شکوری مطرح کرد:

حمل‌ونقل ریلی ؛ پاشنه آشیل توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

حمل‌ونقل ریلی ؛ پاشنه آشیل توسعه بخش معدن و صنایع معدنی

گروه معادن - نشست تخصصی مشترک کمیسیون معادن و صنایع معدنی با کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران با موضوع نقش توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل (جاده‌ای، ریلی و دریایی) در قیمت‌گذاری محصولات معدنی با توجه به وضعیت حل حاضر و اهداف سند چشم‌انداز 1404 برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، در این نشست بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اینکه استراتژی کشور مانند پازلی است که قطعات آن درست در جای خود قرار نگرفته‌اند، افزود: بدون قرارگیری درست قطعات این پازل امکان توسعه کشور وجود نخواهد داشت. رشد اقتصادی در افق 1404 به ویژه در بخش معدن نیازمند توسعه در بخش‌های هم‌راستا با معدن است. اگر روند توسعه‌ای در این بخش‌ها رخ ندهد، معدن نیز توسعه نخواهد یافت.

وی گفت: در حوزه‌های تولید فولاد، مس و آلومینیوم در افق 1404 اهدافی برای کشور در نظر گرفته شده‌اند اما توسعه بخش‌های مرتبط با تولید این محصولات مورد توجه قرار نگرفته و همین موضوع باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

او با اشاره به اهمیت بخش حمل و نقل اظهار کرد: چشم‌انداز در نظر گرفته شده برای بخش‌های اقتصادی نیازمند توسعه در حوزه‌هایی است که در راستای این بخش در حرکت‌اند، در واقع توسعه حمل و نقل می‌تواند به اقتصادی شدن اهداف در نظر گرفته شده کمک کند.

به گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران توسعه حمل‌ و نقل به ویژه در حوزه حمل ریلی به لحاظ اقتصادی صرفه فراوانی دارد و در صورت توسعه می‌تواند بخش عمده‌ای از حمل‌ و نقل معدن را بر عهده گیرد.

شکوری افزود: جالب است بدانید، نوسانات GDP در کشورهای مختلف دنیا در راستای توسعه حمل‌ و نقل اتفاق می‌افتد، در نتیجه به لحاظ اهمیت فراوانی که این بخش برعهده دارد، برگزاری این نشست را لازم دانستیم تا با حضور فعالان اقتصادی و مسئولان مرتبط، انتظارات بخش معدن از حمل‌ و نقل کشور مطرح شود.

در ادامه شکوری با ارائه مقاله وضعیت حمل‌ و نقل در ایران را نسبت به سایر کشورها مورد بررسی قرار داد.

طبق این گزارش، در حال حاضر 10376 کیلوتر خط ریلی در کشور وجود دارد. از سوی دیگر در حمل و نقل دریایی نیز شاهد 11 بندرگاه در کشور هستیم که به لحاظ کیفیت رتبه 87 دنیا را از آن خود کرده است. حال با توجه به اهداف در نظر گرفته شده در افق 1404 و افزایش صادرات، توسعه بنادر از موضوعات بسیار مهم و الزامی تلقی می‌شوند. براساس مطالعات صورت گرفته در سال گذشته از 17 میلیون تن فولاد و محصولات فولادی تولید شده تنها 3 میلیون تن آن با ریل حمل شده است.

وی تاکید کرد: در صورتی که نرخ رشد خطوط اصلی ریل مانند 10 سال گذشته 6.3 درصد باشد، برای تحقق اهداف 1404 به 15 هزار و 310 کیلومتر ریل نیاز است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: جالب است بدانید قیمت معدنکاری و تولید سنگ آهن دانه‌بندی شرکت‌های بزرگی مانند ریوتینتو، واله و ... به خصوص در پسابرجام به قیمت‌های معدنکاری در ایران نزدیک است اما هزینه‌های بالای حمل و نقلی، قیمت تمام شده در ایران را افزایش داده و به دنبال آن قدرت رقابت ایران در بازارهای صادراتی را کاهش داده است.

شکوری اظهار کرد: انتظار ما این است دولت گسستگی در خطوط ریلی را کاهش داده و از سوی دیگر پایگاه‌هایی را در مراکز معدنی کشور ایجاد کند. همچنین انتظار دیگر ما گسترش بندر چابهار به عنوان هاب صادرات مواد معدنی است.

در این نشست تاکید شد؛ دولت به عنوان متولی اصلی، مسئولیت احداث زیرساخت‌های خطوط اصلی ریلی را بر عهده دارد. بخش خصوصی نیز می‌تواند در سرمایه‎گذاری احداث انشعابات فرعی تا معدن یا کارخانه و افزایش لوکومتیو و واگن مشارکت کند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا