غلامی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

جزئیات برنامه افزایش سرمایه چادرملو در ۲ مرحله

جزئیات برنامه افزایش سرمایه چادرملو در ۲ مرحله

گروه معادن >سنگ آهن - رئیس اداره امور سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است: بازارهایی که پیش از برجام و در مدت سال‌های 1390 تا 1391 بیشترین آسیب را دیدند، حالا سریعتر از بازار‌های دیگر وضعیت خود را تغییر داده و به حالت عادی بر می‌گردند. به عنوان مثال در حوزه مسکن شاهد رکود و سکون بازار بودیم اما قیمت‌ها نسبت به بازار بورس با کاهش زیادی همراه نبود.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، امیر غلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه فولاد محصول نهایی زنجیره ارزش است، زودتر این تغییر در بازار آن صورت می‌گیرد. به دنبال این اتفاق بازار سنگ آهن نیز با کمی تغییر مثبت همراه می‌شود. در سال 2016 با توجه به اتفاقات رخ داده به ویژه در صنعت فولاد نگاه مثبت 100 درصدی نسبت به بازار این محصول وجود ندارد. اما با توجه به کاهش قیمت‌های فولاد می‌توان برگشت به حالت عادی برای بازار این محصول را متصور بود.

به گفته غلامی 100 درصد در حوزه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است.

خبرنگار ماین نیوز با امیر غلامی، رئیس اداره امور سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

ابتدا درباره آخرین وضعیت تشکیل مجمع سالانه چادرملو توضیح دهید.

مجمع سالانه چادرملو بین خرداد تا تیر ماه 1395 برگزار می‌شود. البته امسال مجمعی برای افزایش سرمایه خواهیم داشت که در حال حاضر گزارش‌های آن به بورس داده شده و منتظر موافقت سازمان بورس هستیم تا بتوانیم افزایش سرمایه را در 2 مرحله اجرایی کنیم و از رقم 17 هزار و 100 به 35 هزار میلیارد ریال برسانیم که معادل رشد 104 درصدی است. با توجه به اینکه این پیشنهاد باید به موافقت سازمان بورس برسد، ‌امکان دارد در نهایت مجوز صادره شده از سوی بورس کمتر از این میزان باشد. اجرای برخی طرح‌ها از جمله تجدید دارایی، تکمیل کارخانه فولاد و نیروگاه و افزایش ظرفیت کارخانه گندله‌سازی و پروژه استفاده از فاضلاب اردکان برای گندله‌سازی از جمله دلایل افزایش سرمایه پیشنهادی است.

وضعیت سهام شرکت چادرملو در سال 1394 را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در گزارش 9 ماهه، پیش‌بینی‌ها را تغییر دادیم بطوریکه برای سال 1394 قیمت هر سهم را در حدود 380 ریال پیش‌بینی کردیم اما برای سال 1395 کمی متفاوت‌تر خواهد بود زیرا کارخانه فولاد اولین سال تولید خود را تجربه می‌کند. یک کارخانه در سال اول فعالیت خود نمی‌تواند به ظرفیت کامل دست پیدا کند در نتیجه فعالیت کارخانه فولاد برای سال اول زیان‌ده خواهد بود و باید از سنوات گذشته شرکت استفاده کنیم. از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت رخ داده در بازار و متناسب با شرایط بازار، باید اصلاحاتی در زمینه قیمت‌گذاری براساس شمش فولاد خوزستان صورت بگیرد.

چه میزان از مطالبات چادرملو از فولادسازان وصول شده است؟

در سال 1394 بیشتر شرکت‌ها با مشکل نقدینگی مواجه بودند اما با این حال فولاد مبارکه، ذوب آهن و... در تلاش هستند تا بدهی‌های خود را پرداخت کنند. البته باید به این موضوع توجه داشت که روند کمبود نقدینگی ادامه داشته و این مشکل تنها مربوط به بخش معدن نخواهد بود. امروز کمبود نقدینگی در کل صنایع داخلی ایران و شرکت‌های بزرگ کشور قابل رویت است بطوریکه آقای جهانگیری اعلام کردند که امسال بدترین شرایط اقتصادی را داشتیم و هرچه به پایان سال پیش می‌رویم این شرایط دشوارتر هم می‌شود زیرا وقتی جلوی نرخ تورمی که با رکود همراه است گرفته شود، کمبود نقدینگی ایجاد خواهد شد. در رابطه با وصول مطالبات نیز می‌توان با مراجعه به سایت کدال وضعیت را مشاهده کرد.

وضعیت سال 1395 در بخش سهام، بازار و ... را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

حوزه اقتصاد حوزه وسیعی است که یکی از شاخه‌های فعالیتی آن بازار بورس است. سرعت تحول بورس در دو ماه اخیر و بعد از اجرای برجام نسبت به گذشته شدیدتر شده است. نکته جالب این است که بازارهایی که پیش از برجام و در مدت سال‌های 1390 تا 1391 بیشترین آسیب را دیدند، حالا سریعتر از بازار‌های دیگر وضعیت خود را تغییر داده و به حالت عادی بر می‌گردند. به عنوان مثال، در حوزه مسکن شاهد رکود و سکون بازار بودیم اما قیمت‌ها نسبت به بازار بورس با کاهش زیادی همراه نبود. در نتیجه وقتی شرایط بازار تغییر کند، ابتدا این تغییر در بازار‌هایی که در دوران تحریم بیشترین آسیب را دیده‌اند، قابل رویت خواهد بود. در حال حاضر وقتی بازاری با تغییرات مثبت همراه می‌شود به معنای برگشت به وضعیت خوب خواهد بود. حال با توجه به اینکه فولاد محصول نهایی زنجیره ارزش است، زودتر این تغییر در بازار آن صورت می‌گیرد. به دنبال این اتفاق بازار سنگ آهن نیز با کمی تغییر مثبت همراه می‌شود. در سال 2016 با توجه به اتفاقات رخ داده به ویژه در صنعت فولاد نگاه مثبت 100 درصدی نسبت به بازار این محصول وجود ندارد اما با توجه به کاهش قیمت‌های فولاد می‌توان برگشت به حالت عادی برای بازار این محصول را متصور بود. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که تغییر در بازارها به صورت نوبتی صورت می‌گیرد. در واقع اگر شرایط مساعد شود، این تغییرات به سراغ تمام سهم‌های موجود در بازار می‌رود. در واقع بهبود بازار فولاد بر تمامی حلقه‌های زنجیره تولید تاثیرگذار خواهد بود و وضعیت سهم‌های دیگر را نیز بهتر می‌کند.

آیا چادرملو مانند فولاد مبارکه به دنبال عقد قراردادهای خارجی است؟

100 درصد در حوزه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است. براساس تعریف اقتصاد مقاومتی، یکی از روش‌های مهم برای کشورهایی که امروز پیشرفت خوبی داشتند، استفاده از متخصصان داخلی است اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد آن است که کشور ما به دلیل وضع تحریم ‌سال‌ها‌ از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب مانده است، هرچند در برخی بخش‌ها ایستادگی کرده‌ایم اما در برخی حوزه‌ها مانند فولاد، خودرو و ... نیازمند استفاده از نیروها و تکنولوژی‌های روز دنیا هستیم. عقد قراردادهای مختلف در دولت آقای روحانی طی سال جاری نوید استفاده از تکنولوژی‌های موجود دنیا را به شرکت‌های مختلف می‌دهد. چادرملو نیز از این فرصت در طرح افزایش سرمایه استفاده خواهد کرد. البته کارخانه فولاد ما یکی از بهترین کارخانه‌های فولاد دنیا است. در حالی که در دوران تحریم قرار داشتیم اما با مدیریت و برنامه‌ریزی توانستیم این کارخانه را طراحی کنیم.

نظر شما درباره ورود سرمایه‌های خارجی به بخش معدن چیست؟

باید به این موضوع توجه داشت، زمانی که امنیت برقرار باشد بدون شک سرمایه‌گذاران وارد بخش معدن خواهند شد. برعکس تفکر برخی که معتقد هستند نیازمند ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور هستیم، بنده معتقد به حضور در بازار جهانی هستم. سرمایه‌گذاران خارجی باید به حوزه‌هایی وارد شوند که توانایی ما در آنها کم است. اما نکته مهم این است که بازار کشور به دلیل تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بودیم از بازار‌های جهانی دور بوده است در نتیجه حالا با بستر‌های ایجاد شده بهترین فرصت برای حضور در این بازار‌ها است. البته ورود به بازار‌های جهانی نیازمند انجام برخی محاسبات است که خروجی آن سود است. در واقع شرکت‌های بزرگ تنها به دلیل کسب این سود وارد بازار‌های جهانی می‌شوند. امروز بهترین زمان برای ورود ما به بازار‌های جهانی است در همین زمان هم می‌توان از شرکت‌های موفق الگوبرداری کرد و هم می‌توان منافع ملی را حفظ و ارزآوری برای کشور ایجاد کرد. باید قواعد فعالیت در بازار جهانی را یاد گرفته و براساس آن در این زمینه فعالیت کنیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا