امضای تفاهم‌نامه معدنی ایران و افغانستان

امضای تفاهم‌نامه معدنی ایران و افغانستان

گروه معادن - ایران و افغانستان تفاهم‌نامه همکاری در زمینه اکتشاف و استخراج معادن افغانستان امضا کردند.

به گزارش ماین نیوز، این سند همکاری دیروز پس از دیدار محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و «داود شاه‌صبا» وزیر معادن و نفت افغانستان به امضای طرفین رسید. وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیروز برای گشایش سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در سفری یک روزه وارد کابل شد.

این نمایشگاه با حضور بیش از ۸۰ شرکت ایرانی و چند شرکت از کشور میزبان در تالار هتل «اورانوس» پایتخت افغانستان در زمینی به مساحت بیش از ۲هزار متر مربع به مدت ۳ روز دائر خواهد بود. براساس این تفاهمنامه دو کشور در زمینه اکتشاف و استخراج معادن افغانستان و صادرات آن به دیگر کشورهای جهان با یکدیگر همکاری خواهند کرد. افغانستان دارای معادن طلا، آهن، مس، اورانیوم، زغال سنگ و سنگ‌های قیمتی است.

وزیر معادن و نفت افغانستان در دیدار با نعمت‌زاده از همکاری ایران در آموزش کارشناسان معادن افغانستان قدردانی کرد و خواستار بهره‌برداری مشترک تهران و کابل از معادن افغانستان شد. وی ابراز امیدواری کرد که با امضای این تفاهمنامه این همکاری‌ها میان دو کشور گسترش یابد و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی دو کشور در بخش معادن آغاز شود.

شاه‌صبا افزود: معتقدیم که ایران خود را شریک صلح، ثبات و پیشرفت افغانستان می‌داند و با توجه به اینکه در چند دهه گذشته تجربه‌های ارزشمندی را کسب کرده است، افغانستان علاقه‌مند به استفاده از این تجربه‌هاست.

نعمت‌زاده نیز در این دیدار گفت که ایران در کنار افغانستان خواهد ماند و گفت که همکاری‌های ایران و افغانستان در بخش معدن شروع شده و این بخش از بخش‌های خوش آتیه افغانستان است و ایران برای سرمایه‌گذاری مشترک در معادن افغانستان آمادگی دارد.

وی افزود که ایران و افغانستان می‌توانند با همکاری مشترک، معادن را استخراج و به صورت مشترک از افغانستان به کشورهای دیگر صادر کنند و ایران همچنین آمادگی دارد که ماشین‌آلات صنعتی را در اختیار وزارت معادن افغانستان قرار دهد.

نعمت‌زاده در عین حال گفت که اولویت همکاری ما در بخش معدن با آن دسته از معادنی است که به مرزهای ایران نزدیک است.

بسیاری از معادن افغانستان در شمال غرب و غرب این کشور واقع شده و معادن عظیم آهن «حاجی گک» و «هوریان» افغانستان نیز در همین منطقه قرار دارد. بخشی ازمعادن طلا وسنگ‌های قیمتی افغانستان توسط گروه‌های مخالف مسلح دولت استخراج و به فروش رسانده می‌شود و برخی از مقام‌های افغان گفته‌اند که از سال آینده با عملیات نظامی تهاجمی این معادن را از دست گروه‌های مسلح خارج خواهند کرد.

وزارت معادن و نفت افغانستان یکی از وزارتخانه‌هایی است که در دوران دولت وحدت ملی اصلاحات بنیادین و ساختاری را برای شفاف کردن درآمدهای این کشور از معادن و خارج کردن آن از زیر نفوذ افراد قدرتمند، آغاز کرده و درصدد است تا از صادرات خام معادن افغانستان جلوگیری کند. این وزارتخانه وعده داده که از سال آینده ۷۰درصد از معادن سنگ مرمر را در داخل به ساخت سنگ‌های ساختمانی و یا سنگ‌های مورد نیاز تزئینی تبدیل خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا