علیرضایی خبر داد:

آزادسازی ۱۲ هزار کیلومترمربع محدوده معدنی در خراسان رضوی

آزادسازی ۱۲ هزار کیلومترمربع محدوده معدنی در خراسان رضوی

گروه معادن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: 12 هزار کیلومتر مربع از محدوده های معدنی استان که فعالیت در آنها متوقف شده بود، از تملک افراد خارج و آزادسازی شد.

به گزارش ماین نیوز، راضیه علیرضایی افزود: این محدوده های معدنی دارای پروانه بهره برداری برای سرمایه گذاران آنها بودند اما چند سال هیچ فعالیتی در آنها انجام نگرفته بود.

وی بیان کرد: پارسال با همکاری شهرداریها و اداره کل راه و شهرسازی، واحدهای معدنی شن و ماسه و سنگ مستقر در حوالی شهرها که با طرحهای جامع شهری مغایرت داشت، جا به جا و ساماندهی شد.

علیرضایی با اشاره به جهت گیری صدور پروانه های بهره برداری از معادن کوچک به سمت معادن متوسط و بزرگ در سال گذشته گفت: سال 94 حدود 640 میلیارد ریال برای تجهیز و بهره برداری از معادن متوسط و بزرگ در استان سرمایه گذاری شد که این میزان دو برابر سال قبل از آن بود.

وی ادامه داد: پارسال مطالعات ژئوفیزیک منطقه خواف، که برای بیش از هشت سال
بلوکه شده بود، به پایان رسید و 39 منطقه امیدبخش معدنی شامل آهن، طلا، مس، سرب و روی شناسایی شد که بزودی به مزایده گذاشته می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: وضعیت مالی بیشتر پروژه های فولادی و معدنی در منطقه سنگان خواف تعیین تکلیف شده و اعتبار لازم برای پروژه های نیمه تمام آن منطقه تامین شده است.

علیرضایی با اشاره به تامین مالی 70 میلیون یورویی پروژه شرکت فولاد خراسان اظهار کرد: بیشتر پروژه های فولادسازی که از سال 92 در منطقه خواف به اجرا درآمده، از پنج تا 63 درصد پیشرفت اجرایی دارند.

وی بیان کرد: مشکل عمده در منطقه سنگان خواف تامین زیرساخت های لازم نظیر آب است که قرارداد حفر چهار حلقه چاه در دشت زوزن داده شده که تا حدودی مشکل کمبود آب برای پروژه های فولادسازی را رفع می کند.

وی اظهار کرد: امسال دو پروژه فولادسازی شامل گندله سازی و کنسانتره سازی در سنگان که تامین منابع آبی شده اند و یک واحد 800 هزار تنی فولاد در نیشابور به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برنامه امسال این سازمان مبنی بر صادرات آهن و فولاد از این استان برای نخستین بار گفت: تاکنون سنگ آهن خام از این منطقه به دیگر کشورها صادر می شده است.

علیرضایی افزود: به رغم کاهش قیمت جهانی سنگ آهن در سال گذشته و رکود در بازار، این ماده معدنی همچنان بازار خود را داشت و کارشناسان معتقدند بزودی بازار مزبور به رونق گذشته دست خواهد یافت.

وی بیان کرد: با بهره برداری از پروژه های فولادسازی در خواف، بزودی صدور سنگ آهن خام از این منطقه متوقف و کنسانتره و گندله به عنوان محصولات پیش ساخت فولاد به کشورهای دیگر و همچنین به استانهای داخلی صادر می شود.

وی اظهار امیدواری کرد، به زودی با تکمیل پروژه های گندله سازی و کنسانتره در خواف، این استان از صادرات سنگ آهن خام به بازار چین رهایی یابد.

منطقه معدنی سنگان خواف با ذخیره قطعی 2،1 میلیارد تن سنگ آهن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن کشور، نوید دهنده رونق صنعت فولاد در منطقه شرق ایران به شمار می رود.

در راستای دستیابی به هدف تولید 10 میلیون تن فولاد در استان و تبدیل این منطقه به قطب سوم فولادسازی با توجه به وجود منابع سنگ آهن در این منطقه، 22 طرح بزرگ فولادی با ظرفیت تولید 35 میلیون و 92 هزار تن در سال در زمینه شمش فولادی، گندله آهن، ورق فولادی، مقاطع فولادی، کنسانتره آهن با سرمایه گذاری کلی 157 هزار و 290 میلیارد ریال و اشتغالزایی 14 هزار و 358 نفر در خراسان رضوی در دست اجراست.

خراسان رضوی جزو استان های دارای ظرفیت های سرشار معدنی است و از 66 نوع ماده شناخته شده معدنی کشور، 46 نوع آن در این استان وجود دارد.

براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، این استان با 764 معدن دارای پروانه بهره برداری و 2.8 میلیارد تن ذخیره معدنی، از نظر تعداد معادن رتبه سوم کشور را دارد و ظرفیت اسمی استخراج معادن فعال این استان 31.7 میلیون تن در سال است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا