تعطیلی کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

تعطیلی کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

فولاد نیوز: مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت:۴ماه حقوق معوق شرکت تولیدی، صنعتی اخشان، تعدیل بیش از ۷۰۰ نیرو در کارخانه آزمایش مرودشت وتعطیلی کارخانه ذوب آهن پاسارگاد با اشتغال زایی ۸۰۰نفری بیانگر وضعیت بد صنعت در کشور است.

به گزارش «فولاد نیوز»، مهرزاد مویدی درباره اینکه وضعیت کارگران استان فارس چگونه است گفت: یکی از عمده مشکلات کارگران در استان فارس بی نظمی در پرداخت بیمه از سوی کارفرماها است. کارفرمایان در بسیاری از بنگاه ها لیست کارگران را به تأمین اجتماعی می دهند اما حق بیمه را پرداخت نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده است که دفترچه بیمه درمانی بسیاری از کارگران تمدید نمی‌شود.
* 4ماه حقوق معوق شرکت تولیدی، صنعتی اخشان
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس افزود: کارخانه ای مانند شرکت تولیدی، صنعتی اخشان دچار مشکل هستند و حقوق های آنها با 4 ماه معوق پرداخت می‌شود. چندین سال قبل اخشان با مشکلات متعددی روبرو بود که اگر این هشدارها مبنی بر بحران در اخشان جدی گرفته می شد، امروز شاهد فعالیت نیمه تعطیل این کارخانه نبودیم.
وی ادامه داد:در استان فارس هم کارگران و هم کارفرمایان مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و شاید اگر یک سوم توجهی که به سایر اقشار جامعه می شد به دست اندرکاران تولید هم صورت می گرفت امروز شاهد این بحران ها نبودیم .
مویدی با بیان اینکه شعار حمایت از کارفرما و تولید نمی تواند گرهی از مشکلات کارخانجات باز کند، گفت: امیدوارم مسئولان متوجه شوند دادن شعارهای رنگارنگ برای این کارگران حقوق و نان و آب نمی شود.
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس با اشاره به مشکلات کارگران مخابرات راه دور گفت: این شرکت به طور کامل تعطیل است و هیچگونه فعالیتی در آن انجام نشده است. بخشی از کارگران این مجموعه همچنان گرفتار دریافت حقوق و سنوات خود هستند.
وی با اشاره به ارزش این کارخانه تأکید کرد: کارخانه مخابرات راه دور دارای جایگاه بالایی در کشور بوده که امروز به تعطیلی رسید اما مسئولان باید به گذشته این مجموعه نیز نگاه کننده تا به اهمیت فعالیت این کارخانه پی ببرند.
* تعدیل بیش از 700 نیرو در کارخانه آزمایش مرودشت
مویدی با اشاره به مشکلات کارگران کارخانه آزمایش مرودشت گفت:کارخانه آزمایش مرودشت که در زمینه تولید لوازم سرمایشی و گرمایشی منزل فعالیت دارد؛ مرداد ماه سال 91 به دلیل افزایش مشکلات مالی تعطیل اعلام شد و از آن تاریخ حدود 200 کارگر بیکار شدند.
وی افزود: کارگران کارخانه آزمایش مرودشت می‌گویند، در زمان تعطیلی کارخانه 200 کارگر در این واحد صنعتی مشغول بکار بودند که تعداد 100 نفر از آن‌ها در‌‌ همان زمان با سوابق کار بین 20 تا 28 سال بازنشسته شدند اما کارفرما تا به امروز به دلیل آنچه که کمبود منابع مالی عنوان می‌کند از پرداخت حق سنوات و سایر مطالبات قانونی کارگران بازنشسته خودداری کرده است.زمانی این کارخانه 1000 نیرو داشت در حال حاضر به 30 یا20 نیرو رسیده است.
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس اظهار داشت:کارخانه آزمایش مرودشت در سال 93 حدود 40 نفر دیگر از کارگران این کارخانه بازنشسته شدند اما پس از ابلاغ آئین نامه جدید بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور و افزایش سه درصدی سهم پرداختی کارفرما به تأمین اجتماعی، در پرداخت مبلغی که لازمه بازنشستگی این تعداد کارگر است دچار مشکل شده و به همین دلیل مستمری این کارگران بازنشسته هنوز برقرار نشده است.همچنین تعداد 30نفر از کارگران قدیمی این واحد که در ماه‌های آینده امکان بازنشسته شدن می‌یابند به دلیل مشکلاتی که در سوابق بیمه‌ای‌شان وجود دارد در موعد مقرر با مشکل مواجه خواهند شد و هنوز تکلیف بازنشستگی آن‌ها مشخص نیست.
* مطالبات کارگران در کارخانه نقره نخ تا پایان 93به بیش از 500 میلیون تومان رسیده است
مویدی با اشاره به مشکلات متعدد کارخانه نقره نخ گفت: پیش از تعطیلی کارخانه نقره نخ که در زمینه تولید انواع نخهای پنبه‌ای و پلی استر درکیلومتر 15 جاده سپیدان شیراز فعالیت می‌کرد، حدود 200 کارگر دائمی و قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق کار متفاوت مشغول کار بودند که این تعداد تا هنگام تعطیلی کارخانه به مرور به حدود 70 کارگر کاهش یافته بود.کارگران این کارخانه می‌گویند دلیل تعطیلی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی و خصوصی همچون اداره تأمین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین حقوق کارگران بوده است.
وی ادامه داد: کارگران می‌گویند مشکلات کارخانه نقره نخ زمانی آغاز شد که این واحد که زیر نظر سازمان توسعه صنایع ملی فعالیت می‌کرد در راستای اجرای اصل44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد و سپس نتوانست حقوق کارگران خود را پرداخت کند.از سال 86 این کارخانه با 700تن مواد خام از دولت به بخش خصوصی واگذار شد.
مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت: طبق ادعای کارگران، معوقات حقوقی مجموع کارگران تا آذر سال 91 به حدود 130 میلیون تومان رسیده بود و پس از ان در سالهای 92 و93 این مطالبات به بیش از 500 میلیون رسیده است. تعدادی از کارگران برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شیراز شکایت کرده‌اند و این اداره در چند مرحله حکم به توقیف اموال کارخانه داده و به تازگی کارگران تعدادی از این اموال را برای فروش به خارج از کارخانه انتقال داده‌اند. سایر کارگران که تا 16 سال نیز سابقه کار دارند همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند چرا که به دلیل ایجاد فاصله در سوابق بیمه‌ای شان امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری را ندارند.
* تعطیلی کارخانه ذوب آهن پاسارگاد با اشتغال زایی 800نفری
وی به کارخانه ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد و گفت: در دولت قبلی این کارخانه ذوب آهن پاسارگاد دارای دو فاز بود که فاز اول آن در تیرماه سال 92 با تولید سالیانه 1/5 میلیون تن شمش بیلت و تولید گازهای صنعتی،(اکسیژن، نیتروژن وآرگون) و سرمایه گذاری 6245 میلیارد ریال و اشتغالزایی 800 نفر، گامی در جهت تحقق اهداف صنعتی استان به بهره برداری رسید.امااکنون در وضعیتی به سر می‌برد که انگار هیچ کارخانه ای افتتاح نشده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا