گفت و گو با مدیرعامل فولاد نورد:

افزایش تعرفه فولاد موثر واقع شد

افزایش تعرفه فولاد موثر واقع شد

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل فولاد نورد با بیان اینکه سیاست های جدید چین نشان می دهد دوباره قیمت محصولات فولادی در مسیر نزولی قرار می گیرند، گفت: اگر دوباره کارخانه های فولاد چین وارد مدار تولید شوند، سرنوشت محصولات نوردی در بازار عوض می شود و تولیدات داخلی با کاهش قیمت روبه رو خواهند شد.

به گزارش ماین نیوز، رضا شهرستانی اظهار کرد: بازار فولاد به دلیل اینکه از ابتدای سال یک جهش قیمت را به دو دلیل رشد اقتصادی چین و قیمت نفت تجربه کرد، تولیدکنندگان را به ادامه روند صعودی قیمت امیدوار کرد، در حالی که سیاست‌های جدید چین نشان می‌دهد دوباره قیمت محصولات فولادی در مسیر نزولی قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه رشد قیمت فولاد سبب شد تقاضا برای خرید افزایش یابد، گفت: بعد از این جهش قیمت دوباره قیمت محصولات فولادی افت پیدا کرد. اگرچه رونق بازار مسکن در داخل کشور کمی توانست بازار داخلی محصولات نوردی را تکان دهد. زیرا همین موضوع باعث شد بازار فولاد هم رونق گیرد.

مدیرعامل فولاد نورد افزود: اما تمام اینها همانند مُسکن‌های قوی بودند که فقط در مقطعی توانستند آرامش را به بازار فولاد برگردانند و هنوز شواهدی از آینده‌ای روشن برای این بازار وجود ندارد. در حالی که برای اینکه چرخه اقتصادی در یک صنعت روان‌‌تر بچرخد باید تمهیداتی اندیشید که بر صنایع کشور تاثیر مقطعی نداشته باشد و تصمیمات اساسی گرفته شود.

شهرستانی تصریح کرد: در راستای توسعه شرکت‌های فولادی و برآورده شدن اهداف چشم‌انداز بازار فولاد باید سیاست‌ها را مطابق با مصرف داخلی و گرایشات جدید بازار تعریف کرد. از سویی برای اینکه بتوانیم بازارهای صادراتی بیشتری را از آن تولیدات فولادی خود کنیم باید کیفیت محصولات‌مان را افزایش دهیم تا خارجی‌ها ترغیب شوند محصولات‌مان را خریداری کنند.

او با بیان اینکه بهبود بازار فولاد تحت تاثیر نوع حمایت دولت و رفتار نظام بانکی است، گفت: بازار محصولات نوردی به دلیل اینکه در این صنعت مازاد تولید زیادی وجود دارد، بسیار زود تحت الشعاع پارامترهای بازار قرار می‌گیرد چرا که ظرفیت تولی در محصول میلگرد بالاست در حالی که هنوز در تولید ورق ظرفیت برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. آن دسته از تولیدکنندگانی که در بازار توانسته‌اند میزان تولیدشان را بر اساس تقاضای موجود تعادل بخشند، در این بازار برنده خواهند بود.

مدیرعامل فولاد نورد افزود: زمانی که دامپینگ چین بر بازار فولاد سایه افکنده بود در تلاش بودیم تا با سیاست‌های ضد دامپینگی که تعرفه است، میزان واردات را کنترل کنیم تا اینکه بالاخره دولت تعرفه را افزایش داد و این موضوع بسیار تاثیرگذار واقع شده اما به نظر می‌رسد چین دوباره کارخانه‌های فولاد خود را وارد مدار تولید کند و مسلما با ورود این شرکت‌ها به بازار جهانی باری دیگر قیمت فولاد روند نزولی خود را آغاز می‌کند.

او در پایان گفت: این سیاست اثر مستقیم خود را باری دیگر در بازار محصولات فولادی تمام کشورها خواهد گذاشت. اگرچه از همین الان آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تعرفه‌های سنگین برای جلوگیری از قیمت‌شکنی چین وضع کرده‌اند. با این حال محصولات نوردی هم به زودی در بازار دوباره سرنوشت‌شان عوض می‌شود و با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا