صنایع چه میزان هزینه انرژی می‌کنند؟

صنایع چه میزان هزینه انرژی می‌کنند؟

فولاد نیوز: بر اساس مقایسه شدت هزینه مصرف انرژی در 9 صنعت انرژی بر در سال گذشته میزان هزینه مصرف انرژی در صنعت سیمان، آهک و گچ در مقایسه با سایر صنایع انرژی بر بیشتر و معادل 0.18 است یعنی اینکه شرکت های فعال در صنعت سیمان در سال 93 به طور متوسط به منظور تولید و فروش 100 ریال از محصولات خود 18 ریال هزینه‌ انرژی پرداخت نموده اند.

به‌ گزارش «فولاد نیوز»،برای اولین بار در کشور براساس شاخص شدت هزینه مصرف انرژی، شاخص کارآیی مصرف انرژی برای بیش از 250 بنگاه اقتصادی فعال در 14 صنعت انرژی بر در کشور، طی 12 سال گذشته اندازه گیری شد که به گفته احسان جنتی فرد مدیر شبکه بهینه کاوی ایران نکته قابل ذکر در اندازه گیری این شاخص برای صنایع مورد بررسی، اندازه گیری مقدار شاخص شدت انرژی برای جامعه آماری بزرگی از هر یک از صنایع بوده و در نهایت متوسط این شاخص در هر صنعت به عنوان مقدار میانگین است.
وی در خصوص نحوه اجرای کار اظهار کرد: پس از اندازه گیری شاخص شدت انرژی برای هر بنگاه اقتصادی بر اساس نسبت میزان هزینه مصرف انرژی به میزان فروش سالیانه بنگاه، کمترین مقدار شاخص شدت مصرف در یک سال در بین تمامی بنگاه های مورد بررسی به عنوان مقدار استاندارد (هدف) و کارآیی صد در صد در نظر گرفته شده و مقدار کارایی مصرف انرژی سایر شرکت های این گروه با توجه به مقدار هدف به دست آمده است.
جنتی‌فرد ادامه داد: این تفاوتی بزرگ با رویکردی است که تاکنون در اندازه گیری و انتشار چنین آمارهایی وجود داشته است و روش هایی که توسط سایر نهادها اعلام می شود مقدار هر یک از پارامترهای مورد نیاز به صورت کلان و بعضا با استفاده از اطلاعات سایر ارگان های مسوول تهیه و ارایه می شود.
بر اساس گزارش اعلام شده بر اساس مقایسه شدت مصرف انرژی در 9 صنعت انرژی بر در سال گذشته میزان هزینه مصرفی انرژی سیمان،آهک و گچ در مقایسه با سایر صنایع انرژی بر بیشتر و معادل 0.18بوده است.
همچنین میزان هزینه مصرف انرژی در صنعت کاشی و سرامیک 0.06 است که در رتبه دوم قرار دارد علاوه بر این نیز کانی‌های غیر فلزی با هزینه مصرف 0.05 در رتبه سوم، تولیدات پتروشیمی با هزینه مصرف 0.04 در رتبه چهارم و محصولات کاغذی و فولاد با هزینه مصرف 0.03 در رتبه پنجم انرژی‌بر‌ها قرار دارند.
بعد از آن محصولات صنایع غذایی و تایر سازی با هزینه مصرفی برابر معادل 0.02قبل از فراورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای با هزینه مصرف 0.01 در آخر جدول قرار گرفته‌اند.
گفتنی است که در اندازه گیری های صورت گرفته برای شاخص شدت مصرف انرژی تعداد شرکت های مورد بررسی جهت به دست آوردن میانگین صنعت مربوطه در گروه سیمان 51 شرکت، گروه کاشی و سرامیک 25 شرکت، گروه تولیدات پتروشیمی 30 شرکت، گروه محصولات کاغذی 10 شرکت، گروه کانی های غیرفلزی 23 شرکت، گروه فولاد 36 شرکت، گروه صنایع غذایی 65 شرکت و گروه فرآورده های نفتی 15 شرکت بوده اند که این تعداد شرکت ها در گروه های خود جز بزرگترین شرکت های فعال در صنعت مربوط به خود هستند.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا