رئیس سازمان جنگل ها:

توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که در ایران علاوه بر کم بودن میزان بارندگی ها میزان تبخیر نیز سه برابر متوسط جهانی است گفت: از ۱۳ اقلیم شناخته شده در جهان ایران از ۱۱ مورد آن برخوردار است.

خداکرم جلالی امروز پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار کرد: تعادلی  میان منابع طبیعی و برداشت از آنها در جهان از جمله ایران وجود ندارد که این امر چالش های زیست محیطی ایجاد کرده است.

وی افزود: در ایران علاوه بر کم بودن میزان بارندگی ها میزان تبخیر نیز سه برابر متوسط جهانی است و روند کاهش منابع آبی را سرعت بخشیده است.

رییس سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیز داری با اشاره به اینکه توسعه منابع طبیعی بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است ادامه داد: با وجود محدودیت های طبیعی، کشور از لحاظ  گونه های گیاهی در رده پنجم جهانی قرار دارد و از 13 اقلیم شناخته شده در جهان ایران از 11 مورد آن برخوردار است.

جلالی با اشار به افزایش جمعیت و مصرف آب شیرین‌ و  انرژی  در جهان و بیشتر شدن تولید دی اکسید کربن گفت: در این شرایط  سطح جنگل های جهان از 5 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار کاهش پیدا کرده است .

وی ادامه داد: این آمار نشان دهنده توسعه نامتوازن و ناپایدار فعالیت های بشر است و انسان،‌ محیط زیست و فعالیت های اقتصادی نادیده گرفته شده است.

سرانه جنگل در ایران یک سوم جهان

جلالی گفت: حفظ منابع پایه ای مثل آب و خاک کارکرد های بسیاری دارد و بر اساس آمار ، زمینی که دارای پوشش گیاهی و جنگل است، نزولات آسمانی درآن40 برابر بیشتر از زمین فاقد پوشش گیاهی است .

این مقام مسئول افزود: از کارکرد جنگل ها  می توان به جلوگیری از سیل ، رانش زمین، ‌بیابانی شدن عرصه ها، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی هوا، تلطیف هوا،‌ حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری و امنیت زیستی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل حدود 2 و نیم متر مکعب اکسیژن خالص تولید و حدود 8 تن گاز کربنیک و سایر آلاینده ها را جذب می کند گفت: هر هکتار جنگل بیش از 60 تن ریز گرد را جذب  می کند پس  اگر فضای سبز و جنگل ها نبود ریز گردها عرصه را بر انسان ها تنگ کند.

جلالی با بیان اینکه هر درخت اکسیژن دو نفر را تامین کند یاد آورشد: درمصرف سوخت های فسیلی، با سوختن هرگرم بنزین حدود 15 گرم هوا سوخته و 2 و 2 دهم گرم گاز کربنیک تولید می شود.وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه  معیشت یک و 6 دهم میلیون خانوار عشایری،‌روستایی و جنگل نشین به عرصه های منابع طبیعی وابسته است گفت: ایران  14 و 3 دهم میلیون هکتار جنگل دارد که معادل 8 و 7 درصد کشور است و سرانه آن هزار و 700 متر مربع اس و کمتر از یک سوم جهان است.

رئیس سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: مراتع جهان حدود 5 و 3 دهم میلیارد هکتار است و سرانه مردم جهان در این باره 7 و 6 دهم هکتار است .

وی گفت: مساحت بیابان‌های جهان یک و 4 دهم میلیارد هکتار و سرانه بیابان در جهان حدود 2 هزار متر مربع است و  در ایران 32 و نیم میلیون هکتار بیابان داریم که 20 درصد کشور را شامل می شود و سرانه ما 4 هزار و 300 متر مربع است.

جلالی همچنین با اشاره به برخی اقدامات سازمان جنگل‌ها  گفت: احداث 2 هزار و 400 کیلومتر کمربند حفاظتی ،‌ اطفای حریق سالانه حدود 18 و نیم هزار هکتار جنگل ها و مراتع، خلع ید از متصرفان در 41 هزار هکتار، رفع تجاوز عرصه های منابع طبیعی در 197 هزار هکتار و اخذ سند مالکیت اراضی برای 19 میلیون هکتار برخی از این جمله است.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا