ابویی مطرح کرد:

انتقاد از افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی با ضخامت زیر ۳ میلیمتر

انتقاد از افزایش تعرفه واردات ورق‌های فولادی با ضخامت زیر ۳ میلیمتر

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نسبت به افزایش تعرفه واردات ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر به 20 درصد به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، علی محمد ابویی امروز در نشستی خبری در محل سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اعلام کرده است که توان تولید ورق‌های با ضخامت زیر 2 میلیمتر را ندارد، افزود: اوایل بهمن ماه سال قبل در انجمن تولیدکنندگان فولاد توافق شد که درخواستی از سوی انجمن برای افزایش تعرفه واردات ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر ارائه نشود اما متاسفانه این توافق عملیاتی نشد و هم‌اکنون شاهد افزایش تعرفه واردات این محصول به 20 درصد هستیم.

وی افزود: تا پایان بهمن ماه سال جاری 2 میلیون و 850 هزار تن ورق گرم وارد کشور شد که از این مقدار یک میلیون و 750 هزار تن مربوط به ورق‌های با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر بوده است و این در حالیست که توان تولید ورق‌های با ضخامت کمتر از 2 میلیمتر نیز اصلا در کشور وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه واردات ورق به صورت ورود موقت جهت صادرات نیز یک مزیت محسوب می‌شود اما باید در نظر بگیریم که تامین بازار داخلی هم خود مزیت بزرگی است، توضیح داد: متاسفانه فولاد مبارکه در حالی محصول خود را به قیمت 275 دلار صادر کرده که همین محصول را با قیمت 425 دلار به ما فروخته است. از سوی دیگر در زمینه ورود موقت جهت صادرات نیز موضوع هزینه 60 دلاری حمل و نقل در نظر گرفته نمی‌شود. تاکید ما بر این است که نباید در بازار داخل دست به دامپینگ زد.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با اشاره به جلسه 29 شهریور ماه سال جاری با فولاد مبارکه و وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور حل مشکل ایجاد شده است، اظهار کرد: در آن جلسه آقای نعمت زاده دستور داد که ورق موردنیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل 5 درصد زیر قیمت فوب به آنها فروخته شود اما با این حال ما اعلام کردیم حاضریم با 10 درصد بالاتر از قیمت نیز 200 هزار تن محصول فولاد مبارکه را خریداری کنیم که متاسفانه این موضوع نیز عملیاتی نشد.

ابویی با استناد به نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت که اعلام کرده بود ظرفیت تولید نورد و لوله اهواز یک میلیون تن در سال است، گفت: جالب اینجاست که نورد و لوله اهواز در زمان واگذاری به بخش خصوصی 500 هزار تن ظرفیت تولید داشته است و از آن زمان تاکنون نیز طرح توسعه خاصی در آن اجرا نشده است. حال چطور شده است که معاون وزیر ظرفیت تولید این کارخانه را یک میلیون تن اعلام می‌کند؟

وی یکی از استدلال‌های فولاد مبارکه را در خصوص صادرات به بازارهای هدف حتی با قیمت پایین‌تر از قیمت داخلی، حفظ بازارهای هدف صادراتی این شرکت عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر فولاد مبارکه هدف دیگر از صادرات را نیز ارزآوری به منظور واردات مواد اولیه موردنیاز خود اعلام کرده است. ما حاضریم با توافق بر سر قیمت مناسب، محصول را از فولاد مبارکه خریداری کرده و سپس محصول نهایی را صادر کنیم و در هر جای دنیا نیز ارز موردنیاز فولاد مبارکه را به این شرکت تحویل دهیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی همچنین از روند تعیین تعرفه واردات توسط کمیسیون ماده یک نیز انتقاد کرد و گفت: اینکه یک‌ شبه بیش از هزار ردیف تعرفه از سوی یک هیات در یک اتاق دربسته و بدون حضور و نظر کارشناسی بخش خصوصی تعیین می‌شود جای سوال دارد. در این زمینه حتی نماینده بخش خصوصی یعنی اتاق ایران نیز انتقاد داشته که تعرفه‌ها بدون نظر کارشناسی و حضور ذینفعان تعیین شده‌اند.

ابویی همچنین عنوان کرد که امسال میانگین زیان کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل حدود 17 درصد بوده است.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز در خصوص واردات فولاد تعرفه‌دار به جای فولاد بدون تعرفه توضیح داد: از حدود 3 میلیون تن واردات انجام شده حدود دو میلیون تن آن توسط اعضای سندیکا وارد شده و حدود یک میلیون تن نیز توسط سایر تجار واردات شده است و فکر می‌کنم در این زمینه نیز روال قانونی طی شده است.

ابویی گفت: من سال آینده را سال بحران برای قیمت‌ها می‌دانم و در همین یکی دو هفته اخیر نیز که مباحث مربوط به افزایش تعرفه مطرح شده است، قیمت جهانی حدود 80 درصد افزایش یافته و در واقع افزایش تعرفه همزمان با افزایش قیمت‌های جهانی شده است.

وی تاکید کرد: ما با واردات ورق فولادی مخالفیم، به شرط اینکه فولاد مبارکه بتواند نیاز بازار داخلی را تامین کند و اشتغال موجود در کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل فولادی را نیز حفظ کند.

او همچنین گریزی به انتخابات غیرمنتظره هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی نیز زد و گفت: هیچ انجمن یا تشکلی در اسفند ماه انتخابات تعیین هیات مدیره برگزار نمی‌کند اما به دلیل نارضایتی‌ها از عملکرد سندیکا و تقاضا برای بهبود اوضاع این انتخابات برگزار شد و اعضای هیات مدیره جدیدی انتخاب شدند.

ابویی همچنین به عملکرد ضعیف سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در زمینه اطلاع‌رسانی اذعان کرد و گفت: شاید یکی از عواملی که باعث شد نتوانیم به موقع در زمینه مباحث و مشکلات مختلف مانند تعرفه‌ها اطلاع‌رسانی کنیم، عملکرد سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی بوده است که امیدواریم این روند در سال آینده اصلاح شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا