یک پژوهش در کانادا درباره چالش‌های سلامت معدنچیان نشان می‌دهد

رفاه اجتماعی در معادن بزرگ جهان

رفاه اجتماعی در معادن بزرگ جهان

گروه معادن - یک پژوهش جدید که چالش‌های سلامت روانی معدنچیان معادن عمیق را در کانادا بررسی کرده، به تازگی انتشار یافته است.

به گزارش ماین نیوز، این مطالعه که انجام آن ۳سال به طول انجامیده و در این مدت معادن ایالت‌اونتاریو را زیرنظر داشته، می‌تواند چشم‌اندازها و دید جدیدی به مدیران معدنی در سراسر جهان بدهد تا کارکنان خود را بیش از پیش درک کرده و بهره‌وری آنها را افزایش دهند.

پژوهش چالش‌های سلامت روانی معدنچیان با حمایت شرکت برزیلی «واله» به اتمام رسیده و هدف نخست آن تعیین استراتژی‌هایی برای افزایش سلامت کارکنان این غول معدنی بوده است. نتایج این پژوهش در مجله تخصصی معدنی «ماینینگ مگزین» چاپ شده که در بریتانیا و تعدادی از کشورهای دیگر جهان هم توزیع می‌شود. این مطالعه را مرکز پژوهش‌های دانشگاه لارنتیان انجام داده و انتظار داشته که این پژوهش منجر به مطالعات گسترده‌تری شود که افزایش مثبت سلامت روانی کارکنان را چه در بخش معدن و چه در بخش‌های اقتصادی دیگر، افزایش دهد؛ افزایشی که پایدار بوده و در آن نشانی از نوسانات قابل توجه نباشد.

این مطالعه از سوی یک روانشناس بالینی به نام «مایکل لاریویره» هدایت شده و از گروه‌های مختلف کارکنان در شرکت‌های واله برای انجام آن، نمونه مطالعاتی انتخاب شده است. در کنار این روانشناس، تعدادی از استادان دانشگاه، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانشجویان با شرکت واله و کمیته سلامت شغلی اتحادیه کارگران فولاد (USW JOHC) همکاری کرده‌اند.

توجه به سلامت روانی کارکنان

مایکل لاریویره درباره اهمیت کار خود می‌گوید: تاکنون مطالعات کمی روی سلامت ذهنی کارکنان معدنی انجام شده بود و کار ما به نحوی از نخستین پژوهش‌ها در این حوزه بوده است. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که مسئله سلامت روانی با بهره‌وری، غیبت، آسیب‌ها و صدمات و مهم‌تر از همه، کیفیت زندگی کارکنان در ارتباط است.

نتایج مطالعات ما می‌تواند منجر به در پیش گرفتن سیاست‌ها و رویه‌های جدیدی شود که سلامت کارکنان را چه در بخش معدن و چه در دیگر بخش‌های اقتصادی، بهبود بخشد.

به گفته رهبر این پژوهش کاربردی، در حال حاضر از هر ۵ نفر کانادایی، یک‌نفر از بیماری روانی رنج می‌برد. در هر هفته حدود ۵۰۰هزار شهروند کانادایی شغل خود را به همین دلیل به ظاهر پیش پا افتاده از دست می‌دهند که در هر سال زیانی ۵۰ میلیارد دلاری برای اقتصاد این کشور به جای می‌گذارد. اما مهم‌تر از آن، رنج کشیدن کارگران و کاهش کیفیت زندگی آنها است. با این وجود، هنوز هم دانش ما درباره این معضل و حل آن بسیار اندک است.

نظارت بر پیچیده‌ترین قسمت

لاریویره توضیح می‌دهد: معدنکاری یک صنعت پیچیده است و در آن، فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای دخیل هستند که به طور مستمر بر آنها نظارت شده و تعمیر و نگهداری می‌شوند. با این حال، از نظارت دقیق بر پیچیده‌ترین و حساس‌ترین ابزارهای خود که همان مغز انسان و سلامت کامل آن است، غافل شده‌ایم.

جودی کازنکو، مدیر اجرایی خدمات تولیدی واله در ایالت اونتاریو و عضو هیات مشاوره کراش (فعال در زمینه ایمنی و سلامت) عنوان می‌کند: یک‌چهارم از کارافتادگی‌هایی که در عملیات‌های معدنکاری شرکت واله در اونتاریو رخ می‌دهد، ناشی از مشکلات سلامت روانی است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۷۸درصد از ادعاهای از کارافتادگی کوتاه‌مدت و ۶۷درصد از ادعاهای از کارافتادگی بلندمدت با سلامت روانی در ارتباط است. ما در سال ۲۰۱۵م یک کمپین سالانه راه‌اندازی کردیم تا دانش رهبران شرکت‌های معدنی را درباره سلامت روانی کارکنان‌شان بهبود بخشیم. او ادعا می‌کند که کار پژوهشی آنها یکی از نخستین کارها در این زمینه است که در نهایت منجر به افزایش سلامت روانی کارگران مختلف در سراسر جهان می‌شود. او در پایان اظهار امیدواری می‌کند که شرکت‌های معدنی بیشتری در جهان به بحث سلامت روانی کارکنان خود توجه و این حوزه را تقویت کنند.

کم‌توجهی، کافی است

لئو جرارد، رییس امور بین‌المللی اتحادیه کارگران فولاد و رییس هیات‌مدیره گروه مشاوره کراش هم بر اهمیت این پژوهش‌ها تاکید می‌کند: سلامت روانی به‌ویژه به این دلیل که مربوط به کارکنان در صنایع پایه‌ای است، تاکنون مورد کم‌توجهی واقع شده و از این رو، انجام مطالعات جدید در این حوزه بسیار حائز اهمیت است.

مطالعاتی که نتایج آن به تازگی انتشار یافته، نشان می‌دهد معدنچیان پس از آنکه یک حادثه معدنی را پشت سر می‌گذارند، با مشکلات روانی مختلفی مواجه می‌شوند. آنها مجبور هستند که پس از آن اتفاق، باز هم در محل حادثه‌ای حاضر شوند که یا دوستان و همکاران‌شان را به کام مرگ فرستاده یا موجب از کارافتادگی آنها شده است.

حضور مکرر در آن مکان که گاهی به صورت روزانه است، منجر به رنج کشیدن آنها می‌شود و روح آنها را فرسوده می‌کند. این وضعیت برای مشاغل دیگر و به‌عنوان مثال، نیروهای پلیس یا آتش‌نشانی یا کارکنان اورژانس در این حد وجود ندارد. زمانی که یک نیروی پلیس، همکار خود را در یک حادثه از دست می‌دهد یا صحنه‌ای ناخوشایند با چشمان خود مشاهده می‌کند، مجبور نیست که هر روز به محل رخ دادن حادثه برگردد و راحت‌تر می‌تواند با مشکلات و خاطرات آن حادثه تلخ دست‌وپنجه نرم کند.

این یافته باعث شد اتحادیه کارگران فولاد برای نخستین‌بار در امریکای شمالی، یک گروه «پاسخ اضطراری» تشکیل دهند. زمانی که یک اتفاق دلخراش رخ می‌دهد، این گروه وظیفه راهنمایی و مشاوره دادن به کارگران بازمانده، خانواده‌های آنها و همچنین فراهم کردن کمک‌های دیگر را بر عهده دارد.

برنامه‌ریزی اصولی معدنکاری

پیتر مک‌کارتی، مدیرعامل و یکی از ستون‌های مهندسی معدن شرکت مشاوره «ای‌ام‌سی» درباره این تغییرات کوچک می‌گوید: می‌توان با تغییرات کوچکی در برنامه‌ریزی فعالیت‌های معدنی، چه در محل معدنکاری و چه در خارج از آن، سلامت روانی کارکنان و کیفیت زندگی آنها را تا حد زیادی افزایش داد. به این صورت، بهبودهای کوچکی در برنامه‌ریزی معدنی منجر به افزایش قابل‌توجه ایمنی در شرکت و درآمدهای آن می‌شود.

مک‌کارتی معتقد است که برنامه‌ریزی فعالیت‌های معدنی باید در محل معدنکاری و از سوی افرادی انجام شود که در همان معدن خاص، تجربه قابل‌توجهی داشته و از نزدیک با شیوه‌ها و شرایط انجام کار آشنا هستند. او می‌گوید: در صورتی که برنامه‌ریزی از دور و خارج از محل معدنکاری انجام شود، این خطر وجود دارد که توجه به جزییات کار و شرایط انجام آن از قلم بیفتد. در این صورت، برنامه طراحی شده، مناسب معدن موجود نخواهد بود و اعتبار خود را برای تناسب با اجزای کار از دست می‌دهد.

نحوه تخصیص وظایف و برنامه‌ریزی برای کارکنان مختلف هم باید با توجه به ویژگی‌های شخصی هر کدام از آنها باشد. در پژوهش دیگری که پیش از این و از سوی اتحادیه انرژی و جنگلداری استرالیا انجام شده بود، ۵۸درصد از مصاحبه‌شوندگان گفتند که نحوه اختصاص کارهای معدنی به آنها منجر به ایجاد استرس در آنها می‌شود.

۵۴درصد از آنها هم اعلام کردند که این مشکل به خانواده آنها هم انتقال می‌یابد و اثری منفی بر کیفیت زندگی همه آنها دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا