معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت:

صادرات ۴.۱ میلیون تن تولیدات فولادی

صادرات ۴.۱ میلیون تن تولیدات فولادی

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد: مجموع صادرات تولیدات فولادی کشور در سال 1394 به رقم 4.1 میلیون تن رسید که موجب ثبت رکورد تاریخی در این عرصه شد و تا حدودی واحدهای تولیدکننده را از بحران خارج کرد.

به گزارش ماین نیوز، «مهدی کرباسیان» روز یکشنبه پس از نشست بررسی عملکرد سال گذشته و برنامه پیش رو در سال 1395 با اعضای هیات مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران و مدیران عامل شرکت ملی فولاد ایران و صندوق ضمانت صادرات، اظهار داشت: در سال 1394 سیاست های دولت بر حمایت از تولید و صادرات متمرکز بود و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز این مهم را در دستور کار خود داشت.

وی افزود: کاهش قیمت جهانی فولاد سبب بروز بحران در این حوزه و سنگ آهن شد و کشورهای چین و روسیه با اعمال سیاست دامپینگ (صادرات به ارزش کمتر از قیمت تمام شده) فعالیت این بخش را تحت تاثیر قرار دادند.

کرباسیان خاطرنشان کرد: واحدهای فولاد ساز کشور در سال گذشته با صادرات محصولات فولادی توانستند تا حدی از بحران خارج شوند و به تولید خود ادامه بدهند و با صادرات مشکل خود را حل کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بررسی آمارها نشان می دهد ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته به رقم 10 میلیارد دلار رسید که از این رقم حدود 6 تا هفت میلیارد دلار سهم صادرات فولاد در قالب شمش، اسلب، میلگرد، مقاطع و دیگر اقلام مربوطه به همراه سنگ آهن بود.

وی گفت : دستاورد بخش معدن و صنایع معدنی در عرصه صادرات در سال گذشته، نشان داد برنامه ریزی دولت یازدهم با تکیه بر سیاست اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات دنبال می شود و از خام فروشی جلوگیری شده و در واقع صادرات هدفدار دنبال می شود و صدور مواد خام به حداقل رسیده است.

کرباسیان اظهار امیدواری کرد: فولاد سازان امسال نیز برنامه صادرات خود را تداوم بخشند و رشد آن نیز مشاهده شود و در عین حال فرآورده های تولیدی ایران در بازارهای صادراتی جایگاه خود را بیابند.

وی یکی از اقدام های دولت در سال گذشته را اصلاح تعرفه واردات عنوان کرد و افزود: این اقدام در واقع گامی در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می شود و این امر با توجه به سیاست های بین المللی صورت گرفت .

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: دولت یازدهم و مجلس شورای اسلامی برای امسال نرخ انرژی را تا حدی ثابت گذاشتند و از سوی دیگر برای امسال (2016 ) انتظار می رود در بعضی از اقلام قیمت ها در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شود.
وی اضافه کرد: براساس مذاکراتی که در نشست امروز صورت گرفت، مقرر شد اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران همکاری و هماهنگی با واحد های تولید کننده فولاد داشته باشند که به آنها آسیبی وارد نشود و قیمت ها برای مصرف کننده هیجان و افت بی رویه نداشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اینکه سیاست تامین نیاز بازار داخل از سوی تولید کنندگان فولاد کشور مورد تاکید قرار گرفته است، موضوع اولویت بخشیدن برای تهیه شمش و ورق مورد نیاز واحدهای تولیدی را خاطرنشان شد .

وی گفت : مساله مهمی که واحدهای تولیدی کشور باید مورد توجه قرار دهند، کاهش قیمت تمام شده تولیدات است و سازمان ایمیدرو نیز به این امر توجه ویژه ای دارد .

کرباسیان اظهار امیدواری کرد، امسال واحدهای آهن اسفنجی فولاد استانی سپید دشت (چهارمحال وبختیاری)، نی ریز( فارس ) و میانه (آذربایجان شرقی ) به بهره برداری برسد که این امر می تواند نقش موثری در تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی کشور داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و براساس سند چشم انداز 1404 قرار است ظرفیت تولید فولاد کشور به رقم 55 میلیون تن برسد که از این رقم 13 تا 15 میلیون تن به صادرات اختصاص دارد .

هفت طرح فولاد استانی به ظرفیت 800 هزار تا یک میلیون تن از سال 1385 به مورد اجرا گذاشته شد، اما به دلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند و دولت یازدهم از نیمه 1392 فعال سازی این واحدها را در دستور کار قرار داد و امسال قرار است بخش آهن اسفنجی واحدهای مزبور به بهره برداری برسد.

فولاد قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار (خراسان رضوی)، شادگان (خوزستان) و بافت (کرمان) دیگر واحدهای فولاد استانی هستند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا