مجتمع فولاد ازنا معطل زیرساخت‌ها

مجتمع فولاد ازنا معطل زیرساخت‌ها

گروه صنایع معدنی >فولاد - مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا در آستانه ۱۴ سالگی همچنان تکمیل‌نشده است و مدیرعامل این مجتمع ایجاد نشدن زیرساخت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی لرستان را از موانع بهره‌برداری می‌داند.

به گزارش ماین نیوز، مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغازشده اما تاکنون این صنعت باوجود اعطای تسهیلات و پیگیری‌های مختلف به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

۱۰۰ میلیارد برای اجرای مجتمع فولاد ازنا هزینه شد

سید مهدی نبیان با اشاره به روند اجرای مجتمع فولاد ازنا در سخنانی بابیان اینکه علاوه بر خرید ماشین‌آلات به‌صورت ارزی که از خارج کشور تهیه‌شده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه عملیات اجرایی این مجتمع شده است.

وی با اشاره به ورود ماشین‌آلات مجتمع فولاد ازنا بیان داشت: آخرین مرحله ماشین‌آلات این مجتمع در حال ورود به کارخانه است.

مدیرعامل مجتمع فولاد ازنا تصریح کرد: با ورود این ماشین‌آلات، نصب آن‌ها تا مدت‌زمان یک یا دو ماه آینده آغاز می‌شود.

زیرساخت‌های مجتمع توسط دستگاه‌های اجرایی لرستان محیا نشد

نبیان در ادامه سخنان خود بابیان اینکه متأسفانه علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون زیرساخت‌های مجتمع مهیا نشده است عنوان کرد: در این راستا می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی استان اقدامات جدی‌تری در این رابطه داشته باشند.

بنابراین گزارش مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان لرستان در این حوزه محسوب می‌شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

این پروژه صنعتی ازآن‌جهت برای لرستان و لرستانی‌ها ارزشمند است که بهره‌برداری از آن می‌تواند به‌طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل دریکی از بیکارترین استان‌های کشور ایجاد کرده و به‌طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان‌آور باشد.

از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا در صورت بهره‌برداری کامل می‌تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم‌ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود.

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز پیش‌ازاین در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد محموله‌ تجهیزاتی که از چین راهی لرستان بود گفت: به ما از گمرک اعلام‌شده که بخشی از تجهیزات موردنیاز مجتمع فولاد ازنا برای راه‌اندازی وارد کشور شده است.

وی بابیان اینکه این محموله دو ماه پیش بارگیری شده بود عنوان کرد: هم‌اکنون کوره گرم این مجتمع نیز در حال ساخت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بابیان اینکه به‌محض ورود این تجهیزات عملیات اجرایی مجتمع فولاد ازنا انجام می‌شود گفته بود: در این راستا بانک‌ها و همچنین دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز باید برای راه‌اندازی این مجتمع حمایت‌های لازم را داشته باشند.

صفی خانی با اشاره به اینکه بخشی از تسهیلات پرداختی به این مجتمع ارزی بوده است افزود: این تسهیلات ارزی از طریق صندوق توسعه ملی و برای خریداری تجهیزاتی که از کشور چین تهیه‌شده پرداخت‌شده است.

وی بدون اشاره به زمان بهره‌برداری از مجتمع فولاد ازنا بیان داشت: از زمان دقیق افتتاح این مجتمع اطلاعی ندارم چراکه ما از سرمایه‌گذار و هیئت‌مدیره آن خواسته‌ایم که برنامه زمان‌بندی خود را در این رابطه ارائه دهند.

فولاد ازنا؛ آب، برق و گاز ندارد

صفی خانی بابیان اینکه همچنین هیئت‌مدیره این مجتمع اعلام کرده‌اند زمانی این واحد اقتصادی افتتاح می‌شود که دستگاه‌های اجرایی استان نیز حمایت‌های لازم را در این رابطه از ما داشته باشند یادآور شد: هم‌اکنون مجتمع فولاد ازنا غیر از تجهیزات موردنیاز به لحاظ زیرساخت‌های مختلف مانند برق، گاز و آب نیز دارای مشکلاتی است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا