پيش بيني كارشناسان از رشد توليد و صادرات فولادسازان

طالع روشن بازار فولاد در سال جديد

طالع روشن بازار فولاد در سال جديد

گروه صنایع معدنی >فولاد - تعطيلات رسمي نوروز امسال در حالي به پايان رسيده که به نظر مي رسد بازار فولاد داخلي هنوز از حال و هواي تعطيلات خارج نشده است و معاملات چنداني در بازار جريان ندارد. با اين وجود اين اتفاق مانع رشد چشمگير قيمت ها در روزهاي پس از تعطيلات نشده است. نگاهي به آخرين قيمت ميلگرد در روزهاي پاياني اسفند گذشته نشان مي دهد که قيمت اين کالاروز گذشته در مقايسه با زمان ياد شده تا سقف 8 درصد افزايش داشته است. همچنين قيمت تيرآهن نيز در برخي شاخه ها تا 6 درصد افزايش داشته است. رشد چشمگير قيمت محصولات فولادي در بازار از نگاه کارشناسان دلايل مختلفي دارد.

به گزارش ماین نیوز، از يکه تازي فعالاني که در نبود همکاران خود در بازار قيمت ها را به ميل خود افزايش مي دهند تا تاثيرات دلار و قيمت هاي جهاني بر محصولات داخلي.

اما سوالي که در شرايط فعلي مطرح مي شود اين است که علت اصلي جهش قيمت ها در بازار چيست و آيا اين رشد در شرايطي که بازار خالي از متقاضي است پايدار خواهد ماند؟

به عقيده کارشناسان بازار فولاد داخلي در حالي با تعداد محدودي از تجار روزهاي پس از تعطيلات خود را با نوعي سردرگمي سپري مي کند که به نظر مي رسد جريان تحولات جهاني فولاد و همچنين برخي تغييرات داخلي در سال جديد، بتواند به زودي مسير روزهاي آينده بازار داخلي را تعيين کند. به گفته کارشناسان تحولات بازار جهاني فولاد که به شکل افزايش مداوم قيمت ها بروز پيدا کرد، از حدود دو ماه قبل آغاز شده و طي روزهاي تعطيلات نوروز نيز ادامه داشته است. بر همين اساس اگرچه رشد قيمت هاي جهاني فولاد مي تواند بر قيمت هاي داخلي نيز اثرگذار باشد؛ اما اين اثرگذاري معمولابا کمي تاخير نمايان مي شود حال آنکه رشد قيمت ها در بازار فولاد داخلي طي چند روز گذشته با توجه به رکودي که همچنان ادامه دارد کمي غيرمنطقي به نظر مي رسد.

سايه تغييرات جهاني بر بازار داخلي

همان طور که اشاره شد قيمت هاي جهاني سنگ آهن، شمش و محصولات فولادي در بازارهاي جهاني طي نزديک به دو ماه گذشته با رشد همراه بوده است. به عقيده کارشناسان رشد قيمت هاي جهاني مي تواند تاثيراتي چندگانه بر صنعت و بازار فولاد کشور داشته باشد که در نهايت مي تواند سطح قيمت ها و ميزان توليدات فولادسازان داخلي را با تغييراتي همراه کند. اما رئيس اتحاديه کشوري فروشندگان آهن در رابطه با چرايي رشد قيمت ها در بازار فولاد مي گويد: بازار فولاد داخلي هنوز به طور کامل راه نيفتاده است و بسياري از فروشندگان هنوز فعاليت خود را آغاز نکرده اند بر اين اساس به نظر مي رسد برخي افزايش قيمت ها که در بازار شاهد هستيم در نبود تمامي فعالان و به نوعي سليقه اي اعمال شده اند.

محمد آزاد با اشاره به اين نکته که هنوز خريدار چنداني نيز وارد بازار نشده است، مي گويد: به نظر بنده افزايش قيمت هايي که اخيرا در بازار شاهد هستيم از رشد قيمت دلار ناشي شده است که البته نمي تواند منطقي باشد، زيرا توليدات داخلي عملاتاثيري از دلار نمي گيرند. بر اين اساس آزاد عقيده دارد رشد قيمت فعلي که شاهد آن هستيم پايدار نخواهد بود و از طرفي نشان دهنده رونق بازار نيز نيست، زيرا در نتيجه رونق معاملات نبوده است. او در ادامه مي گويد: از نظر من گراني به هيچ عنوان نشانه اي براي رونق بازار نيست و رونق واقعي زماني اتفاق مي افتد که داد و ستد در بازار جريان داشته باشد. اما يکي از اميدواري هاي آزاد براي رونق بازار در سال جديد تحولات داخلي است. او در اين زمينه مي گويد: با توجه به تسهيلاتي که دولت براي خريد خانه در نظر گرفته است و همچنين وضع ماليات بر خانه هاي خالي، به نظر مي رسد امسال وضعيت مسکن و ساخت و ساز در کشور نسبت به سال قبل بهتر باشد، در چنين شرايطي مي توان به رونق بازار آهن نيز اميدوار بود. آزاد يکي از دلايل اصلي رکود بازار فولاد در سال 94 را توقف پروژه هاي مسکن مهر مي داند و مي گويد: آهن آلات مورد نياز براي ساخت مسکن مهر در سال هاي 92 و 93 خريداري و مصرف شد و به همين علت در سال 94 عملاشاهد مصرف آهن نبوديم، اما اميدواريم با بهبود شرايط بين المللي و تزريق پول به پروژه هاي عمراني امسال انبوه سازان بتوانند با پروژه هاي خود جاي خالي مسکن مهر را پر کنند.

سال افزايش توليد و مصرف فولاد

اما در حالي که آزاد به بهبود شرايط بازار آهن با تکيه بر تحولات داخلي اشاره و عقيده دارد رشد قيمت ها در نبود تمام فعالان بازار و سليقه اي هستند، يک مدير ارشد صنعت فولاد عقيده دارد رشد قيمت هايي که حالابازار فولاد داخلي شاهد آن است ريشه اي جهاني دارد و ادامه نيز پيدا خواهد کرد. معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در رابطه با چرايي افزايش قيمت محصولات فولادي در بازار داخلي مي گويد: در طول تعطيلات نوروز قيمت شمش فوب درياي سياه به صورت ميانگين روزانه يک دلار افزايش داشته، يعني اين محصول فقط در هفته گذشته 6 دلار افزايش قيمت داشته است و در مجموع از ابتداي روند افزايش قيمت شمش شاهد رشد نزديک به 100 دلاري قيمت اين محصول طي نزديک به دو ماه بوده ايم. احسان دشتيانه در ادامه با اشاره به قيمت جهاني ساير محصولات فولادي مي گويد: در زمان ياد شده قيمت گندله 7 دلار و ورق نيز 10 دلار افزايش داشته است، اين روند در حالي وجود دارد که تقاضاي جهاني نيز براي محصولات فولادي به خصوص بعد از تصميم چين براي ادامه روند توسعه اين کشور با افزايش همراه بوده است.

به اين ترتيب آن طور که دشتيانه پيش بيني مي کند، با توجه به رشد قيمت ها و تقاضاي جهاني، امسال مي تواند براي فولادسازان ايراني سال افزايش قيمت و همچنين افزايش صادرات باشد. او در اين زمينه مي گويد: اگرچه سياست ما صادرات شمش به عنوان ماده خام نيست و صادرات محصولات نهايي را در نظر داريم، اما به نظر مي رسد در شرايطي که توليدکنندگان در بازار داخلي با تغيير قيمت و رشد تقاضا مواجه نباشند و بازار جهاني را عرصه بهتري براي فعاليت ببينند، در نهايت صادرات کالايي مانند شمش را نيز ترجيح بدهند. در چنين شرايطي چنانچه تقاضاي داخلي با رشد همراه شود، توليدکنندگان براي ادامه دادن مسير صادرات و همچنين تامين بازار داخلي مجبور به افزايش توليد خواهند بود.

دشتيانه در ادامه مي گويد: به عقيده من سياست صادرات حتي در صورت کمبود عرضه در داخل کشور نبايد متوقف يا محدود شود و کمبودها بايد با افزايش توليد جايگزين شود زيرا تنها در چنين شرايطي است که صنعت فولاد کشور مي تواند بازدهي داشته باشد، اما دشتيانه در نهايت با اشاره به اين نکته که رشد قيمت هاي جهاني پايدار خواهند بود، مي گويد: با توجه به ادامه داشتن روند افزايش قيمت هاي جهاني احتمال ادامه داشتن رشد قيمت ها يا تثبيت آنها بسيار زياد است و کاهش قيمت ها بعيد به نظر مي رسد، به اين ترتيب پيش بيني من براي سال 95 افزايش توليد و افزايش صادرات است، زيرا هم قيمت هاي جهاني رو به بهبود هستند و هم با اجراي برجام اين اميدواري وجود دارد که چرخش اعتبار بيشتري در پروژه هاي عمراني صورت گيرد. او در ادامه به تاثير گرفتن قيمت هاي بازار فولاد از قيمت هاي جهاني نيز اشاره مي کند و مي گويد: در چنين شرايطي رشد قيمت هاي داخلي نيز اتفاقي ناگزير خواهد بود، همين حالااگر قرار باشد قيمت محصولات فولادي با قيمت هاي جهاني همراهي کند، بايد شاهد رشد بيشتر قيمت ها نيز باشيم. در چنين شرايطي به نظر مي رسد افزايش توليد، اقدامي است که مي تواند مانع از رشد بدون منطق قيمت ها و حبابي شدن بازار فولاد شود، به خصوص در شرايطي که پيش بيني ها از رشد تقاضا در ما ه هاي آينده حکايت دارد. اما درحالي که برآيند کلي تحليل هاي کارشناسان نشانه هايي از اميد را براي توليد، صادرات و همچنين بازار فولاد کشور به همراه دارد، بايد ديد اين پيش بيني هاي خوش بينانه با آغاز رسمي فعاليت بازار فولاد تا چه ميزان رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت؟
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا