تلخ و شیرین زنگنه از سال 1394

صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه می‌رسد

صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه می‌رسد

وزیر نفت با اعلام جزئیاتی از سفر روز دوشنبه هفته آینده نواک، وزیر نفت روسیه، از رسیدن صادرات نفت ایران به دو میلیون بشکه در پایان اسفند ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه در حاشیه بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس درباره تلخ و شیرین‌ترین اتفاق سال 1394 گفت: اتفاق‌های تلخ زیادی داشتیم. بی مهری را یک روال عادی تلقی کردیم ولی پایین آمدن قیمت نفت و تامین نشدن منابع مالی برایم سخت بوده است.

وی شیرین ترین اتفاق امسال را برجام و پس از آن انتخابات مجلس دانست و عنوان کرد: اول برجام و بعد از آن 7 اسفند ماه خیلی مهم بود و از نظر کاری هم بسیار مهم بود چون اعتدال و عقلانیت مردم را تایید کرد و این برای کار ما که همه چیز آن با عقلانیت و همدلی و میانه روی پیش می رود بسیار شیرین است.

وزیر نفت درباره پیش بینی قیمت نفت هم با اشاره به اینکه هیچکس نمی تواند قیمت نفت را پیش بینی کند، تصریح کرد: استنباط من این است که برخی از کشورهایی که این مسائل را به وجود آورده و خودشان دارند در آن می سوزند و تحت فشار قرار گرفته اند میلشان این است که این وضع را سامان دهند.

زنگنه درباره علت افزایش قیمت از 20 دلار به 40 دلار در ماه ژانویه گفت: قیمت نفت این قدرها هم بالا نرفته و هنوز حول و حوش 30 دلار برای هر بشکه است.

وی افزود: من فکر می کنم بازار می داند قیمت پایین نفت برای اقتصاد جهان در کوتاه مدت و بلند مدت خوشایند نیست. همانطور که گفتم بعضی کسانی که به کاهش قیمت نفت دامن زدند هم اکنون تحت فشار زیادی اند و دلشان نمی خواهد این وضعیت ادامه پیدا کند.

به کمتر از بشکه ای 70 دلار هم راضیم

زنگنه درباره اینکه آیا قیمت 70 دلار برای نفت قیمت مناسبی است، آن را تایید کرد و افزود: این قیمت، قیمت مناسبی است اما ما به کمتر از آن هم راضی هستیم.

وزیر نفت درباره زمان برگزاری جلسه روسیه و اعضای اوپک نیز اظهار کرد: اگر قرار باشد جلسه ای تشکیل شود ایران باید با این جلسه موافقت کند.

وی افزود: هنوز چیزی جدی نیست ولی بحثی که وجود دارد این است اگر قرار باشد جلسه ای تشکیل شود باید پیش از آن توافقی اصولی صورت گیرد در غیر این صورت خاصیت چندانی ندارد.

مذاکرات مثبت با جنرال موتورز

زنگنه درباره مذاکره با مسئولان جنرال الکتریک هم با اشاره به اینکه این جلسه با معاون وی برگزار شده است، اظهار کرد: در مذاکره این شرکت بسیار مثبت بود و ما نیز مثبت برخورد کردیم، ما همیشه گفته ایم برای حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران محدودیتی نداریم. این دولت آمریکا است که برای آنها محدودیت گذاشته است.

وزیر نفت درباره امضای سند محرمانگی با توتال برای آزدگان جنوبی گفت: این سند امضا شده است و هم اکنون شرکت توتال در حال مطالعه حضور در این میدان است.

وی درباره آزادگان شمالی نیز با اشاره به این‌که کار این میدان تقریبا تمام شده است و تولید از آن در حال انجام است، خاطرنشان کرد: برای فاز دوم این میدان همچنان چینی ها می توانند حضور پیدا کنند.

جزئیاتی از سفر نواک به تهران

زنگنه درباره حضور وزیر انرژی روسیه در ایران با بیان این که الکساندر نواک دوشنبه هفته آینده به ایران می آید، افزود: او تنها برای مباحث انرژی به ایران نمی آید چون رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است برای کار دیگری می آید اما به طور طبیعی با بنده نیز ملاقات می کند.

وی درباره اینکه آیا وزیر انرژی روسیه وی را برای طرح فریز نفتی متقاعد خواهد کرد، تاکید کرد: تا زمانی که تولید نفت خام ایران به 4 میلیون بشکه در روز نرسد، نباید کاری با ما داشته باشند و بعد از آن با آنها همراهی می کنیم.

وزیر نفت درباره صادرات نفت ایران نیز افزود: در بهمن ایران یک میلیون و 750 هزار بشکه صادر کرده است که در اسفند این مقدار به دو میلیون بشکه در روز می رسد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا