سرقینی اعلام کرد:

رشد معدنی امسال منفی نیست

رشد معدنی امسال منفی نیست

گروه معادن - معاون وزیر صنعت با بیان اینکه علیرغم رشد منفی بخش صنعت در سه فصل پیاپی، رشد بخش معدن منفی نیست، گفت: سال آینده پیش بینی رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی را برای بخش معدن داریم.

به گزارش ماین نیوز، جعفر سرقینی با اشاره رشد منفی بخش صنعت که براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، برای سه فصل متوالی منفی شده است، گفت: رشد بخش معدن هنوز به صورت رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است ولی دو برابر رشدهای بخش اقتصادی خواهد بود؛ همانطور که سال قبل، بخش معدن سه برابر متوسط کشور، رشد را نشان داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس ما رشد منفی در بخش معدن نخواهیم داشت ولی عدد آن هنوز اعلام نشده است. به هرحال بخش معدن یکی از بخش هایی است که می‌توان پیشران رشد اقتصادی در نظر گرفته شده از سوی دولت باشد، بر همین اساس برآوردهای اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت نشانگر این است که در فصل پاییز و زمستان، رشد بخش معدن منفی نیست.

وی تصریح کرد: برآوردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت رشد مثبت ۴ درصد را برای بخش معدن در سال ۹۴ نشان می‌دهد اما برای سال بعد، اینکه میزان رشد چقدر بالاتر رود، بسته به فضای کسب و کار جهانی دارد؛ به این معنا که اگر رکود بین المللی برطرف شود، در بخش معدن انتظار ۱۲ درصد رشد را می‌توانیم داشته باشیم اما این میزان رشد، منوط به این است که رکود برداشته شود، چراکه قیمت مواد معدنی در دنیا به شدت کاهش یافته و بازارهای بین‌المللی، تعیین‌کننده رشد معدنی ایران هستند.

به گفته سرقینی، میزان فاینانسی که در بخش معدن اتفاق خواهد افتاد، بعد از جمع‌بندی قراردادهای منعقد شده، مشخص خواهد شد، البته شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرار است در ایران سرمایه‌گذاری کنند ولی وقتی به مرحله قرارداد برسند، می‌توان رقم دقیق فاینانس‌ها را اعلام کرد.

وی در خصوص سفر پیش روی رئیس‌جمهور به اتریش و آلمان گفت: ممکن است در این سفر، قراردادهای معدنی هم منعقد شود، چرا که بخش معدن، یکی از بخش‌های مورد مذاکره میان دولت ایران با سایر کشورهای دنیا است و به طور قطع، معدن به عنوان یک بخش مهم و پیشران برای جایگزینی در اقتصاد نفتی، مدنظر قرار دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا