هدایتی به ماین نیوز خبر داد:

صادرات آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان به هند و بحرین

صادرات آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان به هند و بحرین

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر پروژه در شرکت جهان فولاد سیرجان معتقد است: برخی افراد و سخنرانی‌ها در سمپوزیم‌هایی که سالانه برگزار تکراری بوده و بهتر است در چنین مراسم‌هایی از سخنرانان جدید دعوت شده تا درباره روش‌ها و فناوری‌های جدید صحبت کنند. از سوی دیگر متاسفانه تعداد ایرانی‌هایی که در سمپوزیم‌های خارجی سخنرانی می‌کنند، بسیار کم بوده و یا تعداد زیادی را در یک ساعت نامناسب انتخاب می‌کند. بهتر است راهکاری برای این موضوع ارائه شود زیرا چنین برنامه‌هایی به معرفی صنعت ایران، جذب سرمایه‌گذار و ورود فناوری‌های جدید به کشور کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، به گفته طاهر هدایتی بخش عمده محصولات تولیدی در فاز یک احیای مستقیم شرکت جهان فولاد سیرجان به کشورهای هند و بحرین صادر می‌شود.

وی با اشاره به فاز 2 احیای مستقیم کارخانه نیز افزود: در حال حاضر شناسایی کنسرسیوم برای اجرا به صورت EPCF را در دست داریم. در این رابطه شرکت‌های بسیاری از اروپا استقبال کرده‌اند، در نتیجه در حال بررسی و شناسایی آنها هستیم. همچنین برای تولید سیم بکسل پروژه‌ای در سیرجان در دست بررسی داریم که با توجه به نیمه‌کاره و متوقف بودن این پروژه در آینده نزدیک با همت مدیران جهان فولاد سیرجان اجرایی خواهد شد.

خبرنگار ماین نیوز با طاهر هدایتی مدیر پروژه در شرکت جهان فولاد سیرجان گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

آخرین پروژه‌های شرکت جهان فولاد سیرجان چیست و در حال حاضر چه پروژه‌هایی را در دست اجرا دارید؟

در شرکت جهان فولاد سیرجان در دو فاز زنجیره فولادی از احیای مستقیم و شمش تا قطعات فولادی طویل را در لیست برنامه‌ها قرار دارد. در این میان احیای مستقیم یک، راه‌اندازی شده و در حدود یک سال است که بهترین محصولات را تولید می‌کند. لازم به ذکر است در این بخش صادرات را از روزهای اول انجام داده و الان بخش قابل توجهی از محصولات ما (آهن اسفنجی) به بحرین و هند صادر می‌‌شود. البته با توجه به مشتریان زیادی که در اروپا حضور دارند، برای صادرات به اروپا نیز در حال رایزنی هستیم. در پروژه فولادسازی نیز بیش از 35 درصد پیشرفت فیزیکی داریم اما به دلیل شرایط موجود در بازار و کمبود نقدینگی، روند اجرای پروژه کند شده است. البته در آینده نزدیک و با توجه به تغییرات ایجاد شده در فضای بین‌المللی امکان دریافت وام یا فاینانس وجود دارد. مدیریت مجموعه در این رابطه تلاش‌های بسیاری داشته است. همچنین پروژه نورد میلگرد با پیشرفت بیش از 75 درصد و با تسهیلات داخلی در حال اجرا است.

برنامه شما برای فاز دوم چیست؟

در حال حاضر شناسایی کنسرسیوم برای اجرا به صورت EPCF را در دست داریم. در این رابطه شرکت‌های بسیاری از اروپا استقبال کرده‌اند، در نتیجه در حال بررسی و شناسایی آنها هستیم. همچنین برای تولید سیم بکسل پروژه‌ای در سیرجان در دست بررسی داریم که با توجه به نیمه‌کاره و متوقف بودن این پروژه در آینده نزدیک با همت مدیران جهان فولاد سیرجان اجرایی خواهد شد. از سوی دیگر بررسی تولید لوله‌های بدون درز را در دستور کار داریم. فناوری موردنیاز برای این پروژه در حال بررسی است و با توجه به اینکه در حال مطالعات توجیه اقتصادی هستیم، هنوز فناوری موردنیاز را انتخاب نکرده‌ایم. نوع فناوری و روش اجرای آن در دست بررسی بوده تا پس از انتخاب پیمانکار برای فاز 2 آهن اسفنجی و شمش، تولید لوله‌های بدون درز را نیز شروع کنیم.

با توجه به اینکه بخشی از سهام‌دار شرکت شما از حوزه مس است، تصمیم برای ورود به این حوزه ندارید؟

خیر، زیرا تخصص اصلی ما در حوزه فولاد است. در واقع با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های ما در حوزه فولاد است بهتر است در همین زمینه کار را ادامه دهیم. در نتیجه بعید می‌دانم به سمت فعالیت در حوزه مس حرکت کنیم. از سوی دیگر با توجه به برنامه تولید سیم بکسل خریداری سهم 51 درصدی این پروژه، بهتر است در زنجیره فولاد فعالیت کنیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا