بهای تمام شده تولید اکسین در حد استاندارد جهانی است

بهای تمام شده تولید اکسین در حد استاندارد جهانی است
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان گفت: در شرایطی که این شرکت توانایی تولید ورق‌های API را دارد اما همچنین این محصولات از چین و هند در حجم بالا وارد ایران می‌شوند.


عزیز قنواتی در عین حال اعلام کرد: شرکت فولاد اکسین سال قبل توانست برنامه تولید خود را به طور کامل محقق کند و برای امسال نیز رسیدن به تولید 950 هزار تن را هدف‌گذاری کرده است.

مدیر عامل شرکت فولاد اکسین ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار فولاد گفت: پیش‌بینی‌ها و ارزیابی ها حاکی از آن است که تا دو، سه سال دیگر نمی‌توانیم شاهد رونقی در بازار فولاد باشیم. همچنین بر ما روشن شده است که نمی‌توانیم در زمینه حمایت از صنعت فولاد انتظارات خیلی زیادی از دولت داشته باشیم و حمایت‌های دولتی از صنعت فولاد نیز حد و مرزی دارد و باید به فکر انجام کارهایی باشیم تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم و به حیات خود ادامه دهیم. امروزه باید به سمت کاهش هزینه‌های سربار خود برویم. در همین حال در سطح کلان باید از پراکندگی ایجاد صنایع فولاد در کشور جلوگیری شود، مگر فولادهای آلیاژی خاص. در همین حال این موضوع به ما ثابت شده است که تولیدکنندگانی که کل زنجیره تولید فولاد را از معدن تا محصول نهایی در اختیار دارند، آسیب کمتری را متحمل شده‌اند. از سوی دیگر اینکه گفته می‌شود دولت نباید در قیمت‌گذاری زنجیره فولاد دخالت کند، در حالت کلی حرف درستی است و وقتی بحث درباره خصوصی‌سازی می‌شد دولت باید فقط نقش سیاست‌گذاری را ایفا کند نه دخالت اما نکته اصلی اینجاست که صنایع ما هم‌اکنون کاملا خصوصی نیستند و در برخی موارد شاید حتی لازم به دخالت دولت نیز باشد


قنواتی درباره هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 عنوان کرد: زمانی که درباره تولید 55 میلیون تن فولاد صحبت می‌شود باید آثار آن‌را هم مورد بررسی دهیم که شامل حوزه‌هایی مانند اشتغال، ارزش افزوده، ایجاد امنیت و ... نیز می‌شود. این در حالیست که با خام فروشی سنگ آهن به چنین دستاوردهایی دست پیدا نمی‌کنیم. اگر همه صنعت همت کند رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست اما با روند کنونی سخت است.


وی در خصوص تاکید بر لزوم کاهش بهای تمام شده تولید فولاد در ایران گفت: بهای تمام شده تولید در صنعت فولاد از سه عامل مواد اولیه، دستمزد و سربار تشکیل می‌شود. در صنعتی که فولاد اکسین در آن فعالیت می‌کند، حدود 90 درصد از کل هزینه مربوط به بخش اول یعنی مواد اولیه بوده و دستمزد و سربار نیز به ترتیب 3 و 7 هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. تعیین نرخ دستمزد از عهده ما خارج بوده و سالانه از سوی دولت مشخص می‌شود. هزینه‌های سربار هم شامل آب، برق، گاز و قطعات می‌شود که نرخ سه بخش اول نیز از سوی دولت تعیین می‌شود و ما تنها می‌توانیم مصرف خود را در این زمینه بهبود ببخشیم که البته کاهش هزینه در این حوزه خیلی موثر نیست چرا که اگر 30 درصد نرخ دستمزد را کاهش دهیم معادل تنها یک درصد هزینه مواد اولیه می‌شود. از سوی دیگر برای کاهش بهای تمام شده تولید در صنعت فولاد نیازمند نوسازی ماشین آلات و استفاده از فناوری‌های نوین هستیم که این امور نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است. زمانی که تکنولوژی صنعت فولاد کشور قدیمی باشد و کارخانه‌ها دارای استهلاک بالا نمی‌توان انتظار کاهش بهای شده تولید را از کارخانه‌ها داشت. در همین حال واحدهای فولادی مواد اولیه خود را نیز از بورس تامین می‌کنند و دخالتی در تعیین قیمت آن ندارند. ما نیز کاهش بهای تمام شده تولید را به عنوان یک اصل قبول داریم اما باید ابزارها و مکانیسم‌های تعیین بهای تمام شده تولید نیز کاملا مشخص شود.


قنواتی همچنین با بیان این که در حال حاضر بهای تمام شده تولید در فولاد اکسین در حد استانداردهای جهانی است گفت: البته ما باز هم با راهکارهایی به دنبال کاهش هزینه هستیم. خوشبختانه جانمایی صحیح فولاد اکسین باعث شده تا بخش عمده‌ای از هزینه‌های اصلی فولاد اکسین در حداقل ممکن قرار بگیرند این در حالیست عدم جانمایی صحیح به موضوعی غم‌انگیز در صنعت فولاد کشور تبدیل شده است. در عین حال باید در نظر داشت که برخی از هزینه‌ها نیز به صنعت فولاد تحمیل می‌شوند که از آن جمله می‌توان به نیروهای تحمیلی به برخی از فولادسازی‌ها اشاره کرد.


وی با تعریف از توانمدی های فولاد اکسین در زمینه تولید ورق بیان کرد: من به شخصه به تمام بازارهای هدف و مشتریان احتمالی نامه‌نگاری کرده و توانمندی فولاد اکسین برای تولید ورق های API را با کیفیت و قیمت مناسب اعلام کردم اما در این شرایط باز هم شاهد ادامه واردات ورق از هند و چین هستیم. در واقع شرکت نفت اعلام کرده است که تا زمانی که محصول ما در یک پروژه بکار گرفته نشده و مورد تائید قرار نگیرد نمی‌تواند از محصولات ما استفاده کند که با این سیاست نباید انتظار رشد صنایع داخلی را داشته باشیم. فولاد اکسین هم‌اکنون در وندور لیست 15 شرکت نفتی قرار دارد اما باز هم برای خرید از فولاد اکسین شرط و شروط مختلفی گذاشته می‌شود. ما حتی حاضر به ارائه تضمین‌های کیفی لازم نیز برای محصولمان هستیم.


قنواتی دز خصوص میران تولید در فولاد اکسین گفت: در سال 1393 بالغ بر 700 هزار تن تولید داشتیم و سال 1394 نیز برنامه تولید 850 هزار تن بود که طی 11 ماهه بیش از 100 درصد از این برنامه محقق شد به این ترتیب که در 11 ماهه امسال بالغ بر 770 هزار تن تولید فولاد اکسین بوده است. برنامه امسال تولید فولاد اکسین 950 هزار تن است و امیدواریم به زودی به ظرفیت یک میلیون و 50 هزار تن هم برسیم.


وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر این شزکت بالغ بر 995 کارمند دارد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا