دامپينگ چيني فولاد

واردات ارزان، صنعت فولاد ايالات متحده را به چالش كشيده است

واردات ارزان، صنعت فولاد ايالات متحده را به چالش كشيده است

گروه صنایع معدنی >فولاد - بسياري از توليدکنندگان فولاد در آمريکا در پي تشديد بحران جهاني صنعت فولاد، طي سال گذشته مجبور به تعطيلي خطوط توليد خود شدند. با توجه به اوضاع اقتصادي جهان و حاکم شدن شرايط رکودي بر اکثر بازارها و صنايع که از جمله مهم ترين آنها مي توان به صنعت خودرو و بخش مسکن اشاره کرد، طي ماه هاي اخير تا حدود چشمگيري از ميزان تقاضا براي محصولاتي همچون فولاد و به تبع آن سنگ آهن کاسته شده است.

به گزارش ماین نیوز، اين در حالي است که روند توليدات اين محصولات کماکان همچون گذشته دنبال مي شود و همين موضوع زمينه ساز مواجه شدن بازارها با مازاد عرضه شده است. در همين حال دولت چين که کشورش در زمينه تقاضاي جهاني فولاد پرچمدار است، در راستاي حمايت از توليدکنندگان داخلي خود اقدام به کاستن از ميزان واردات کرده و از ديگرسو نيز درصدد تصويب قانون اخذ ماليات از محموله هاي اروپا برآمده است.

در اين ميان، بسياري از توليدکنندگان چيني از ميزان توليدات خود کاسته اند تا از اين طريق از احتمال ضرر و زيان هاي بيشتر و سنگين تر ممانعت کنند، برخي ديگر نيز صادرات محصولات خود آن هم با قيمت هايي بسيار پايين تر از کشورهاي مقصد را انتخاب کرده اند تا به اين ترتيب گامي جلوتر از ساير توليدکنندگاني داشته باشند که مجبور به انباشتن توليدات خود در انبارهايشان هستند.

از طرف ديگر دامپينگ فولاد ارزان قيمت چيني صداي بسياري از توليدکنندگان داخلي کشورها را از ايالات متحده گرفته تا اروپايي ها درآورده است، هرچند روند صادرات فولاد ارزان چيني کماکان ادامه دارد. بسياري از اين توليدکنندگان به اجبار اقدام به توقف موقتي خطوط توليد خود کرده اند و برخي نيز بعضا تصميم به بستن کامل کارخانه هاي خود گرفته اند. اين موضوع، معضلات عديده جديدي را در ابعاد ديگر براي دولت ها به وجود آورده که تشديد بحران بيکاري (کارگران کارخانه هاي بسته شده فولاد) از جمله آنها است. با توجه به اعلام موسسه آهن و فولاد آمريکا که يک ارگان تجاري ارشد است، از حدود ماه ژانويه سال گذشته، در پي تعميق رکود موجود در بازار جهاني فولاد بر ميزان افراد بيکار در ايالات متحده افزوده شده که خود بار سنگين مضاعف اقتصادي بر دوش دولت خواهد گذاشت.

گزارش ها و شواهد به وضوح نشان مي دهد که صنعت ايالات متحده در پي افزايش واردات فولاد ارزان قيمت چيني تا مرز بحران پيش رفته، البته حقيقت امر اين است که اقتصاد اين بخش در سراسر جهان نيز مدت ها است در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشي از دامپينگ چيني است. براساس آمارهاي رسمي موجود، حجم واردات فولاد آمريکا در طول سال گذشته به رکورد جالب رشد 29درصدي از سهم بازار فولاد ايالات متحده دست يافت، اين در حالي است که ميزان توليد داخلي اين کشور در مقايسه با سال 2014 ميلادي تا حدود 12 درصد رشد داشته است.

به عقيده تحليلگران؛ به نظر مي رسد اثرات بحران سخت حاکم بر بازار جهاني فولاد که تا حدي در ميزان ظرفيت هاي مازاد توليد و نيز افت شديد نرخ رشد اقتصادي چين ريشه دارد، در حال حاضر بيش از هرجاي ديگري در مساله افت چشمگير عمليات توليد فولاد تاتا استيل بريتانيا مشهود است. در بازار ايالات متحده نيز نگاهي واکاوانه بر روند توليدات فولاد از سوي توليدکنندگان مختلف به وضوح از دامنگير شدن مشکل افت تقاضا و توليد در پي اشباع بازار توسط محصولات ارزان قيمت چيني خبر مي دهد.

شرکت توليدکننده فولاد فيرفيلد (Fairfield) در آمريکا نيز همچون تاتااستيل و شرکت هايي از اين قبيل با بحران مواجه است. ديويد کلارک، رئيس بخش اصلي اتحاديه کارگران فولاد ايالات متحده در فيرفيلد در اين باره گفته است: بازار فولاد از مدت ها پيش رفته رفته با محصول وارداتي اشباع شده و لطمات و صدمات آن در حال حاضر تدريجا بروز مي يابد. هرچه سريع تر بايد چاره اي به حال بازار جهاني فولاد در ابعاد کلي و مبارزه با دامپينگ فولاد چيني در مقياس کوچک تر انديشيده شود.

همچنين چاک برادفورد (Chuck Bradford)، تحليلگر ارشد صنعت فولاد، در اين خصوص بر اين باور است که شرايط ضعيف و نگران کننده کنوني حاکم بر بازار فولاد، به يکسري رخدادها که در پي تصميماتي نسبتا منسوخ و ناکارآمد اتفاق افتاده مربوط مي شود. توليدکنندگان چيني براي رهايي از حجم بالاي محصولات دپو شده در انبارهاي خود، اقدام به صادرات آنها با استفاده از دامپينگ کرده اند که بسياري از دولت ها و توليدکنندگان داخلي آن کشورها را با مشکلات عديده اي مواجه ساخته است. اين تنها بخشي از مشکلات فولادسازان در سراسر جهان است که از مشکل دامپينگ رنج مي برند.

به عقيده وي، اغلب توليدکنندگان فولاد ايالات متحده، طي سال هاي اخير به شدت به بازار اشباع شده لوله هاي فولادي مورد استفاده در صنعت نفت آمريکا وابسته بوده اند، که اين بازار را در حال حاضر بايد از دست رفته دانست، نه تنها به اين دليل که بهاي نفت در سطوح بسيار پاييني قرار دارد، بلکه مضاف بر آن بايد ظرفيت هاي جديدي که طي ماه هاي اخير به بازارها افزوده شده را نيز در نظر گرفت.

شرکت يو.اس استيل (US Steel) آمريکا، که سرمايه گذاري در بازار آن از ميزان 14ميليارد و 300 ميليون دلار در سال 2007 ميلادي تا سطح 2 ميليارد و 400 ميليون دلار در سال جاري ميلادي افت داشته، با تعطيلي بسياري از واحدهاي توليدي زيرمجموعه خود مواجه بوده و هست. ماريو لانگي (Mario Longhi)، مدير اجرايي ارشد يو.اس استيل، پيش از اين در ماه آگوست سال گذشته ميلادي در اين خصوص اعلام کرده بود که اين شرکت در تلاش براي يک حرکت رو به جلو در راستاي ارتقاي سطح کيفي و بهبود بهره وري و نيز تغييرات عمده در ساختار کلي روش برآورد هزينه هاي خود است تا از اين طريق بر بخشي از معضلات احتمالي پيش روي خود در صورت تعميق رکود در بازار جهاني فولاد فائق آيد. براساس آمارهاي موجود؛ شرکت يو.اس استيل طي سال گذشته ميلادي حدود يک ميليارد و 500 ميليون دلار از ارزش خالص خود را از دست داده، اين در حالي است که طي سال 2014 ميلادي ميزان سود خالص کسب شده توسط اين شرکت حدود 102 ميليون دلار تخمين زده شده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا