کارشناس حوزه الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت:

سازمان مدیریت بدترین برنامه ممکن را نوشته/ "نهادگرایی" در دولت یازدهم عدالت را محقق نمی‌کند

سازمان مدیریت بدترین برنامه ممکن را نوشته/

کارشناس حوزه الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بدترین برنامه ممکن را نوشته، گفت: "نهادگرایی" در دولت یازدهم عدالت را محقق نمی‌کند و این دولت به‌دنبال متولّد کردن توسعه غربی از بطن الگوی اسلامی ــ ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا معصومی راد رئیس امور فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه هنوز سیاست‌های کلی به سازمان مدیریت ابلاغ نشده است، تصریح کرد: 29 جلسه شورای برنامه‌ریزی در سازمان برای بررسی تهیه برنامه ششم تشکیل شده است، اما منتظریم تا سیاست‌های کلی به دولت ابلاغ شود و پس از آن فرآیند تهیه برنامه ادامه یابد.

او ادامه داد: در حال حاضر برخی دستگاه‌های اداری کمیته‌هایی را به‌منظور اهداف تعیین شده در برنامه ششم تشکیل داده‌اند. دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه در این راستا کمیته بررسی را تشکیل داده‌اند و جلسات ‌آنها برگزار می‌شود، اما در نهایت باید منتظر ابلاغ سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری باشیم.

معصومی راد در مورد تهیه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارای جهت‌گیری‌ها، اهداف و آرمان‌ها و پس از آن اصلاح نهادی، پیگیر الگو بوده و جهت‌گیری‌های اقتصادی، علم و فناوری، اجتماعی، سیاسی، دفاعی امنیتی و فرهنگی مشخص شده است.

حجت الاسلام علی کشوری کارشناس حوزه الگوی توسعه اسلامی ــ ایرانی با انتقاد از الگوی توسعه‌ای دولت گفت: باید بگوییم متأسفانه برنامه ششم یک تراژدی است؛ به این خاطر که با وجود اینکه طی این 10 سال هم استدلالهای مفصلی از طرف جریان معتقد به الگوی پیشرفت اسلامی مطرح شده؛ و هم قانونهای مهمی برای الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی در نهادهای قانونی کشور تصویب شده است؛ ولی به‌نظرم سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بدترین برنامه توسعه‌ای را که ممکن بود نوشته شود تنظیم و تقدیم مجلس کرده است.

او ادامه داد: لازم است ابعاد تعارض برنامه ششم با نگاه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی و آرمانهای انقلاب، به‌صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرد و آثار این بررسی هم، علاوه بر فواید گفتمانی که برای نگاه الگوی پیشرفت اسلامی دارد، برای نمایندگان مجلس که می‌خواهند به برنامه ششم رأی دهند، و آن را تبدیل به قانون کنند، یک ملاک و معیاری برای تصمیم سازی است.

او افزود: نگرانی‌ها از این است که گفته می‌شود احکام برنامه ششم با مکتب نهادگرایی در حال تدوین هستند؛ این در حالی است که قانون اساسی ضمن اصرار بر حلّ مشکلات اقتصادی به‌دنبال تحقّق عدالت است ولی نگاه نهادگرایی و سایر مکاتب توسعه‌ای و آنچه فضای ذهن تیم اقتصادی دولت را سامان داده است همه‌ امکانات را به این مسیر هدایت نمی‌کند.

او تصریح کرد: آنچه داستان را تلخ تر می‌کند این است که دولت به‌جای تلاش واقعی در جهت تدوین الگوی اسلامی ــ ایرانی پیشرفت به‌دنبال ارائه تفسیری نازل و جدید از الگوی اسلامی ــ ایرانی و منطبق بر مفاهیم توسعه‌ غربی‌ است. آن‌ها به‌دنبال متولّد کردن توسعه غربی از بطن الگوی اسلامی ــ ایرانی هستند.

انتهای پیام/*

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا