کاوه مطرح کرد:

انحصاری بودن تامین ورق موردنیاز کارخانه‌های لوله و پروفیل

انحصاری بودن تامین ورق موردنیاز کارخانه‌های لوله و پروفیل

گروه صنایع معدنی >فولاد - دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: نیاز کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل فولادی به ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر حدود 3 میلیون تن است در حالی که کل توان تولید داخل در این حوزه حداکثر یک میلیون تن است و مابقی این نیاز باید از خارج وارد کشور شود.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، امیرحسین کاوه امروز در نشستی خبری در محل سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به اینکه در زمینه ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر تنها سه شرکت فولاد مبارکه، نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان تامین کنندگان مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های لوله و پروفیل فولادی داخلی هستند، افزود: سوال ما اینجاست که چرا وقتی توان تولید داخل در زمینه ورق به اندازه نیاز وجود ندارد ما باید مجبور شویم مازاد نیاز خود را با تعرفه 20 درصدی وارد کنیم؟

وی با انتقاد از انحصاری بودن فرایند تامین مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل فولادی در کشور اظهار کرد: همین وضعیت باعث شده تا بعضا قیمت مواد اولیه‌ای که از داخل تامین می‌کنیم بین 30 تا 40 درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی باشد. از سوی دیگر در بورس کالا نیز مواد اولیه به صورت قطره‌چکانی عرضه می‌شود و متناسب با تقاضای بازار نیست و کشف قیمتی نیز که در بورس کالا صورت می‌گیرد، واقعی نیست.

کاوه با اشاره به کیفیت بالای ورق تولید داخل به ویژه ورق تولید فولاد مبارکه توضیح داد: ما حاضریم هم‌اکنون 5 درصد گرانتر از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ورق تولیدی فولاد مبارکه را خریداری کنیم و بعد از تبدیل ورق به پروفیل و صادرات آن، ارز موردنیاز فولاد مبارکه را نیز تامین کنیم.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در ادامه با هشدار نسبت به ادامه وضعیت کنونی در زمینه تامین مواد اولیه کارخانه‌های لوله و پروفیل فولادی در کشور گفت: با یکی از تولیدکنندگان بزرگ ورق در چین در حال مذاکره هستیم تا در صورت امکان در یکی از مناطق ویژه اقتصادی کشور انباری را با هزینه خود درست کرده و محصولات خود را در آن دپو کند تا از این طریق مواد اولیه موردنیاز کارخانه‌های لوله و پروفیل با قیمت روز و راحت‌تر قابل تامین و دسترسی باشد.

وی اضافه کرد: در زمینه تولید ورق‌های فولادی با ضخامت بیشتر از 3 میلیمتر نیز شرکت فولاد اکسین در کشور فعالیت دارد که البته این شرکت نیز هنوز نتوانسته به ظرفیت کامل تولید خود برسد و کل نیاز داخلی را تامین کند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی همچنین با اشاره به مخالفت اتاق ایران با افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر اظهار کرد: به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن افزایش تعرفه، در سال آینده افزایش قیمت حداقل 20 درصدی را در زمینه لوله و پروفیل شاهد باشیم که در نتیجه قیمت صنایع پایین‌دستی نیز با افزایش مواجه خواهد شد. طی یکی دو هفته اخیر که مباحث مربوط به افزایش تعرفه واردات مطرح شده است، قیمت‌ها 300 تومان افزایش یافته است.

به گفته کاوه کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل فولادی هم اکنون با حدود 40 درصد ظرفیت خود در حال کار هستند و البته برخی کارخانه‌ها نیز تعطیل شده‌اند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا