‌انتقاد از تعطیلی صدها واحد معدنی در آذربایجان‌ شرقی

‌انتقاد از تعطیلی صدها واحد معدنی در آذربایجان‌ شرقی

گروه معادن - ‌رییس خانه معدن استان آذربایجان‌ شرقی از تعطیلی صدها واحد بهره‌برداری معدنی در استان و به ویژه در شهرستان آذرشهر خبر داد.

به گزارش ماین نیوز، نصیر نوری تعداد شاغلین بخش معادن در استان را 1500 نفر اعلام کرد و افزود: قریب به اتفاق این افراد در مناطق محروم استان مشغول فعالیت هستند و اگر تعداد اعضای هر خانواده را به صورت میانگین چهار نفر حساب کنیم، بیش از شش هزار نفر از طریق معدن ارتزاق می‌کنند.

وی افزود: نان معدنکاران در سخت ترین شرایط ممکن و از لابه لای سنگ‌ها در می‌آید. کسی توان درک مشکلات این افراد زحمتکش را ندارد.

وی با بیان اینکه معادن، انفال هستند، گفت: به ازای استخراج هر تن مواد معدنی، عده‌ای انتظار دارند که سهمی به حساب دولت واریز شود و مبلغی نیز به حساب منابع طبیعی!

رییس خانه معدن استان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وضعیت معادن کشور و استان در سال 94، اسفناک‌ بود، ادامه داد: از سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم که پرداخت حقوق دولتی نسبت به مواد معدنی کشف شده بر اساس استخراج واقعی انجام گیرد. متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمامی فعالیت‌های ریز و درشت استانی را در بدنه وزارت متمرکز کرده و هیچ اختیاری به مدیران استانی تفویض نمی‌کند.‌ کسی حرف ما معدنکاران را نمی شنود.

نوری با اشاره به برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان تصریح کرد: در این جلسه از هر موضوعی نسبت به صنعت و تولید صحبت می‌کنند، ولی وقتی صحبت معدن می‌شود فرصتی برای ارائه مشکلات نمی‌شود‌!

وی ادامه داد: به جرات می‌گوییم که عده‌ای در بخش معدن، فقط و فقط شعار می‌دهند. معدنکار در هر کجا کار کند، مظلوم است. هر کس‌ از راه می‌رسد اقدام به سهم خواهی از معدنکاران می‌کند.

وی نسبت به فاقد ارزش بودن پروانه‌های بهره برداری و پروانه استخراج در نهادهای مربوطه همچون بانک‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: سند کارخانه کارخانه داران در بانک‌ها به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود، ولی متاسفانه پروانه بهره‌برداری معدن، هیچ ارزشی در نزد بانک‌ها ندارد.

رییس خانه معدن استان با بیان اینکه وام‌های چند میلیاردی برای تولیدکنندگان و صنعتگران، پول خرد محسوب می‌شود، ادامه داد: اعطای یک میلیارد وام در بخش معدن، معجزه ایجاد می‌کند. حتی اگر به برخی از معدنکاران، وام‌های 200 میلیون تومانی نیز بدهند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود تا جایی که این افراد می‌توانند حداقل مجموعه خود را سرپا نگه دارند.

نوری گفت: متاسفانه دولت، آن چنان که باید و شاید از معدنکاران حمایت نمی‌کند و این امر موجب دلسردی این افراد شده است. به جرات می‌گوییم که اگر می‌خواهند اقتصاد کشور را بدون تکیه به منابع نفتی اداره کنند، باید به بخش معدن و ظرفیت‌های ارزشمند آن توجه کنند.

وی افزود: یک زمانی سنگ قرمز آذرشهر، پاسخگوی دنیا بود، ولی در حال حاضر اکثر فعالین این حوزه، مجموعه‌های خود را به دلیل مشکلات اقتصادی، تعطیل کرده‌اند. مدیران استانی نیز باید به تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی استان دستور دهند که نیازهای خود را در درجه اول از خود استان تامین کنند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا