یزدی زاده خبر داد:

عرضه ریل ملی به بازار از تیر ۹۵

عرضه ریل ملی به بازار از تیر  ۹۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است.

به گزارش ماین نیوز، منصور یزدی زاده با اشاره به پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان که از تیرماه 93 با تفاهم نامه ای آغاز و هم اکنون به مراحل پایانی رسیده است، اظهار داشت: پروژه تولید ریل ملی در قالب پروژه توسعه نورد 650 این شرکت صورت می گیرد که منجر به تولید محصول استراتژیک دیگری به نام تیرآهن بال پهن نیز می شود.

عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان از پیشرفت 97 درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است، چک ها و فلاشینگ روی بخش های اصلی صورت گرفته و رو به اتمام است.

وی افزود: مطابق برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته ، کارشناسان آلمانی برای نظارت بر بهره برداری از خط تولید ریل، ماه آینده وارد این شرکت می شوند و بدین ترتیب طبق برنامه در خرداد ماه، خط تولید ریل ملی در ذوب آهن، راه اندازی آزمایشی شده و ریل تجاری برای عرضه در بازار در تیر ماه سال 95 ارائه می شود.

یزدی زاده تصریح کرد: بر پایه تفاهم نامه تولید ریل ملی در تیرماه سال گذشته، مقرر شد راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه قبل از شروع پروژه نسبت به پیش خرید ریل از ذوب آهن اقدام نمایند که باوجود نامه نگاری ها، این اقدام صورت نگرفت و تامین مالی پروژه انجام نشد. با این وجود ذوب آهن اصفهان نسبت به آماده سازی 10 هزار تن شمش برای تولید ریل اقدام کرد و حتی این شرکت آمادگی دارد که برای جلب اطمینان بیشتر راه آهن نسبت به استاندارد ریل تولید شده در ذوب آهن، شمش لازم را خریداری کند.

وی در خصوص درخواست ذوب آهن از راه آهن جهت دریافت شمش فولادی گفت: این درخواست به منظور اثبات جدیت ذوب آهن در راه اندازی خط تولید ریل صورت گرفت و اگر راه آهن این شمش را در اختیار ذوب آهن قرار می داد، هم از استاندارد ریل اطمینان بیشتری پیدا می کرد و هم در تامین مالی پروژه نقش ایفا می کرد. در واقع در صورتی که پیش خرید ریل انجام می شد، امروز شاهد این اتفاقات و حواشی نبودیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در مورد انتشار اخباری در خصوص واردات ریل نیز افزود: این اخبار توسط رسانه ها منتشر می شود که مسئولین مربوطه واکنشی در برابر آن نشان نمی دهند و عملا بر آن صحه می گذارند. در واقع تکذیب این اخبار از سوی راه آهن جمهوری اسلامی می تواند یک حمایت معنوی از پروژه ای باشد که حمایت مالی نیز از آن صورت نمی گیرد.

یزدی زاده با اشاره به این مطلب که راه آهن پاسخ نامه های این شرکت را نمی دهد، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی چنانچه توانایی مالی برای پیش خرید ریل ندارد می تواند در پاسخ به درخواست های ذوب آهن، این قرارداد را بر پایه کسر از مطالبات منعقد کند تا این شرکت در انجام این پروژه عظیم دلگرم تر شود.

وی در خصوص تاخیر در اجرای پروژه ریل در ذوب آهن اظهار داشت: طی ماههای گذشته و در بازدیدهای مسئولین مختلف از این پروژه، اعلام شد که ریل ملی در زمستان 94 تولید می شود که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و تحریم ها که منجر به محدودیت در ارسال تجهیزات از کشور آلمان شد، به بهار سال 95 موکول شد. این تاخیر برای پروژه ای که محصول آن برای کشور، یک محصول استراتژیک محسوب می شود، عجیب نیست. همچنانکه پروژه های خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی انجام می شود و برخی پروژه های راه آهن نیز سالها به تعویق می افتد.

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان پروژه تولید ریل ملی را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت دانست و افزود: متاسفانه طی سه سال گذشته شاهد افت شدید قیمت محصولات فولادی با وجود تورم بالای کشور بوده ایم که حاصل آن بحران کنونی در صنعت فولاد کشور است. در این شرایط که ذوب آهن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و حتی دستمزد کارکنان خود با مشکل مواجه است، همچنان پروژه تولید ریل ملی بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی با جدیت دنبال می شود. در این راستا از سازمان های مربوط از جمله راه آهن دعوت می کنیم که با استقرار نماینده مقیم در این شرکت، شاهد زحمات بی وقفه تلاشگران ذوب آهن در پروژه تولید ریل ملی باشند.

وی در خصوص اینکه تاخیر در پروژه تولید ریل موجب خسارت به پروژه های خط آهن شده است، گفت: میزان مصرف سالانه ریل در کشور بر پایه مصرف سالهای گذشته حدود 40 هزار تن در سال است که راه آهن می تواند بخشی از این مقدار را خریداری کند. این تاخیر بیش از همه منجر به ضرر و زیان به ذوب آهن می شود که سرمایه گذاری گسترده ای در این پروژه در بدترین شرایط اقتصادی ممکن، انجام داده است و این شرکت تمام تلاش خود را برای راه اندازی هرچه سریعتر آن انجام می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا