان چندین بهره‌بردار دارد.

وی بیان کرد: مسیر دسترسی به دریاچه نمک از سمت قم وجود ندارد و از جاده کاشان شهرستان آران بیدگل در حال برداشت از این دریاچه هستیم. برای احداث جاده از سمت قم سال گذشته مطالعات لازم انجام و ۳ مسیر دسترسی مشخص شد و یک مسیر نیز به تصویب رسید که در صورت تایید استانداری اقدام‌های لازم برای احداث مسیر دسترسی انجام می‌شود. وی گفت: فعالیت‌های استخراجی از دریاچه نمک خطر زیست‌محیطی ندارد، زیرا فاقد رویش گیاهی است، همچنین هیچ جانداری در این دریاچه زندگی نمی‌کند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدنی
درباره میزان سرمایه‌گذاری که روی دریاچه نمک انجام شده رییس صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: مدیریت دریاچه نمک قم براساس مصوبه دولت به استان سپرده شده است. احمد ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده دریاچه نمک قم، راه دسترسی بود که در این زمینه زیرساخت‌های لازم فراهم شده است. از آنجا که دریاچه قم یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است باید زیرساخت‌های لازم را برای آن فراهم کنیم که در زمینه راه دسترسی به دریاچه اقدام‌های لازم انجام شده است.

رییس صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه با اشاره به معادن با ارزشی که در دریاچه وجود دارد، خاطرنشان کرد: معادنی که در دریاچه به شکل پیش‌فرض وجود دارد شامل منزیم، کلریدسدیم و پتاسیم و املاح معدنی است.
ذاکری با تاکید بر این موضوع که دریاچه نمک قم فرصتی برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: با نگاه ویژه‌ای که در استان به دریاچه شده است، قصد داریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان را افزایش دهیم تا زمینه‌ساز اشتغال بیشتری در استان شویم.
لازم به یادآوری است دریاچه نمک یا دریاچه نمک مسیله نام دریاچه‌ای در منطقه کویر مرکزی ایران واقع در استان قم است. این دریاچه با عنوان دریاچه نمک آران و بیدگل هم شناخته می‌شود و گاهی با دریاچه حوض سلطان که مابین قم و تهران واقع است، اشتباه می‌شود. موقعیت جغرافیایی این دریاچه مابین ۳ استان اصفهان، قم و سمنان واقع است و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است. این دریاچه از غرب به کوه‌های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است. این نام به‌دلیل شوری بسیار زیاد دریاچه گذاشته شده، به‌گونه‌ای‌که در فصل تابستان قطعات نمک روی آن شناور می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا