سرقینی خبر داد:

استخراج سالانه ۳۵۰ میلیون تن ماده معدنی از معادن کشور

استخراج سالانه ۳۵۰ میلیون تن ماده معدنی از معادن کشور

گروه معادن - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت گفت: در بیش از ۵۵۰۰ معدن فعال کشور سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می شود.

به گزارش ماین نیوز، جعفر سرقینی اظهارداشت: دولت در شرایط پسابرجام تلاش می کند با بهبود فضای کسب و کار به تولیدکنندگان کمک کند تا بخشی از مشکلات گذشته حل شود.

وی افزود: خوشبختانه پس از برجام شرایط بهتر شده و شاهد حضور هیئت های بازرگانی و سرمایه گذاری خارجی در کشور هستیم که امیدواریم این رفت و آمدها به عقد قرارداد منجر شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت تصریح کرد: ارتقاء جایگاه تولید صنعتی و معدنی از ۱۴۰ به ۱۰۰ امیدوار کننده است و می توانیم در شرایط پسابرجام در مسیر ارتقاء ایگاه خود گام بردارم و به رونق تولید را محقق کنیم.

وی بیان کرد: با افتتاح واحدهای صنعتی بزرگ می توانیم نسبت به کاهش بیکاری امیدوار باشیم البته در این میان اجرای طرح های مشترک با سرمایه گذاران خارجی نیز با هدف صادرات محصول به کشورهای هدف در دستور کار قرار دارد.

سرقینی تصریح کرد: ما هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی نداریم و هر سرمایه‌گذار خارجی که بتواند در مزایده‌ها و همکاری‌های معدنی شرکت کند می‌تواند فعالیت معدنی داشته باشد.

اکتشاف معادن جدید ضروری است

سرقینی در خصوص اکتشافات جدید در حوزه معادن گفت: اگر ذخایر جدیدی کشف نکنیم، چون ظرفیت معادن‌ مشخص است سهم ما در این حوزه افزایش نخواهد داشت برای نمونه در سال ۹۲ رشد ۱۵ درصدی در استخراج معادن داشتیم ولی چون ذخایر کشور محدود است باید ظرفیت معادن موجود افزایش یابد تا نقش معدن در تولید ناخالص داخلی بالا برود.

معاون امور معدنی وزارت صنعت یادآورشد: کشف ذخایر جدید می‌تواند ما را به افزایش سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی امیدوار کند که بخشی از این اکتشافات را می توان با کمک مردم توسعه داد اما از آن مهم‌تر پهنه‌هاست که با شفاف‌ سازی به موضوع اکتشاف هم کمک کرد.

وی افزود: پروانه‌هایی مدت شش تا هفت سال دست افراد بود که نه خودشان در آنها کار می‌کردند و نه اجازه کار به دیگران را می‌دادند و خیلی‌ها هم برای سفته ‌بازی پروانه‌ها را نگه داشته بودند که این روند اصلاح شده است.



سرقینی گفت: دولت یازدهم در بخش معدن و صنایع معدنی در دو سال اخیر استراتژی‌هایی را بکار گرفته که مهمترین آن شفاف ‌سازی معادن است زیرا اگر فعالیت‌های معدنی شفاف شود، بخش خصوصی و مردم با امیدواری بیشتری به این صنعت وارد می‌شوند.

وی یادآورشد: نقطه قوت استراتژی که در دولت یازدهم برای معدن به کار گرفتیم واگذاری پهنای اکتشافی است که حتی محدوده‌های اکتشافی را هم واگذار می‌کنیم و زمانی که می‌گوییم محدوده منظور همان محدوده‌ای است که در قانون معادن ۲۵۰ کیلومترمربع عنوان شده است.

در حقیقت می‌توان در یک محدوده معدنی ۲۵۰ کیلومترمربع کار سیستماتیک انجام داد ولی کار اکتشافات سیستماتیک نمی‌توان انجام داد. اما زمانی که منظور پهنه است یعنی چند هزار کیلومتر مربع. در تعریف پهنه ۵ یا چند هزار کیلومتر مورد نظر است که فعالان معدنی قادر به انجام کار سیستماتیک باشند و از طرف دیگر برای پیشبرد فعالیت خود بتوانند پرواز ژئوفیزیک و کارهای ژئوشیمی انجام دهند.

وی یادآورشد: تلاش می کنیم فضای جامعی از معدن به مردم ارائه دهیم تا سرمایه‌های خود را به این بخش هدایت کنند و از سرمایه‌گذاری در این بخش هراسی نداشته باشندکه در راستای این حدود ۳۰ دستورالعمل در یک سال گذشته صادر شده است و به نتایج خوبی هم رسیده ایم.

۵۵۰۰ معدن فعال در کشور با تولید سالانه ۳۵۰ میلیون تن مواد

سرقینی در خصوص تعداد معادن فعال کشور هم اظهارداشت: ۵۵۰۰ معدن فعال در کشور داریم که به طور متوسط سالانه ۳۵۰ میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود که این میزان قادر است نیاز صنایع معدنی کشور را تامین کند.



معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت تصریح کرد: امروز خوشبختانه مواد قابل توجه معدنی زیادی وارد کشور نمی شود و ما صادر کننده هم هستیم و این که وابستگی نداریم جای خوشحالی دارد.

اکتشاف مواد معدنی جدید در دستور کار است/ایجاد ۱۲۰ هزار شغل

سرقینی گفت: برای اکتشاف مواد معدنی جدید پهنه هم تعریف شده و اکتشاف در مقیاس های بزرگ در حال انجام است و استخراج مواد فلزی مانند مس، سنگ آهن و طلا در اهداف اکتشاف گران قرار دارد.

وی در خصوص میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش اظهارداشت: با فعال شدن معادن کشور به طور مستقیم برای ۱۲۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است اما به طور متوسط برای هر شغل مستقیم حدود هفت شغل غیر مستقیم هم در معدن ایجاد می شود.

سرقینی در مورد نحوه حمایت از معدنکاران هم گفت: حمایت از فعالان معدنی فقط در قابل کمک های اعتباری است که پس از برجام تسهلات بیشتر خواهد شد و امیدواریم در شرایط جدید بتوانیم حمایت بیشتری از معدن کاران داشته باشیم.

وی بیان کرد: در استراتژی دولت جذب مشارکت مردم با فراخوان‌هایی که در اکتشاف انجام می‌گیرد، مطرح است. معادنی هم که در مرحله واگذاری قرار می‌گیرند هر کدام دارای پروانه هستند و سابقه‌ای دارند. اکتشاف هم عملیاتی است که همیشه وجود دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا