عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خبر داد: خطای محرز دولت در افزایش تعرفه واردات ورق‌های ۲ میلیمتری به ۱۵ درصد

عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی خبر داد: خطای محرز دولت در افزایش تعرفه واردات ورق‌های ۲ میلیمتری به ۱۵ درصد

فولاد نیوز: عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با انتقاد از افزایش تعرفه واردات ورق فولاد با ضخامت ۲ میلیمتر،‌گفت:حمایت از تولید ملی اتفاق نظر همه فعالان اقتصادی است و باید مشمول حال همه صنایع داخلی شود.

به گزارش«فولاد نیوز»، مهدی ابوئی مهریزی ، با تاکید براینکه حمایت از یک صنعت یا چند واحد تولیدی نباید به قیمت نابودی صنایع و واحدهای دیگر منتهی شود، اظهار داشت: نگاه تک بعدی در اتخاذ برخی تصمیمات اقتصادی، موجب شده تا حمایت از یک صنعت به ایجاد معضلات جدی پیش روی صنایع دیگر منتهی شود.
وی افزود: در حالیکه ورق فولادی با ضخامت 2 میلی‌متر در داخل کشور تولید نمی‌شود، اما در بازنگری تعرفه‌های وارداتی برای سال 94، تعرفه این کالا از 4 به 15 (معادل 375 درصد) افزایش یافته و علت آن، حمایت از تولید داخل مطرح شده‌ است.
عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با بیان اینکه تنها صنعت لوله و پروفیل فولادی سالانه به بیش از یک میلیون و 500 هزارتن از این نوع ورق فولادی احتیاج دارد، تصریح کرد: با اتخاذ این تصمیم گویا سیاستگذاران بخش تجارت کشور از وضعیت صنایع و عدم تولید ورق فولادی 2 میلیمتری در داخل کشور اطلاعات کافی در اختیار نداشته‌اند.
وی گفت:‌ نمی‌توان هیچ توجیه منطقی برای افزایش مواد اولیه که در داخل کشور تولید نمی‌شود پیدا کرد، مدیران صنایع بالادستی در پاسخ به اعتراضات مطرح شده از برنامه‌ریزی برای تولید در آینده خبر می‌دهند.
ابوئی مهریزی با اشاره به اینکه تولید ورق‌ فولادی 2 میلیمتری از سبد محصولات تولیدکنندگان بزرگ کشور خارج شده‌ است، افزود: تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی و دیگر صنایع مصرف‌کننده ورق‌های 2 میلیمتری که خود فعال صنعت هستند، حمایت از تولید داخلی را یک اصل تغییر ناپذیر می‌دانند، مشروط براینکه تصمیمات اتخاذ شده برای حمایت از تولید داخلی موجه و برپایه واقعیت‌ها باشد.
وی ادامه داد: مادامی که تولیدکنندگان محصولات فولادی ورق 2 میلیمتری تولید می‌کردند، صنایع پایین دستی نیز نیاز خود را از داخل و از محل این تولیدات تأمین می‌کردند، ‌اما با خروج ورق 2 میلیمتری از خط تولید، چاره‌ای جزء تامین نیاز از محل واردات وجود ندارد.
عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی با تاکید براینکه صنایع پایین دستی از تولید ورق‌های فولادی با ضخامت کم در داخل کشور استقبال می‌کنند، تصریح‌ کرد: موضوع مورد انتقاد افزایش تعرفه واردات ورق فولادی پیش از بازگشت این محصول به سبد فروش صنایع بالادستی است.
ابوئی مهریزی تصریح‌کرد: اگر صنایع فولادی ورق فولادی 2 میلیمتری با کیفیت و قیمت مناسب تولید نمایند، قطعا صنایع پایین دستی استفاده از محصول داخلی را در اولویت قرارخواهند داد.
عضو هیات رئیسه سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی گفت: خواسته تولیدکنندگان لوله و پروفیل این است که تعرفه واردات ورق‌های 2 میلیمتری از 15 به 4 درصد گذشته بازگشته و افزایش تعرفه به زمانی موکول شود که تولید این محصول مجددا در کشور آغاز شود.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط و بررسی ظرفیت‌های کشور، در حوزه صنایع پایین دستی فولاد واردشده‌اند، افزود: تصمیمات این چنینی در مرحله اول به تعطیلی صنایع، نابودی میزان قابل توجهی سرمایه و بیکار شدن تعداد زیادی از نیروی انسانی منجر خواهدشد.
ابویی تاکید: این روند موجب بی‌اعتمادی صاحبان سرمایه و ایجاد نا امنی در فضای اقتصادی کشور خواهد شد که با سیاست‌های اقتصادی نظام مغایرت دارد و به توسعه کشور لطمه خواهد زد.
وی ضمن ابراز امیدواری از اتخاذ تصمیمات منطقی و بازنگری در تعرفه واردات ورق فولادی 2 میلیمتری، اظهارداشت: در شرایطی که صنعت کشور با مشکلات متعددی روبرو است، به وجود آمدن چنین مشکلاتی که قابل مدیریت است، جزء ضربه به اقتصاد کشور نتیجه‌آی نخواهد داشت.
به گزارش تسنیم، وی تصریح کرد: آنچه مسلم است تداوم این شرایط به توقف فعالیت تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی منتهی شده و در آینده‌ای نه چندان دور به جای ورق فولاد به عنوان مواد اولیه باید لوله و پروفیل تولید شده وارد و مقدار قابل توجهی ارز خارج شود در حالیکه تا پیش از این تولیدکنندگان لوله و پروفیل موفق به حضور در بازارهای صادراتی شده بودند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا