برجام فرصتی بزرگ برای تحقق سریعتر اقتصاد مقاومتی است

برجام فرصتی بزرگ برای تحقق سریعتر اقتصاد مقاومتی است

رئیس جمهوری برجام را فرصتی بزرگ برای تحقق سریعتر اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اعتدال به ما می گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید و نه همه مسائل تنها با مذاکره حل می شود و البته چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچیک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.


به گزارش نرخ باکس و به نقل از پایگاه اطلاع سانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و بویژه شهدای هسته ای اظهار کرد: شهیدان بزرگوار هسته ای برای عظمت کشور از جان خود گذشتند و افتخارهای علمی و فناوری را در این کشور جاودانه ساختند.
وی، سال ٩٤ را سال نمایش قدرت نرم ایران و سالی تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران و حتی در تاریخ دیپلماسی جهان برشمرد و گفت: در سال ٩٤ به جهانیان اعلام کردیم به قدرت نرم بیش از قدرت سخت باید توجه داشت و همه جهانیان دیدند منطق، استدلال و میز مذاکره بر قدرت سخت، تهدید و فشار پیروز است و امروز حقوق هسته ای ملت ایران در عرصه بین المللی تثبیت شده است.
رئیس جمهوری برجام را فرصتی بزرگ برای تحقق سریعتر اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: اعتدال به ما می گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید و نه همه مسائل تنها با مذاکره حل می شود و البته چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچیک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.
دکتر روحانی با تاکید بر این که افراط بویژه در اندیشه و فکر کردن بزرگترین خطر را برای جامعه ایجاد می کند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همه جا هدایتگر و حامی تدبیر و امیدآفرینی بوده اند و همان طور که معظم له فرمودند روزگار ما روزگار همه چیز است و از همه ابزار و امکانات خود باید به درستی و خوبی استفاده کنیم.
وی گفت: در یک فکر افراطی هیچگاه نباید با آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد همکاری کرد و حتی فکر افراطی به ما می گوید به هیچکس و حتی همسایگان و دوستان خود هم اعتماد نکنید، اما اندیشه اعتدالی به ما می گوید رویکرد ما باید رویکرد معتدلی باشد به گونه ای که هم با دنیا حرف بزنیم و هم باید برای خوداتکایی و خودکفایی تلاش کنیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت تعامل با جهان و در عین حال تلاش برای خودکفایی و خوداتکایی گفت: رسیدن به خودکفایی و خوداتکایی باید با کمترین هزینه و در کمترین زمان انجام گیرد. اینکه ممکن است نوجوانی بگوید نیاز به مدرسه و معلم ندارد و می خواهد خودکفا و خوداتکا باشد و خود بیاموزد، این همان تفکر نادرست افراطی است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه اساس پیشرفت یک ملت، اعتدال است و بنای اسلام نیز بر اعتدال است، اظهار کرد: معنای اعتدال این است که رویکرد ما نسبت به جهان و کشورهای دیگر رویکردی متوازن باشد. ما اعتدال را پذیرفته ایم و با رویکرد اعتدالی، با هزینه ای کمتر و مسیری کوتاه تر به مقصد می رسیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که «ما نمی توانیم صددرصد به دیگری اعتماد کرده و یا بدبین باشیم»، گفت: در موافقتنامه هسته ای نه بنای ما در برابر ١+٥ بر مبنای اعتماد است و نه آنها بنایشان برمبنای اعتماد صد در صد است. مبنای ما پایش ، نظارت و راستی آزمایی است و کار را گام به گام و با نظارت دقیق به پیش می بریم.
دکتر روحانی، مسیر دولت تدبیر و امید را شکست ایران هراسی دانست و با تاکید بر این نکته دشمنان ما در طول سال‌های گذشته ایران‌هراسی را تبلیغ کردند و گاهی متأسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی به باور رساندند، گفت: کار دولت تدبیر و امید از زمان فعالیتش، بر این مبنا بوده که پروژه ایران‌هراسی را به شکست بکشاند. امروز دنیا به ایران و به این ملت بزرگ که در سالهای گذشته برخی نسبت به او به ناروا قضاوت کردند، اعتماد دارد و نباید امروز سخن و کلام ما دوباره آن ایران‌هراسی شکست‌خورده و از بین رفته را زنده کند.
رئیس جمهوری اظهار کرد: ایران اسلامی برای هیچ کشوری تهدید نیست و امنیت همسایگان را امنیت خود می داند. طی ٣٧ سال پس از انقلاب نه به کشوری تجاوز کردیم و نه کشوری را تهدید کردیم. فقط آنگاه که به ما حمله شد، از خودمان دفاع کردیم.
دکتر روحانی تصریح کرد: البته باید صاحب قدرت باشیم و هر کشوری در برابر تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را تقویت کند. ما می‌دانیم، گاهی قدرت نرم و گاهی قدرت سخت موثر است و ما معتقد به یک قدرت هوشمندانه هستیم. قبول داریم که روزگار، روزگار همه چیز است، اما در عین حال ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم، ما علیه هیچ کشوری برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد و ما امنیت منطقه و امنیت همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم.
رئیس جمهوری با اشاره به این که «امنیت قابل تقسیم نیست و اگر همسایه ما امنیت نداشت، مرزها و کشور ما هم امنیت ندارد»، گفت: هر گونه قدرت نظامی و سلاح ما، برای ایجاد امنیت در کشور ما و در منطقه است. همه کشورهای همسایه باید به این نکته توجه کنند که برنامه ایران حمایت از همسایگان و کشورهای اسلامی است و اگر کشوری فکر می‌کند ایران برای او تهدید است در محاسبه خود اشتباه کرده است. ایران برای کسی تهدید نیست و علیه هیچ کشوری جنگی را آغاز نکرده و نخواهد کرد.
دکتر روحانی با اشاره به این که ایران در طول دو قرن گذشته هیچ گاه به کشوری تجاوز نکرده و نخواهد کرد، گفت: البته ایران کشوری است که از حقوق خود به خوبی دفاع می‌کند. آنجا که لازم باشد، با نرم افزار و سخت‌افزار از حقوقش دفاع می‌کند. در جنگ هشت ساله ما نخست از قدرت نرم‌افزار استفاده کردیم و پس از قدرت سخت؛ ایمان و انگیزه و توجه مردم به خداوند قدرت نرم ما بود و البته از افزار سخت هم در برابر تهاجم دشمن استفاده کردیم.
رئیس جمهوری اضافه کرد: سال ٩٤، سال نمایش قدرت نرم ایران بود. ما به همه فناوری‌های خودمان و همه هنرمندی‌های هنرمندان خودمان افتخار می‌کنیم. چه این هنرمندی و فناوری در میدان فناوری هسته‌ای و چه این هنرنمایی در میدان فناوری دیپلماسی کشور باشد. ما به هر دوی این مولفه‌های قدرت افتخار می‌کنیم.
دکتر روحانی اظهار کرد: همانطور که دانشمندان هسته‌ای ما و همه دانشمندان بزرگ کشور ما به دلیل خدماتشان در علم و فناوری محبوب مردمند، همه دیپلماتهای ما هم برای دفاع هنرمندانه و درست از حقوق کشور محبوب ملت ما هستند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مخترعی نبوده که چیزی را اختراع کند، اما هنرمندی بوده که در پای میز مذاکره به بهترین وجه با یارانش، از حقوق ملت ایران دفاع کرده است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: ملت ما به همه افتخارات خودش می بالد و کسی نمی تواند بگوید، بوعلی سینا افتخارماست و حافظ افتخار ما نیست. بوعلی سینا، حافظ، سعدی ، زکریای رازی و همه دانشمندان و بزرگان ایران افتخار ما هستند؛ افتخار برجام را اول از همه‌، انسجام و رای ملت به تعامل سازنده آفرید.
دکتر روحانی ادامه داد: ملت ما در سال ٩٢ به دولتی رای داد که رویکردش نسبت به جهان تعامل سازنده بود. اگر این رویکرد نبود ما به برجامی نمی‌رسیدیم، ملت به دولتی رأی داد که تفکرش در مذاکرات جهانی برد – برد بود و این پایه‌های موفقیت ما است. اگر ما به فکر برد – باخت بودیم به پیروزی نمی رسیدیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: رهبری مقتدر و فرهیخته ما که همه جا راهنمای ما بود در خرداد ٩٢ ما را راهنمایی کرد؛ ایشان مسیر را برای آراء مردم هموار کرد. در مذاکرات هسته‌ای هم ایشان هدایت ، حمایت و تدبیر کرد و اگر دولت ما، دولت تدبیر و امید بود، هم تدبیر را از ایشان آموختیم و هم امید را از ایشان گرفتیم.
دکتر روحانی از کسانی که در صحنه و میدان، این کار عظیم و بزرگ را به ثمر نشاندند، تقدیر کرد و گفت: وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و در مقطعی وزارت دفاع، همه دست به دست هم دادند. اگر دکتر ظریف‌، دکتر صالحی و آقای دهقان دست به دست هم نمی‌دادند، امروز در این نقطه نبودیم.
رئیس جمهوری اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند نه تنها در میان دولت و ملت، حتی مسئولین، کارگزاران، قوای سه گانه، نیروهای مسلح و غیرمسلح نیز همه دست به دست هم دادند تا کار به پیش برود.
دکتر روحانی سال ٩٤ را زمان فرصت سازی توصیف کرد که همه دست به دست هم دادند تا یک فرصتی را بسازند و افزود: می خواهم نکته‌ای را بگویم. هرچند ممکن است لحن و عبارت به گونه‌ای باشد که برخی فکر کنند در این زمینه افراط و تفریطی وجود دارد. فرصتی که برجام برای وحدت، پیشرفت و تعامل آفرید، دائمی و ابدی نیست. برجام امروز یک فرصت بزرگ، برای ملت ما در زمینه جذب فناوری، مسائل اقتصادی، تعامل با جهان، جذب سرمایه‌گذاری و در مهمتر از همه تقویت وحدت و اتحاد در درون کشور است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر خدای ناکرده عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم، این فرصت باز نمی‌گردد. ما امروز باید همه هنرمندی خودمان را بکار ببریم و از فرصت بوجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور، استفاده کنیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با تاکید بر این که دوره پسابرجام برای فناوری هسته‌ای کشور نیز فرصت محسوب می شود، اظهار کرد: امروز فرصتی به دست آوردید uf٦ را می‌فروشید و کیک زرد را می‌خرید، آب سنگین را می‌فروشید، میله سوخت می‌سازید و با همکاری کشورهای دیگر از جمله کشورهای ١+٥ به حول و قوه الهی قادر خواهیم بود در سوخت رآکتور قدرت، خودکفا شده و روی پای خود بایستیم.
دکتر روحانی گفت: امروز فرصتی پیدا کرده‌ایم که در زمینه فناوری هسته‌ای، بتوانیم از فناوری‌های روز کشورهای دیگر هم استفاده کرده و آن فناوری‌ها را جذب کنیم.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که اگر کسی فکر می‌کند علم و فناوری مرز دارد اشتباه می‌کند، تصریح کرد: در دنیای امروز حتی اگر فکر کنند اقتصاد و سیاست مرز دارد، اشتباه می‌کنند. باید از ارتباط صحیح با همه جهان بویژه دوستان‌ و همسایگان‌مان استفاده کنیم و بهره بگیریم و بهره بدهیم، نه این که ترس بیفشانیم و ترس را درو کنیم، این که هنر نیست. درشت‌گویی و حرفهای بی‌پایه زدن که هنر نیست.
رئیس جمهوری با بیان این که امروز برجام فرصت بسیار خوبی برای ملت ما بوجود آورده است،اظهار کرد: امروز رهبری عزیز انقلاب و هدایت‌های معظم له فرصت خوبی برای ما بوجود آورده است. امروز وحدت و انسجام ملی فرصت خوبی را در کشور بوجود آورده است و امروز نگاه جدید جهان به ایران فرصت خوبی بوجود آورده است که باید از این فرصتها به خوبی استفاده کنیم.
دکتر روحانی ضرورت تقویت بیش از پیش وحدت و همدلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم ایران همه برادریم و در کنار هم قرار داریم. همه مسلمانان برادر و همه کشورهای همسایه با دوستی و برادری در کنار یکدیگر هستیم و باید از این فرصت به خوبی برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم.
رئیس جمهوری یادآور شد: باید در سالی که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است، مثل پارسال همدلی و همزبانی را ادامه دهیم و بی‌تردید می‌توانیم شاهد آبادانی بیشتر ایران عزیز، راه مردم‌مان و تعالی کشور در زمینه‌های مادی و معنوی باشیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا