کاوه مطرح کرد:

چند راه‌حل برای تامین ورق موردنیاز صنایع لوله و پروفیل فولادی

چند راه‌حل برای تامین ورق موردنیاز صنایع لوله و پروفیل فولادی

گروه صنایع معدنی >فولاد - دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور در یادداشتی خطاب به اعضای این سندیکا ضمن اشاره به افزایش تعرفه ها، چند راه حل در این زمینه ارائه داد.

به گزارش ماین نیوز، امیرحسین کاوه در این یادداشت نوشت: با توجه به اعلام فولاد مبارکه برای تامین مکفی ورق موردنیاز سندیکای لوله و پروفیل، ابتدا فولاد مبارکه باید به تحویل سالانه حداقل ۲.۵ میلیون تن ورق زیر ۳ میلیمتر به قیمت های همسان با قیمت های جهانی ملزم شود.

وی افزود: این تفاهنامه سه جانبه بین سندیکا و فولاد مبارکه در وزارت صنایع و با حضور سازمان حمایت منعقد می شود؛ لذا اگر فولاد مبارکه به تعهد خود عمل نکند، وزارت صنایع مجبور به کاهش تعرفه به ۵ درصد خواهد بود.

کاوه در ادامه این یادداشت نوشت: با توجه به تکلیف قانونی وزارت صنایع در عمل به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، متاسفانه وزارت صمت به وضوح ماده ۱۲ و ۳ این قانون را نقض کرده و بدون توجه به نظرات تشکل و انجمن اقتصادی مرتبط (که در این موضوع اتاق بازرگانی ایران و سندیکای لوله پروفیل است) امری مضر در روند تولید صنف ما راتصویب و تعرفه های مرتبط را افزایش داده است؛ لذا علاوه بر پیگیری از شخص وزیر صمت بایستی بعلت عدم رعایت قانون به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

وی همچنین تاکید کرد: اصلی ترین راهکار برون رفت از تنگناها و بن بست مجتمع فولاد، وارد کردن رقیب قدرتمند خارجی به صحنه تامین مواد اولیه اعضا سندیکا است چرا که فروش بدون رقیب فروشنده را زورگو و تمامیت خواه کرده است.

کاوه با اشاره به اینکه اکنون در دنیا دیگر زمان کوپن و سهمیه بندی و دستور به خریدار و مشتری به سر آمده نیز افزود: همیشه حق با مشتری است.

وی در ادامه این چنین نوشت: کارخانجات لوله و پروفیل باید با فروشنده کالا چانه زنی موثر داشته باشند و قیمتهای مواد اولیه ما در داخل علیرغم همه گونه سوبسید گاز و سنگ آهن و دیگر تسهیلات همسان با بازار جهانی شود.

کاوه با اشاره به اینکه رقیب و تامین کننده دوم در داخل فعال نیست، علت عدم تحقق موارد مذکور را انجام خریدهای خارجی توسط تجار و با ریسک بالا دانست.

به گفته دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور، یکی از مهمترین کارهای سندیکا در سال ۹۵ ورود یک یا دو تولیدکننده ورق فولادی قدرتمند برای اعضا به داخل کشور خواهد بود. برای اینکه همه اعضا از سود ورود ورق هم بهره مند شوند باید شرکتی با سهامی متعلق به تمامی کارخانجات عضو سندیکا و علاقمند به این طرح تشکیل داد و آن شرکت با ایجاد انبار در یک منطقه آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی به صورت خرید سالانه با قیمت های سیال و شناور و به روز، اقدام به خرید کند تا اعضا بتوانند ورق فولادی خود را در منطقه آزاد داخل و در انبار شراکتی خود به قیمت روز جهانی در داخل کشور داشته باشند، یعنی قیمت در انبار ما با قیمت در FOB بندر کشور سازنده (+ کرایه حمل) یکسان شود. به همین صورت در این طرح بورس کالا هم در خدمت این موضوع می آید و قیمت های واقعی همسان با بازار جهانی فولاد در بورس کالا کشف می شود.

امیرحسین کاوه در پایان از برگزاری جلسه هم اندیشی برای این موضوع در اواخر فروردین ماه در تهران خبر داد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا