افزایش تقاضا در نیمه دوم سال۱۳۹۵ رقم می‌خورد

بازار محصولات فولادی در انتظار رونق ساخت‌وساز

بازار محصولات فولادی در انتظار رونق ساخت‌وساز

گروه صنایع معدنی >فولاد - پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده این است که بازار آهن و فولاد در نیمه دوم سال ۹۵ رونق پیدا می‌کند. کارشناسان علت تحقق این امر را رونق بازار مسکن و افزایش میزان ساخت‌وساز در این مقطع زمانی عنوان می‌کنند.

به گزارش ماین نیوز، افزایش میزان فروش محصولات فولادی ارتباط مستقیمی با رونق گرفتن پروژه‌های عمرانی و بازار مسکن دارد. به اعتقاد فعالان بازار مسکن نیمه دوم سال ۹۵، بخش مسکن نیز جان می‌گیرد و این خبر خوبی برای فعالان بازار فولاد و آهن به‌شمار می‌رود.

در انتظار تصویب طرح‌های عمرانی

به گفته رییس اتحادیه آهن‌فروشان با تصویب لایحه بودجه دولت در مجلس شورای اسلامی، امیدوار هستیم در پایان تابستان، تعدادی طرح‌های عمرانی در حال اجرا داشته باشیم و آن زمان می‌توان اظهار کرد که بازار آهن و فولاد می‌تواند از رکود خارج شود. محمد آزاد درباره آخرین وضعیت بازار آهن و رکود ایجاد شده در این بازار اظهار کرده، متاسفانه وضعیت بازار تا پایان امسال یا حتی تا بهار سال آینده تغییری نخواهد کرد و امیدواریم از اواخر فصل تابستان یا اوایل پاییز از رکود ایجاد شده در بازار خارج شویم. محمد آزاد به خارج شدن بحران از بازار آهن در اوایل فصل پاییز سال آینده اشاره کرده و گفته شاید یکی از دلایل اصلی این است که هنوز برنامه بودجه دولت به تصویب نرسیده و منتظر هستیم تا مجلس شورای اسلامی جدید فعالیت خود را آغاز کند. آزاد درباره میزان دپوی محصولات کارخانه‌های فولادی نیز گفته است بیش از ۳میلیون تن دپو محصولات فولادی در کشور وجود دارد که البته بخشی آن در واحدهای فروش آهن است. این واحدها به‌دلیل کاهش ناگهانی قیمت‌ها ترجیح می‌دهند دپوی محصول نداشته باشند در حالی که هر سال پیش از عید مقداری از محصول خود را دپو می‌کردند. از سوی دیگر تولیدکنندگان نمی‌توانند تولید را متوقف کنند در نتیجه روز به روز دپو افزایش پیدا می‌کند.

رونق مسکن در نیمه دوم سال ۹۵

یکی از بخش‌هایی که به بازار فولاد و محصولات فولادی جان می‌بخشد، بخش مسکن است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۹۵ شاهد رونق این بخش باشیم. در همین زمینه رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی با توجه به نیاز کشور و بودجه دولت تعیین می‌شوند اما بخش مسکن در اختیار بخش خصوصی است و رکود این بخش تاثیر زیادی بر محصولات فولادی گذاشته و باعث شده تا ظرفیت تولید این محصولات کاهش پیدا کند.

حسن محتشم با بیان اینکه نیاز به احداث یک‌میلیون واحد مسکونی در سال وجود دارد، خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر شاهد رکود بخش مسکن هستیم و این امر روی بخش‌های مرتبط با آن یعنی میزان فروش محصولات فولادی تاثیر گذاشته است. محتشم تصریح کرد: صنایع مرتبط دیگر مانند سیمان نیز با ظرفیت پایین مشغول به فعالیت هستند و به صورت سفارشی تولید می‌کنند، یعنی ابتدا سفارش تولید محصول را دریافت کرده و سپس تولید می‌کنند. این امر نشان می‌دهد محصولات فولاد، سیمان و مصالح ساختمانی وابسته به بخش مسکن است و نقش عمده‌ای در کارآفرینی و اشتغالزایی کشور ایفا می‌کند. آنطور که رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران می‌گوید در امسال بازار مسکن تغییر و تحولی در بخش خرید و فروش داشته و در شرایط کنونی شاهد ایجاد تحول در واحدهای کوچک هستیم اما سال گذشته و همچنین در امسال در بخش تولید کاهش داشتیم و این کاهش روند مورد قبولی برای بخش مسکن نیست.

به گفته محتشم دولت باید فکری برای کاهش عرضه کند زیرا در صورتی که این روند کاهشی ادامه داشته باشد در آینده با توجه به تقاضاهای بالقوه‌ای که وجود دارد درصورتی که این تقاضاها بالفعل شود با رشد بی‌رویه بخش مسکن مواجه خواهیم شد. وی درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۹۵ و تاثیر آن بر سایر بخش‌ها گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در بهار سال آینده تغییر و تحول چندانی به وجود نمی‌آید اما در فصل تابستان با توجه به نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی بازارمسکن نیز تکان می‌خورد که این تغییرات در نیمه دوم سال ۹۵، چشمگیر است.

افزایش تقاضا برای محصولات فولادی

فولادی‌ها نیز معتقدند محصولات فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن و پروفیل نبشی در بخش مسکن کاربرد فراوانی دارد و در صورتی که در سال ۹۵ بخش مسکن توسعه پیدا کند، فروش این محصولات نیز رونق پیدا می‌یابد. به گفته دبیر انجمن فولاد کشور خروج بازار فولاد از رکود مشروط بر این است که طرح‌های عمرانی دولت و ساخت‌وسازها رونق پیدا کند. رسول خلیفه‌سلطانی اظهار کرده با رونق بخش مسکن رونق به بازار فولاد برمی‌گردد و میزان تقاضا برای محصولات فولادی در طرح‌های عمرانی افزایش پیدا می‌کند. خلیفه‌سلطانی پیشنهاد کرده دولت در ساخت‌وساز مسکن بهتر است یکسری سیاست‌های تشویقی و تسهیلاتی را اعمال کند تا معاملات محصولات فولادی به موازات افزایش ساخت‌وسازها در بازار مسکن رونق پیدا کند و انگیزه لازم در صنعت ساختمان ایجاد شود. در همین حال مدیرعامل فولاد اکسین نیز درباره رونق بازار مسکن و تاثیر آن بر بازار فولاد گفت: رونق فروش محصولات فولادی ارتباط مستقیمی با جان گرفتن بخش مسکن و ساخت‌وساز دارد که این امر درباره نورد مقاطع یعنی میلگرد، تیرآهن، پروفیل نبشی که در پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، بیشتر صدق می‌کند.

عزیزقنواتی اظهار کرد: درصورتی که پروژه‌های ساختمانی و عمرانی رونق پیدا کند، شاهد بهبود وضعیت کارخانه‌های فولادی خواهیم بود و پیش‌بینی می‌شود در ۳ یا ۶ماه نخست تغییر و تحولی در این بخش اتفاق بیفتد اما در نیمه دوم سال آینده بازار محصولات فولادی جان گیرد. قنواتی تصریح کرد: رکود بخش محصولات فولادی در فواصل زمانی یعنی فصل زمستان، آغاز سال جدید و یا همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی اتفاق می‌افتد و در امسال رکود صنعت فولاد با این سه رویداد همزمان شد. مدیرعامل فولاداکسین ادامه داد: مصرف میلگرد و سیمان در ساختمان زیاد است و همچنین آلومینیوم نیز برای «در و پنجره» ساختمان به کار می‌رود بنابراین میزان فروش این محصولات رابطه زیادی با رونق بخش مسکن دارد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا