هانا در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح خبر داد:

ادامه روند نزولی قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۶

ادامه روند نزولی قیمت سنگ آهن در ۲۰۱۶

گروه معادن >سنگ آهن - تحلیلگر ارشد شاخص سنگ آهن متال بولتن روند قیمت سنگ آهن را در سال 2016 کاهشی پیش‌بینی کرد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، متال بولتن از سال گذشته میلادی با تعریف و اعلام شاخص قیمت سنگ آهن ایران گام مهمی را در راستای برندسازی سنگ آهن ایران و همچنین ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری این محصول برداشت. از آن زمان تاکنون قیمت سنگ آهن به صورت هفتگی از سوی متال بولتن اعلام می‌شود که این قیمت نیز معمولا بیشتر از قیمتی است که پیشتر از سوی برخی منابع چینی اعلام می‌شد.

در همین حال تحلیلگر ارشد شاخص سنگ آهن متال بولتن با اشاره به اینکه یک رقابت تمام عیار در بازار جهانی سنگ آهن به وجود آمده است، اظهار کرد: قیمت سنگ آهن در حال حاضر به کف خود رسیده و به نظر می‌رسد در سال 2016 نیز روند نزولی قیمت سنگ آهن تداوم یابد.

پیتر هانا در عین حال خاطرنشان کرد که باید به آینده بازار سنگ آهن خوش‌بین بود و بالاخره چرخه ایجاد شده برای قیمت این محصول نیز تمام خواهد شد.

خبرنگار ماین نیوز با پیتر هانا، تحلیلگر ارشد شاخص سنگ آهن متال بولتن گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

چندی پیش شاهد برگزاری نوزدهمین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در دبی توسط متال بولتن بودیم. این کنفرانس را چطور دیدید؟

فکر می‌کنم در ابتدا بهتر است بگویم که اگرچه قیمت‌ها در بازار سنگ آهن و فولاد به شدت کاهش یافته است اما هیات‌های زیادی نسبت به سال قبل‌تر در کنفرانس حاضر بودند. من در سخنرانی‌ام در کنفرانس روی جزییات قیمت‌گذاری سنگ آهن تمرکز داشتم و جالب است بدانید که حالا که قیمت سنگ آهن در بازار جهانی سقوط کرده دانستن جزئیات قیمت‌گذاری سنگ آهن بیش از پیش برای همه مهم شده است. چند سال قبل که قیمت سنگ آهن بالا بود و خبری از افت قیمت نبود، دانستن درباره جزئیات قیمت سنگ آهن چندان برای کسی مهم به نظر نمی‌رسد اما الان بحث درباره سود و زیان است و دوران سود کامل گذشته است و به همین دلیل جزئیات قیمت‌گذاری سنگ آهن مهم شده است، چرا که کاملا روی سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذاراست. همچنین در کنفرانس گذری بر تحلیل بنیادین هم داشتم و عنوان کردم که آینده مبهمی در انتظار ما است و این امکان وجود دارد که چین برنامه‌های محرک بیشتری را طی سال‌های آینده اجرا کند و نمی‌توانیم بگوییم داستان چین به سر آمده است بلکه باید شاهد اتفاقات بیشتری در بازار چین طی سال‌های آینده باشیم.

ما شاهد هستیم که در استرالیا در بحث سنگ آهن برخی از شرکت‌های بزرگ به مقدار تولید سنگ اهن خود در این اوضاع و احوال حتی اضافه کرده‌اند، شما این وضعیت را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کنید؟

چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن بی اچ پی، واله، ریوتینتو و فورتسکیو به مقدار تولید خود در استرالیا افزوده‌اند. بله در بازار حجم زیادی سنگ آهن نسبت به قبل که هرگز نبوده، وجود دارد و یک رقابت تمام عیار در بازار ایجاد شده است. استراتژی این شرکت‌ها این است که کمترین هزینه‌های تولید را کسب کنند که باعث می‌شود به تولید ادامه دهند و به آن بیفزایند. من فکر می‌کنم وقتی که قیمت بالاست واضح است که حاشیه سود هم بالاست؛ بنابراین اگر هر شرکت بزرگ معدنی حجم تولید خود را افزایش ندهد، با خطر ضرردهی مواجه خواهد شد.

موضوع سخنرانی‌ها در کنفرانس بیشتر حول چه محورهایی بود؟

فکر می‌کنم موضوعات اساسی در مورد کاهش تولید فولاد چین بود و اینکه الان کف قیمت‌ها را در هر تن سنگ آهن شاهد هستیم و واحد تحقیق متال بولتن باور دارد که قیمت‌ها حتی در سال جاری میلادی نیز کاهشی خواهد بود.

در سال 2015 نیز سنگ آهن ایران به شاخص سنگ آهن متال بولتن اضافه شد.

متال بولتن خیلی علاقه‌مند به توسعه بازار سنگ آهن ایران و به طور کلی بازار فلزات ایران است. ما تاکنون یک کنفرانس را در ایران برگزار کرده‌ایم و در آینده سه کنفرانس مجزا در مورد فلزات خواهیم داشت. در اکتبر 2015 ما شاخص قیمت سنگ آهن 60% دانه‌بندی را برای ایراناعلام کردیم. در تلاش هستیم تا به پشتیبانی از بازار ایران در کشف قیمت‌ها و کمک به شفافیت آن ادامه دهیم.

آیا نظری در مورد کنفرانس دارید و اینکه شرکت‌کنندگان را چطور دیدید؟

من فکر می‌کنم در همین دوران سقوط قیمت‌ها فرصت‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توان از آن برای توسعه و کسب سود بیشتر بهره برد و به نظر من الان زمان غم و اندوه به خاطر کاهش قیمت‌ها نیست.

آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ خوش‌بین هستید یا بدبین به آینده؟

من خوش‌بین هستم. الان که قیمت‌ها کاهش یافته، چند سال طول می‌کشد قیمت‌ها دوباره از حالت انقباضی خارج شوند و البته این یک سیکل و چرخه است، همانند چرخه و سیکل‌هایی که در گذشته بوده است و کاهش قیمت‌ها را قبلا هم تجربه کرده‌ایم.

ما در ایران می‌گوییم دچار یک دره مرگ در این حوزه شده‌ایم.

بله شاید در دره مرگ و شاید حتی یک مقدار هم عمیق‌تر. قیمت‌ها بسیار پایین هستند اما شما می‌بینید که باز هم سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در پروژه‌های جدید سنگ آهن در حال انجام است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا