اتمام طرح‌های ناتمام با پرداخت بدهی دولت

اتمام طرح‌های ناتمام با پرداخت بدهی دولت

یکی از معضلاتی که درحال حاضر به رکود حاکم بر فضای اقتصادی دامن زده است، «نبود تقاضا در بازار»، است.

 لذا دولت باید از طریق انتشار اوراق بدهی و صکوک بتواند بدهی خود را به پیمانکاران و بانک‌ها پرداخت کند تا نقدینگی به جامعه تزریق و موجب رونق تقاضا و اقتصاد شود. چراکه درحال حاضر مشکل بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کمبود تقاضاست که این مشکل تا حدی این دلیل به کمبود سرمایه درگردش برمی‌گردد. بنابراین مشکلی که بنگاه‌های تولیدی با آن مواجهند، تولید نیست بلکه بحث فروش و تقاضاست. از این‌رو یکی از راهکارهای برون‌رفت از رکود «تحریک تقاضا» است. زیرا در شرایط کنونی چنانچه تولیدکننده تولید خود را افزایش دهد، اما تقاضایی در بازار نباشد، شاهد انباشت کالا در انبارها خواهیم شد.

از این‌رو دولت قصد دارد از طریق بسته جدید اقتصادی و با ارائه تسهیلات، طرف تقاضا را تحریک کند.  درهمین زمینه یکی از پیشنهادهای بخش خصوصی به دولت، انتشار اوراق بدهی و صکوک است که‌ دولت می‌تواند از این طریق بخشی از بدهی 300هزارمیلیارد تومانی خود به پیمانکاران و بانک‌ها، یا با کمک گرفتن از بخش خصوصی پرداخت کند. چنانچه بخش خصوصی 30درصد از بدهی دولت؛ یعنی چیزی حدود 120هزارمیلیارد تومان را برای به اتمام بخشی از طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی متقبل شود، مشکلات اجرای طرح‌های عمرانی تا حدی حل خواهد شد. چون با اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، اشتغال ایجاد، تولید و تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم یافت و به دنبال آن رشد اقتصادی محقق می‌شود.  توجه به این نکته ضروری است که بیشتر دولت‌ها از طریق انتشار اوراق بدهی و صکوک، بدهی خود را پرداخت می‌کنند، یعنی گاهی 7برابر بدهی که دارند، اوراق انتشار می‌دهند؛ این درحالی است که دولت‌های ما هیچگاه اقدام به چنین کاری نکردند. فقط دولت کنونی تا به حال اقدام به انتشار حدود 3هزارمیلیارد تومان کرده که در برابر بدهی کلان دولت، مبلغ ناچیزی است.

ازسوی دیگر چنانچه بانک‌ها و پیمانکاران نیز از این طریق بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند، راحت‌تر می‌توانند به واحدهای تولیدی تسهیلات ارائه دهند.
 
* عضو کمیسیون صنعت اتاق تهران

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا