کاوه مطرح کرد:

درخواست سندیکای لوله و پروفیل فولادی برای عدم افزایش تعرفه واردات ورق فولادی

درخواست سندیکای لوله و پروفیل فولادی برای عدم افزایش تعرفه واردات ورق فولادی

گروه صنایع معدنی >فولاد - سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور خواستار عدم افزایش تعرفه وارداتی ورق فولادی برای کمک به امر تولید و خروج از رکود و اشتغالزایی و هدرنرفتن سرمایه‌های ملی شد.

به گزارش ماین نیوز، امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور با اشاره به دلایل این درخواست از سوی سندیکا گفت: ورق موردنیاز تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی عمدتا ورق فولادی رول با ضخامت زیر ۳ میلیمتر است که تنها تامین کننده آن فولاد مبارکه، نورد اهواز و مقداری هم فولاد گیلان است که جمعا کمتر از یک سوم نیاز سالانه ما را تولید می کنند و از همین تولید محدود ورق در داخل به‌رغم نیاز ما به خارج از کشور هم صادر می‌شود که هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به الویت صنایع داخلی درخواست جلوگیری از صادرات ورق رول گرم موردنیاز صنعتمان را داریم که وضع عوارض صادراتی روی صادرات ورق شاید راهکار آن باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مجتمع فولاد مبارکه نیاز به صادرات و ارز آن دارد یا خیر؟ گفت: هر تولیدکننده‌ای نیاز به صادرات و ارز آن برای سودآوری بیشتر دارد ولی اعضا این سندیکا به علت نیاز فوری داخلی اعلام کرده‌اند که ورق‌های صادراتی مجتمع فولاد را با قیمت 5 ‌درصد بالاتر از قیمتی که صادر می‌ کند، خریداریم و حتی تعدادی از تولیدکنندگان ما حاضرند لوله و پروفیل صادراتی خود را با خرید از فولاد مبارکه «به حساب صادرات در مقابل واردات» تهاتر و ارز صادرات لوله و پروفیل در مقابل خرید مواد اولیه به فولاد مبارکه اختصاص دهند و این به منزله فروش خارجی و صادراتی برای فولاد تلقی شود.

وی در خصوص میزان تولید ورق 2 میلیمتری و میزان مصرف صنعت لوله و پروفیل اظهار کرد: فولاد مبارکه اعلام کرد که میزان تولید این نوع از ورق‌های فولادی با ضخامت 2 میلیمتر 600‌ هزار تن در سال است و ورق زیر ۲ میلیمتر هم با توجه به به صرفه‌تر بودن تولید ورق‌های ضخیم، در خط تولید ندارد که با توجه به نیاز این سندیکا به ورق گرم زیر 3 میلیمتر به میزان 2.5 میلیون تن و ورق گرم بالای 3 میلیمتر حداقل به میزان 1.5 میلیون تن است؛ بنابراین با این وضعیت تولید کم ورق در داخل کشور هیچ‌گونه توجیهی برای افزایش تعرفه واردات ورق وجود نخواهد داشت.

کاوه در پاسخ به این سوال که مجتمع فولاد مبارکه بارها اعلام کرده مواد اولیه تولیدکنندگان پروفیل را تامین می کند، یعنی این اتفاق نیفتاده است؟ گفت: مجتمع فولاد مبارکه یک تولیدکننده خوب و اقتصادی است و مسلما باید به دنبال سود بیشتر برای مجموعه خودش باشد اما متاسفانه به علت سود بیشتر تولید ورق های ضخیم تمایلی به تامین نیاز داخلی ما که ورق‌های نازک است را نداشته و نیاز به واردات از کشورهای خارجی به همین دلیل است و طبق گزارش‌های آماری به عمل آمده بالا بودن قیمت ورق فولادی داخلی در مقاطع زمانی مختلف و واردات میلیون‌ها تن ورق برای ساخت لوله و پروفیل این امر را ثابت کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه با جدی شدن بحث افزایش تعرفه واردات ورق در چند روز اخیر و برخی تحولات دیگر از جمله افزایش قیمت نفت و کاهش ذخیره ورق در بنادر کشور ما و کاهش انبار تولیدکنندگان جهانی در هر کیلو ۳۰۰ تومان در داخل ایران افزایش قیمت را دیدیم و حداقل به همین نسبت باید قیمت پروفیل هم افزایش یابد و این گرانی‌ها اجحاف به مصرف‌کننده است که ما راضی به آن نیستیم و حتما نتیجه آن در شرایط رکود کاهش فروش‌ها و تعطیلی خطوط کارخانه‌ها خواهد بود و قطعا افزایش قیمت‌ها برای همه شیرینی دوران پسابرجام را تلخ می کند.

کاوه در پاسخ به سوال دیگری درباره عرضه ورق در بورس کالا گفت: فعلا در خصوص بورس صحبت نمی کنیم. همه به خوبی می دانیم عرضه ناچیز و کنترل شده است. در بورس كالا علیرغم تقاضای بیشتر و عدم تعادل در عرصه و تقاضا باعث افزایش قیمت ورق تولید داخل در بورس کالا و در نتیجه افزایش قیمت ورق‌های وارداتی توسط تجار داخلی هم می‌شود. موضوع بورس خود بحث مفصل و مستقلی را در آینده می طللبد.

به گفته وی، حال تنها مدافعان افزایش تعرفه ورق های فولادی مورد مصرف ما برخی از مسئولان دولتی برای افزایش درآمد تعرفه‌ای هستند و حتی اتاق بازرگانی ایران هم موافقتی با این موضوع ندارد بنابراین در این مقطع بحرانی رکود مسلما با اجرایی شدن افزایش تعرفه‌ها در سال آینده، بازار با کمبود مواد اولیه و مشکل گرانی روبرو می‌شود که این در تضاد با چشم‌انداز مثبت ترسیمی رئیس جمهوری مبنی بر رونق اقتصادی در سال 1395 خواهد بود.

به‌هرحال به نظر می‌رسد جلوگیری از افزایش تعرفه‌ها و قیمت‌ها هوشیاری بیشتر وزرای مرتبط و اعضای کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات را می‌طلبد.
‌‌
پایگاه خبری تحلیلی ماين نيوز آمادگي دارد تا بدون هيچگونه جانبداري نظرات موافقان و مخالفان افزايش تعرفه واردات فولاد را به صورت کارشناسی منعكس کند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا