رکورد بی سابقه بومی سازی تجهیز و صرفه جویی در فولاد مبارکه

رکورد بی سابقه بومی سازی تجهیز و صرفه جویی در فولاد مبارکه

گروه صنایع معدنی >فولاد - کارکنان شرکت فولاد مبارکه توانستند از ابتدای سال 1394 با بومی سازی 302 تجهیز برای نخستین بار رکورد جدیدی را در بومی سازی به ثبت رسانده و بیش از 320 میلیارد ریال صرفه جویی برای کشور به ارمغان آورند.

به گزارش ماین نیوز، مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات فولاد مبارکه با اشاره به فرایند بومی سازی قطعات در شرکت فولاد مبارکه گفت: این شرکت در راستای عمل به راهبرد اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید داخل توانسته با استفاده از مجموعه فعالیت های برنامه ریزی، مهندسی و ساخت و کنترل کیفیت، اقلام مورد نیاز خطوط تولید شرکت را با همکاری متخصصان توانمند داخلی برای نخستین بار در تاریخ صنعت کشور بومیسازی و بهره برداری نماید.

محمد رجایی؛ اقدامات صورت گرفته در شرکت فولاد مبارکه در راستای بومیسازی قطعات را هدفمند برشمرد و افزود: با تشکیل کمیته های بومی سازی در کلیه نواحی تولیدی و به منظور استفاده از پتانسیل های موجود در نواحی با مشارکت کارکنان با تجربه همان نواحی در اقدامات بومی سازی و نیز ایجاد ساختار بومی سازی در مدیریت دفتر فنی نگهداری و تعمیرات توانستیم به اهداف از پیش تعیین شده دست یابیم که در این خصوص بومی سازی تجهیزات بسیار حساس، با نگاه کارشناسی دقیق، مسئولانه و با اعتماد به صنعت داخل کشور برگ زرین دیگری را در کارنامه پر افتخار صنعت فولاد کشور شاهد هستیم.

مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات با تشریح گزارش عملکرد بومیسازی ریالی و تعدادی شرکت فولاد مبارکه از ابتدای سال 1394 تا پایان سال 94 گفت: این بومیسازی با هدف جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال و تأمین پایدار و با کیفیت اقلام مورد نیاز در داخل کشور دنبال شده که در اقلام مربوط به مدیریت ماشین آلات، تجهیزات و قطعات یدکی با تعداد 4788 سفارش ثبت شده ، تعداد کل متریال کدهای داخلی و خارجی 12499 و کل مبلغ خریداری شده 3.389.546 (میلیون ریال)، درصد ریالی داخلی این بومی سازی 54.7 و درصد تعدادی داخلی 64.1 محقق شد.

وی افزود: علاوه بر این مقادیر در مدیریت مواد مصرفی با تعداد کل سفارشات داخلی و خارجی 10196، تعداد کل متریال کدها (داخلی و خارجی) 13417 و مبلغ خریداری شده 1.380.003 میلیون ریال به 82.4 درصد ریالی و 98.8 درصد تعدادی داخلی رسیدیم ، همچنین تعداد کل سفارشات داخلی و خارجی در مدیریت مواد اولیه و انرژی با 409سفارش ، معادل تعداد 747 متریال کد شد که در این مدیریت نیز بالغ بر 30.932.545 (میلیون ریال) خریداری شده که از این مقدار 90.4 درصد ریالی داخلی و 87.7 درصد تعدادی داخلی را شامل می شود.

وی در تشریح مهم ترین اقدامات انجام شده در سال 94 گفت: بومی سازی قطعات استراتژیک ازجمله فن های پروسس واحدگندله سازی ، سوپرمندریل نورد گرم ، لوب های کمپرسور واحد احیا ، پایه و کوره باکس آنیلینگ نورد سرد و... ، تهیه تعداد 105 مدرک نهایی قطعه (Final Book) برای قطعات بومی سازی شده، تعامل فنی با 109 سازنده همراه با ایجاد سایت مجازی بومی سازی، ارتباط با سازندگان و نواحی و نیز اصلاح و بهروز رسانی شناسنامههای فنی در مرحله ساخت برای 4000 متریال کد از جمله اقداماتی است که در این مدیریت صورت گرفته است.

وی گفت: علاوه بر این موارد می توان به تهیه مدرک فنی (دفترچه فنی، استاندارد و دیتاشیت) برای بیش از 6000 متریال کد و بومی سازی تعداد 5 متریال کد در زمینه روانکارها نیز اشاره داشت.

مدیر دفتر فنی نگهداری و تعمیرات در خصوص بومی سازی قطعات و تجهیزاتی که برای اولین بار در سال 1394 از سوی این مدیریت انجام شده، گفت: خوشبختانه با همراهی و همکاری همه پرسنل خطوط تولید و واحدهای پشتیبانی برای نخستین بار در سال 94 توانستیم تعداد 302 متریال کد را که پایان یافته و در حال تست گرم نیز میباشند را به انجام برسانیم که مجموع هزینه بومیسازی آنها برابر با 13.932.003.640 تومان میباشد، ضمن اینکه با توجه به قیمت خرید خارج این قطعات که بالغ بر 11,608,033 یورو برآورد شده است، صرفه جویی معادل 32,500,128,360تومان برای فولاد مبارکه حاصل گردید.

وی تصریح نمود: در همین راستا تعداد مدرک فنی تهیه شده درسال 94 برابر با 21500 مدرک میباشد و این درحالی است که تعداد کل مدارک فنی مهیا شده از سال 1380 تاکنون به 230.000 مدرک رسیده و این نشان دهنده عزم و همت والای کارکنان فولادمبارکه در راستای حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی می باشد.

رجایی در زمینه برخی از قطعات مهم بومی سازی شده در سال گذشته گفت: سوپرمندریل ناحیه نورد گرم یکی از قطعاتی است که اگر قرار بود از خارج تهیه شود می بایست حدود 34 میلیارد ریال هزینه گردد که با انجام بومی سازی این قطعه توانستیم علاوه بر ساخت این تجهیز در داخل کشور به مبلغ 14میلیارد ریال، ایران در جمع معدود کشورهای سازنده کلاف پیچ نیز قرارگرفت. علاوه بر این تجهیز کاورهای تلسکوپی مربوط به بستر ماشینهای سنگزنی غلطکهای فولاد سبا نیز با انجام مهندسی معکوس و بومیسازی توسط شرکت های داخلی انجام شده که توانستیم انحصار شرکت های آلمانی و صرفه جویی 700 میلیون ریالی به ازاء هر کاور را شاهد باشیم.

مدیردفتر فنی نگهداری و تعمیرات افزود : با بومی سازی بدنه کوره فولادسازی و نورد پیوسته سبا نیز توانستیم با حذف عوامل محدود کننده در طرح های توسعه که همانا انحصار و تحریم بودند، قیمت خرید خارج این تجهیز که بالغ بر 6 میلیارد ریال بود را به قیمت حدود 3.5 میلیارد ریال با ساخت داخل تامین نماییم.
پایه و دیفیوزر کوره های باکس آنیل نیز یکی دیگر از تجهیزات استراتژیک خط تولید بود که شرکت فولادمبارکه توانست با دستیابی به دانش و تکنولوژی ساخت این تجهیز در داخل کشور آن را با حدود 2 میلیارد ریال در داخل تأمین نماید که جا دارد در همین جا از تلاش، همت، همراهی و همکاری همه عزیزانی که ما را در این مسیر دشوار یاری رساندند، تقدیر و تشکر نماییم.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا