تداوم افت قیمت جهانی سنگ آهن و تعطیلی اغلب معادن خواف خراسان رضوی

تداوم افت قیمت جهانی سنگ آهن و تعطیلی اغلب معادن خواف خراسان رضوی

دنیای معدن -رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی گفت: کاهش قیمت جهانی سنگ آهن که از سال گذشته آغاز شده اغلب معادن سنگ آهن منطقه سنگان خواف را در حالت تعطیل قرار داده است.

حسین حسین زاده افزود: معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در کشور است که میزان استخراج سالانه آن حدود هفت میلیون تن است .
وی بیان کرد: در گذشته 40 معدن سنگ آهن در منطقه سنگان خواف در دست بهره برداری بود اما اکنون کمتر از 10 معدن از این تعداد فعال هستند که عمده آنها معادن بزرگ با عیار بالای سنگ آهن و دارای ماشین آلات قوی یا با پشتوانه دولت می باشند.
وی گفت: با افت قیمت جهانی سنگ آهن معادنی که درصد خلوص آهن آنها کمتر بود و بهره برداری از معدن برای سرمایه گذاران آنها توجیه اقتصادی نداشت تعطیل شدند.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی افزود: عیار سنگ آهن بین 54 تا 67 درصد است و قیمت هر تن سنگ آهن متناسب با عیار آن افزایش می یابد که متاثر از اقتصاد کشورهای بزرگ دنیاست.
حسین زاده اظهار کرد: پیش از سال 1389 قیمت جهانی سنگ آهن متعادل و منطقی می نمود لذا استخراج سنگ آهن از معادن سنگان نیز برای تامین مواد مورد نیاز شرکتهای بزرگ فولادسازی از جمله ذوب آهن اصفهان انجام شود.
وی ادامه داد: طی سالهای 1390 تا 1392 قیمت جهانی سنگ آهن به شکل بی سابقه افزایش یافت بطوری که نرخ هر تن سنگ آهن به 140 دلار رسید و در این شرایط فروش سنگ آهن خام سود بسیار نصیب معدنکاران کرد بطوریکه ارزش افزوده خام فروشی سنگ آهن برای یک معدنکار به 400 درصد رسید.
وی گفت: اما در سال گذشته ناگهان قیمت جهانی سنگ آهن نزول کرد به طوری که قیمت آن هر ماه 10 دلار کاهش یافت و در بهار امسال به اوج کاهش خود یعنی به قیمت 34 دلار در هر تن رسید و همین امر باعث تعطیلی شماری از معادن سنگ آهن سنگان شد زیرا معدنکاران بازاری برای فروش مواد خام خود نداشتند.
حسین زاده افزود: در یک ماه اخیر قیمت هر تن سنگ آهن با عیار 60 و 61 درصد از 28 دلار تا حدود 37 دلار در نوسان بوده است.
وی گفت: اکنون دنیا دچار رکود اقتصادی است و قیمت فلزات اساسی از جمله مس، روی و آهن به شدت افت کرده و دیگر صادرات آن چندان سودآور نیست.
رئیس انجمن مواد معدنی خراسان رضوی اظهار کرد: از آنجا که نوسانات بازار در همه دنیا اتفاق می افتد بانکهایی وجود دارند که به رغم کاهش قیمت جهانی هر ماده معدنی، به منظور حمایت از معدنکاران محصول آنان را به قیمت توافقی اولیه خریداری می کنند تا زمانی که قیمت ماده معدنی در بازار افزایش یافت معدنکار سودش را دریافت کند.
حسین زاده افزود: بر همین اساس هدف از تاسیس صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی حمایت از معدنکاران در جریان نوسانات بازارهای ملی و بین المللی بود تا معدنکار بتواند با خیال راحت بحران را پشت سر بگذارد تا زمانی که نوسانات بازار مثبت شود.
وی ادامه داد: وظیفه 'صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی' بیمه کردن معادن است تا در هنگام شدت نوسانات بازار، طی مدت دو سال فعالیت معدنکار را تضمین کند و مانع از ورشکستگی وی شود لذا باید وظایف این صندوق گسترش یابد.
وی گفت: با وجود گذشت 15 سال از تاسیس این صندوق هیچ حمایتی از سوی آن هنگام افزایش و کاهش قیمت جهانی سنگ آهن از معدنکاران صورت نگرفت لذا بسیاری از معادن سنگ آهن سنگان هم اکنون تعطیل شده اند.
حسین زاده اظهار کرد: دست اندرکاران باید تدبیری برای فعال کردن معادن بویژه معادن سنگ آهن در خراسان رضوی بیاندیشد.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا