پالس جهانی به بازارهای داخلی

پالس جهانی به بازارهای داخلی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.





بی‌اعتنایی خودرو به اصلاح بازار

شاخص کل بورس تهران پس از حرکت پرشتاب در مسیر صعودی (رشد 5/ 2 درصدی از ابتدای هفته)، دیروز، با افت 199 واحدی (معادل 3/ 0 درصد) مواجه شد. از 37 صنعت بورسی، 22 صنعت با افت و 12 صنعت با رشد شاخص مواجه شدند. گروه خودرو همچنان روی موج‌های صعودی در رده دوم صنایع صعودی قرار داشت. در حالی که سایر صنایع با روند اصلاحی مواجه بودند،‌ این گروه بی‌توجه به بازار به صعود پرشتاب خود ادامه داد. حضور پول‌های داغ (Hot money) در بازار باعث شده که نوسان قیمتی سهام تا حدودی تشدید شود،‌ در نتیجه، تغییر جهت سریع صف‌ها را در این نمادها شاهد هستیم. در این میان، با کمترین سیگنال از افت قیمت جهانی کالا و نفت در روز گذشته شاهد واکنش سریع بخش کالایی بورس و افت نمادهای وابسته در بازار سهام بودیم.


حمایت از سکه با اهرم دلار

دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3435 تومان معامله شد. افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی بر قیمت سکه فشار وارد کرد، در این شرایط، شاهد افزایش تقاضای معامله‌گران سکه در بازار ارز به منظور حمایت از قیمت سکه بودیم. در مواجهه با تعطیلات سال جدید فعالیت معامله‌گران فردایی (معامله‌گران آتی ارز) برای روزهای آتی کاهش یافته است. با این حال، نرخ‌های انتظاری این معامله‌گران برای سال جدید افزایشی است. همان طور که پیش از این نیز شاهد بودیم، احتمال شکستن کف روانی 3400 تومانی کاهش یافته است. گرچه عوامل بنیادی از نرخ دلار حمایت می‌کند، اما احتمال افزایش عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها با رشد دلار محتمل است. یکسان‌سازی نرخ دلار در سال 95 نیز وجود دارد، این عامل نیز فشار را بر نرخ دلار نگه داشته است.


رشد حباب سکه در آستانه نوروز

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 9 هزار تومان معامله شد. افت قیمت اونس طلا بر سکه فشار وارد کرد، در حالی که تلاش برای بالا نگه داشتن نرخ دلار (افزایش تقاضای معامله‌گران سکه در بازار ارز) افت قیمت سکه را تعدیل کرد. در شرایطی که برای مدت بیش از دو ماه قیمت بازاری سکه در سطوح کمتر از ارزش ذاتی قرار داشت (حباب منفی قیمت)، روز گذشته شاهد تغییر علامت حباب سکه بودیم. افزایش تقاضای فصلی (نزدیک شدن به عید نوروز) در کنار کم واکنشی سکه نسبت به افت اونس طلا، حباب سکه را مثبت کرد. در این خصوص، با وجود افت قیمت اونس، همچنان احتمال بازگشت طلای جهانی در شرایط تداوم نگرانی از اقتصاد جهانی وجود دارد. نوسانات نرخ دلار نیز در روزهای پایانی سال دور از انتظار است.



توجه بازارها به «فد»

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1230 دلار مواجه شد. شناسایی سود در بازار طلا عامل فشار بر اونس بود. علاوه بر این، انتظار برای نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو که از دیروز آغاز شده است نیز در بازارها مشاهده شد (امشب نتیجه این نشست منتشر می‌شود). در حالی که انتظار برای افزایش نرخ بهره در این نشست وجود ندارد، اما رصد برنامه آتی این کمیته و احتمال افزایش نرخ بهره در نشست‌های آتی توجه‌ها را به این نشست جلب کرده است. این موضوع به رشد شاخص دلار در بازار جهانی کمک کرد (عامل فشار بر طلا). از سوی دیگر، تقاضای محافظه‌کارانه طلا با تداوم نگرانی از اقتصاد جهانی همچنان وجود دارد. افت قیمت سهام با تصویر نامناسب اقتصاد ژاپن و همچنین فشار بازارهای کالایی تقویت سرمایه‌گذاری امن طلا را به دنبال دارد.



فشار نرخ سود بر قیمت «تسه»ها

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با افت 9/ 1 درصدی به قیمت 81 هزار و 300 تومان معامله شد. دستور‌العمل جدید نحوه پرداخت وام به متقاضیان انواع تسهیلات مسکن از سوی بانک مسکن اعلام شد. بر اساس این دستور‌العمل سود وام‌های صندوق سپرده یکم (80 میلیونی برای سرپرست خانواده و 160 میلیونی برای زوجین) 13 درصد عنوان شده است. در حالی‌که مقدار این سود برای تسهیلات مسکن 5/ 17 درصد است. در هفته‌های اخیر به لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن به منظور ایجاد محرک‌های جدید در این بازار و کمک به خروج از رکود بیش از دو ساله بازار مسکن تاکید داشتند. با وجود کاهش نرخ سود تسهیلات، این وام در مقایسه با وام‌های رقیب و همچنین انتظارات کاهشی نرخ سود بانکی، نرخ سود بالایی را دارا است که فشار را بر «تسه»ها نگه داشته است.



دومین روز منفی نفت

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 36 دلار معامله ‌شد. پس از گزارش دوشنبه اوپک مبنی بر کاهش تقاضای نفت اعضای این کشورهای صادرکننده، طلای سیاه دومین روز منفی خود را پشت سر گذاشت. هرچند نشست صادرکنندگان بزرگ نفتی هفته آینده برای تثبیت سقف تولید نفت برگزار می‌شود، اما خبرها حاکی از آن است که کشورمان تولیدات خود را نسبت به ژانویه افزایش داده است. موضوعی که تردیدها نسبت به متعادل شدن عرضه و تقاضای نفت را بیشتر کرد. از سوی دیگر، همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شده بود، تحلیلگران تکنیکال نیز با نزدیک شدن نفت به 40 دلار، نفت را نزدیک به پایان مسیر صعودی ارزیابی کرده بودند (طی یک ماه گذشته نفت بیش از 20 درصد رشد کرد).



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا