دولت معدن کاران را تحت فشار قرار می دهد

دولت معدن کاران را تحت فشار قرار می دهد

دنیای معدن -مدیر شرکت توسعه معادن گابر گفت در شرایط حال حاضر دیگر باید تصمیمی گرفت؛ چراکه ما در مقطعی از وضعیت اقتصاد هستیم که اوضاع و حال خوشی را نمی بینیم.

سید مهران غفاری با بیان این که پیش از این سال ها، ما نظراتی را می گفتیم و این نظرات به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی کشورمان بود، یعنی وضعیت ما قبل از سال جاری نسبتا خوب بود و ما با ارائه پیشنهاداتی، به بهبود بیشتر می پرداختیم اظهار داشت: به صراحت می گویم ما امروز در مرحله هشدار اقتصادی هستیم. وخامت امر به حدی است که در نامه وزرا به شخص رئیس جمهور نیز به آن اشاره شده و من معتقدم این نامه خیلی دیر نوشته شد و این هشدار به وضعیت اقتصادی دیر بیان شد.
وی گفت: ما در گذشته تنها، مشکل بی کاری داشتیم اما آنچه امروز با آن مواجه شده ایم ترس شاغلین نسبت به از دست دادن شغلشان است. این امر در معادن نیز دیده می شود. خیلی از همکاران ما که از دست اندر کاران حوزه معدن هستند کارشان خوابیده و با رکود صد در صدی مواجه شده اند و این یعنی وضعیت اقتصادی ما در حالت هشدار قرار دارد.
مدیر شرکت توسعه معادن گابر گفت: طی شش ماه گذشته هشتاد درصد از نیروی های شاغل خود را تعدیل کرده ایم. ما امیدوار بودیم که با رفع تحریم ها گشایشی در کارها مخصوصا در حوزه معدن حاصل شود که متاسفانه تا به این لحظه این اتفاق تحقق نیافت و بخش معادن ما نیز دچار مشکلات عدیده ای شدند.
مهندس غفاری افزود: شرکت نفت یکی از طرف های قرار داد ما است که برای حفاری چاه های نفت خود از ما سنگ باریت خریداری می کند و آن را خرد کرده و به حفاری می پردازد. این شرکت که هیچ وقت سابقه نداشته بعد از خریدش تسویه اش را به تاخیر بیاندازد تا به امروز تسویه ای با ما نکرده و ما را مدت هاست که منتظر نگه داشته است. شما ببینید وضع به چه نحوی شده که شرکت نفت کشور به این روز افتاده است.
وی گفت: مگر تشکیلات خصوصی کشورمان چه میزان می تواند توان داشته باشد که 20، 30 میلیارد از شرکت نفت ایران طلبکار است و این طلب را ماه ها به او نمی دهند.مطمئنا این نوع برخورد اقتصادی باعث خواهد شد که این مجموعه ها به زمین بخورند و بخش سرمایه گذار خصوصی از ورود به فعالیت اقتصادی در داخل کشور بپرهیزد.
وی در پاسخ مبنی بر این که مهم ترین مشکل در حوزه معدن چیست؟ گفت: عدم ثبات در تصمیم گیری و کثرت بخشنامه های سلیقه ای از مهم ترین مشکلات معادن ما هستند.
قوانین ناشفاف تا امروز متاسفانه راه را برای تفسیر متعدد باز می کند و افراد را از رسیدن به وحدت کلمه جدا می سازد. این موضوع نتایجی در بر خواهد داشت که از جمله این مشکلات می توان به عدم ورود سرمایه گذاران با سابقه به عرصه هایی که نیاز به حضورشان است اشاره کرد.
غفاری ادامه داد: ما در بخش معدن بزرگ ترین معضل مان این است که بازار داخلی خوابیده و نقدینگی وجود ندارد و دوم اینکه صادرات برای ما مقدور نیست؛ چراکه بانک های بین المللی همچنان ما را در تحریم نگه داشته اند. در کنار این موارد تحریمی در فضای جهانی، کار ما مرتب مزاحم پیدا می کند. برای مثال بنده می خواستم در یکی از مناطق سیستان و بلوچستان معدنی حف کنم که منابع طبیعی مانع از آن شد و نگذاشت تا این فعالیت پرسود اقتصادی تحقق یابد. برای شروع به کار در کشور باید چندین فیلتر و صافی را گذراند و به قدری این فشارهای سازمانی زیاد است که کسی که قصد ورود و سرمایه گذاری در این حوزه را داشته باشد قطعا منصرف خواهد شد.
غفاری در پایان به خبرنگار موج گفت: دولت معدن کاران را تحت فشار قرار می دهد و آن گونه که باید از معدن کاران حمایت نمی کند و به منافع خود می اندیشد. برای مثال وقتی می رویم برای این که سوخت بگیریم به ما می گویند بروید اول حقوق دولتی را پرداخت کنید و بعد از آن برای خرید سوخت اقدام کنید.حال آنکه ما در پی این بودیم که سوخت ترنسفر را خریداری کرده و مواد استخراج شده را بفروشیم و پس از فروش حقوق دولتی را پرداخت کنیم ولی این امر با چنین سیستمی تحقق نخواهد یافت.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا