عصبانیت صندوق بین‌المللی پول از تهدیدهای فزاینده اقتصاد جهانی

عصبانیت صندوق بین‌المللی پول از تهدیدهای فزاینده اقتصاد جهانی

در پی انتشار آمار جدیدی که از کاهش بی‌سابقه صادرات چین در ماه فوریه حکایت داشت، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد اقتصاد جهانی با خطر خارج شدن از مسیر رشد روبه‌رو بوده و به اقدام فوری برای رونق بخشیدن به تقاضا نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، دیوید لیپتون معاون مدیر کل صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن هشدار داد: اقتصاد جهانی در مرحله حساسی قرار دارد. سیاست‌گذاران در سراسر جهان باید برای واکنش به کندی رشد اقتصادی و تهدید‌های جدیدی که از آشفتگی بازارهای مالی و کالایی ایجاد شده واکنش قاطع نشان دهند.

آقای لیپتون خطاب به انجمن ملی اقتصاد بازرگانی اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا از فعالیت اقتصادی حمایت قاطعی انجام شود و اقتصاد جهانی در مسیر مطمئن‌تری قرار بگیرد.

به گفته وی، یکی از نگران‌کننده‌ترین نشانه‌های وجود مشکل در اقتصاد جهانی کاهش چشم‌گیر جریان سرمایه و تجارت جهانی طی سال گذشته بوده است.

این نگرانی‌ها در آمار تجاری ضعیفی که روز سه‌شنبه در چین انتشار یافت، منعکس شدند. این آمار نشان دادند با کاهش تقاضای چین برای کالاهایی مانند نفت خام، سنگ‌آهن و مس و ضعیف شدن تقاضای جهانی برای صادرات کالاهای نهایی، واردات و صادرات چین در ماه فوریه افت چشم‌گیری پیدا کرد. صادرات چین از نظر دلاری 25.4 درصد در فوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت که بدترین کاهش ماهانه از اوایل سال 2009 بود و حدود 11.2 درصد کاهش در مقایسه با ژانویه داشت. میزان واردات به این کشور هم پس از کاهش 18.8 درصدی در ژانویه به میزان 13.8 درصد در فوریه کاهش پیدا کرد.

صندوق بین‌المللی پول به دلیل مشاهده نشانه‌های کندی بیشتر رشد به میزان فزاینده‌ای نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی نگران است. انتظار می‌رود این نهاد مالی بین‌المللی در دور بعدی پیش بینی‌های اقتصادی که در آوریل منتشر می‌شود، نرخ رشد 3.4 درصد مورد پیش‌بینی برای اقتصاد جهانی در سال جاری را کمتر کند.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، اما صندوق بین‌المللی پول در این نگرانی تنها نیست. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی روز سه‌شنبه اعلام کرد: شاخص‌های اصلی اقتصادی به کاهش رشد در انگلیس، آمریکا، کانادا، آلمان و ژاپن اشاره دارد.

اقتصاد چین پس از ثبت کندترین رشد اقتصادی یک ربع قرن اخیر در سال 2015، امسال نشانه‌های بیشتری از کندی رشد اقتصادی نشان داده است. لی کی‌کیانگ، نخست‌ وزیر چین در زمان گشایش نشست سالانه پارلمان این کشور در روز شنبه هدف رشد اقتصادی 6.5 درصدی ظرف پنج سال آینده را وعده داد با این همه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند این هدف دست یافتنی نیست.

بعضی از اقتصاد‌دانان حتی به دورنمای تیره‌ای که امسال برای اقتصاد جهانی مشاهده می‌شود واکنش نشان داده‌اند و معتقدند بدبینی بازارهای مالی نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی اغراق آمیز بوده است.

اما دیوید لیبتون در سخنرانی خود اظهار کرد: اقتصاد جهانی در نقطه‌ای قرار دارد که اگر دنیا برای رونق بخشیدن به تقاضا کوتاهی کند، ریسک رکود ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا