دبیر کمیته فقهی سازمان بورس: تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت، نافی انتشار اوراق سلف آن نیست

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس: تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت، نافی انتشار اوراق سلف آن نیست

تهران- ایرنا- دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از آنجا که قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می کند و خودروسازان برای تامین مالی اوراق سلف منتشر می کنند و خریداران نیز برای پوشش ریسک قیمت خودرو برای دوره مشخص (یک ساله) این اوراق را می خرند، بنابراین این موضوع هیچ منافاتی با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، «سیدعباس موسویان» افزود: در هفته های گذشته بحث انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران به منظور تامین مالی خودروسازان مطرح منتشر شد و خودروسازان نیز از تامین مالی با این روش جدید استقبال کردند.
موسویان گفت: افزون بر خریداران، فروشندگان خودرو نیز از انتشار این اوراق منتفع می شوند.
وی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که قیمت خودروهای داخلی هر روز در بازار آزاد بسته به عوامل مختلف نوسان دارد؛ به طوری که گاهی بهای یک خودرو از قیمت کارخانه بالاتر و نرخ خودرو دیگر از نرخ کارخانه ای پایین تر است.
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تعیین قیمت ها از سوی شورای رقابت صورت می گیرد و خودرو نیز مانند هر کالای دیگری روزانه دستخوش تغییر قیمتی در بازار می شود. به این ترتیب افزون بر مسائل شرعی، از لحاظ اقتصادی نیز انتشار اوراق سلف خودرو و همچنین معاملات ثانویه این اوراق در طول عمر این معاملات، منطقی و جذاب است.
پیش از این «بهرام شهریاری» عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو، گفته بود: اکنون بخشی از بازار خودرو ایران را خودروهای خارجی به دست آورده اند و در شرایط کنونی، انتشار اوراق سلف خودرو شاید اثری مستقیم بر روند قیمت ها نداشته باشد اما به گردش سرمایه در صنعت خودرو کمک می کند.
وی اضافه کرد: انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالا می تواند برای خریداران و خودروسازان مفید و جذاب باشد، زیرا خودروسازان می توانند با این روش تامین مالی کرده و خریداران نیز افزون بر دریافت سود مشخص در تولید نیز مشارکت خواهند داشت.
وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید خودرو در سال 1394 را دستیابی به یک میلیون و 400 هزار دستگاه هدفگذاری کرد و بر پایه آمارهای منتشر شده، تولید انواع خودرو داخلی در 11 ماهه پارسال (منتهی به بهمن ماه) برابر با 878 هزار و 644 دستگاه بود.
بر پایه هدفگذاری کمی برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1396 بالغ بر یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو سبک (سواری و وانت) باید تولید شود که این رقم در افق چشم انداز 1404 دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی بازارهای صادراتی شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا