عربستان قطب معدن و صنایع معدنی می‌شود+چشم‌انداز ۲۰۳۰

عربستان قطب معدن و صنایع معدنی می‌شود+چشم‌انداز ۲۰۳۰

گروه معادن - عربستان سهم بخش معدن و صنایع معدنی را در تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2030 معادل 70 میلیارد دلار در نظر گرفت.

تصویب چشم انداز 2030 عربستان توسط کابینه...
به گزارش ماین نیوز، رشد قیمت نفت منجر به افزایش 100 درصدی تولید ناخالص داخلی  (GDP) عربستان در بازه 10 ساله 2003 تا 2013 و رشد 75 درصدی درآمد سرانه مردم این کشور شد و عربستان را به قدرت 19 اقتصاد دنیا تبدیل کرد. ذخایر ارزی این کشور نیز بیش از 600 میلیارد دلار شد.

اما سقوط قیمت نفت، عربستان را به روزی انداخته که امسال 87 میلیارد دلار کسری بودجه دارد و ذخیره ارزی 5 سال آینده تمام می‌شود. عربستان نیاز به 6 میلیون اشتغال برای جمعیت جوان دارد. تنها راهکار موجود نیز تغییر استراتژی است.

با این هدف، ولیعهد (محمدبن سلمان) با همکاری برترین مشاوران داخلی و بین‌المللی، مسئول تدوین چشم‌انداز 2030 شد و موضوع به سرعت به تصویب رسیده و امروز هم ابلاغ شد.

خلاصه چشم‌انداز عربستان سعودی تا 2030 به شرح زیر است:

- افزایش تولید ناخالص داخلی از 800 به 1600 میلیارد دلار. سهم بخش معدن و صنایع معدنی از این 800 میلیارد دلار حدود 9 درصد و یا سالانه 70 میلیارد دلار است.

- لغو محدودیت‌های مرتبط با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بازار بورس عربستان

- بودجه نظامی عربستان فعلا یکی از بزرگترین‌ها در دنیا است اما دیگر نمی‌شود. طبق برنامه، قراردادهای گذشته تجدیدنظر می‌شوند و یک شرکت 100 درصد دولتی هلدینگ برای صنایع نظامی تشکیل که به مرور زمان، در بورس خصوصی می‌شود (مشابه آمریکا که عمده شرکت‌های تجهیزات نظامی در بورس هستند).

- صنعت نفت عربستان خصوصی می‌شود و ساختار صندوق سرمایه‌گذاری دولتی عربستان نیز اصلاح شده و تبدیل به هاب بین‌المللی سرمایه‌گذاری خواهد شد. 600 میلیارد دلار موجودی فعلی و 2000 میلیارد دلار از فروش آرامکو به حساب این صندوق جدید ریخته می‌شود تا 10 درصد قدرت سرمایه‌گذاری دنیا در اختیار عربستان قرار گیرد.

- کارگران خارجی در عربستان سالانه 36 میلیارد دلار به کشورشان پول حواله می‌کنند و طبق این برنامه، مکانیزم گرین کارت (مشابه آمریکا) راه‌اندازی می‌شود تا ضمن مدیریت خروج ارز، امکان سرمایه‌گذاری و زندگی سرمایه‌گذاران مسلمان و عرب را در عربستان فراهم آورد.

- در نظر گرفتن مکانیزم مالیات برای خدمات و صنعت مثل دریافت عوارض اتوبان‌ها، مالیات بر شکر، مالیات بر نوشابه‌های انرژی‌زا و ...

- اشتغال‌زایی 6 میلیون نفری تا سال 2030، رشد درآمد ماهانه از 3800 به 6000 دلار

- افزایش قیمت حامل‌های انرژی و آب

- فرصت اشتغال برای مرد و زن در خانواده با هدف افزایش درآمد خانوارها

شرکت مشاوره مکنزی آمریکا اعتقاد دارد با سرمایه‌گذاری 4000 میلیارد دلاری در بخش‌های معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی، صنعت، تجارت، توریسم، بیمه، سلامت، فاینانس، ساختمان و عمران ... امکان دستیابی به 60 درصد اهداف چشم‌انداز میسر می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا