اعضاي كميسيون معادن و صنايع معدني اتاق ايران:

تشكيل ستاد ويژه بررسي مشكلات حوزه معدن و صنايع معدني ضروري است

تشكيل ستاد ويژه بررسي مشكلات حوزه معدن و صنايع معدني ضروري است

گروه معادن - در نخستين نشست سال جاري اعضاي کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني، صنايع و معادن و کشاورزي ايران بر تشکيل ستاد ويژه بررسي مشکلات بنگاه هاي اقتصادي اين حوزه تاکيد شد.

به گزارش ماین نیوز، در اين نشست همچنين اعضا با مطرح کردن مشکلات خود در حوزه هاي مختلف از جمله ماليات، ارزش افزوده مالياتي و بدهي هاي معوق دولت به پيمانکاران و فشار به آنها براي دريافت ماليات و همچنين معضل تامين نقدينگي و وضع عوارض و همچنين برخي مواد قانوني که تصويب مي شود، اما عواقب اجرايي آن بررسي نمي شود، به طرح مسائل پرداختند. در اين نشست که با حضور نماينده اي از سازمان امور مالياتي برگزار شد مسائلي از قبيل مشکلات معدنکاراني که به صورت پيماني با دولت همکاري داشته و وجهي بابت اين خدمات دريافت نکرده اند، اما در مقابل ماليات بر ارزش افزوده را بايد پرداخت کرده و در صورت عدم پرداخت، ملزم به پرداخت جريمه مي شوند، مطرح شد.

تعدادي از معدنکاران اظهار کردند، برخي اوقات به حدي اين فشار به پيمانکاران معدني از سوي سازمان امور مالياتي زياد مي شود که براي پرداخت ماليات مجبور به فروش تجهيزات و ماشين آلات مي شوند. در همين حال نماينده سازمان امور مالياتي نيز از راهکارها و وجود ماده واحده هاي قانوني براي بهبود شرايط کسب وکار خبر داد و گفت: هنوز اين موارد تاييد و تصويب نشده و امکان مشورت از بخش خصوصي براي تصحيح مشکلات مالياتي آنها وجود دارد. در اين جلسه همچنين به نقش کمرنگ بخش خصوصي در ديدارهايي که به تازگي مديران دولتي با شرکت هاي خارجي دارند اشاره و مقرر شد تا اين موضوع در شوراي گفت وگوي اتاق مطرح شده و امکان حضور بخش خصوصي و حمايت از آنها براي انعقاد قرارداد با شرکت هاي خارجي فراهم شود.
شکوري، رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني اتاق بازرگاني ايران در اين نشست گفت: براي رفع معضل در اين بخش تنها نبايد از دولت انتظار داشت و بخش خصوصي خود نيز بايد در سال اقدام و عمل تمام تلاش خود را به کار گيرد و براي پيشبرد آن از سازمان ها و نهادهاي مختلف بهره مند شود تا به آنچه امسال نام گذاري شده برسيم.

وي با اشاره به اينکه از 679 طرح و لوايح تقديمي به مجلس نهم، تنها 2/ 0 درصد آن (به عبارتي 1 طرح و 1 لايحه) مربوط به بخش معادن و صنايع معدني بوده، گفت: اميدواريم مجلس دهم در اين بخش فعال تر ظاهر شود. همچنين رئيس کميسيون معادن و صنايع معدني ضمن ابراز نگراني از اجرايي نشدن قراردادهاي منعقده هيات هاي تجاري اعزامي به ايران، افزود: با اينکه 147 هيات خارجي به ايران آمده اند، سهم معدن و صنايع معدني در آن ناچيز بوده و تاکنون قراردادي که منجر به ورود سرمايه به بخش معدني ايران شود بسته نشده است. بهرام شکوري با تاکيد بر لزوم اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي، پيشنهاد داد ستاد ويژه اي متشکل از کليه متخصصان بخش معدن و صنايع معدني تشکيل شده و به صورت مستمر جلساتي درخصوص بازبيني و اصلاح قوانين و مقررات اين بخش برگزار شود. در پايان همچنين بهرامن رئيس خانه معدن ايران از روز معدنکاري و برگزاري سمينار ويژه اي در اين روز خبر داد.

همچنين اعضا در اين نشست پيشنهاد دادند براي اينکه نمايندگان مجلس به خصوص در استان هاي داراي معادن، از نزديک با معضلات و سختي هاي کار معادن آشنا شوند در جلسات اين کميسيون دعوت به حضور شوند و جلسات استان با حضور نمايندگان هر استان برگزار شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا