ایران به جمع معدود تولیدکنندگان پنتان در جهان پیوست

ایران به جمع معدود تولیدکنندگان پنتان در جهان پیوست

متخصصان صنعت نفت ایران در پالایشگاه ان جی ال سیری، موفق به تولید پنتان شدند و به این ترتیب، ایران به جمع معدود کشورهای تولید کننده پنتان در جهان پیوست.

 

معاون پالایشگاه ان‌جی‌ال سیری در شرکت نفت فلات قاره ایران از آغاز تولید یک محصول جدید و کمیاب گازی در این پالایشگاه خبر داد و گفت: با تلاش متخصصان ایرانی، امکان جداسازی محصول جدید و استراتژیک گازی «پنتان» فراهم شده است.
محمدرضا صفری‌راد تصریح کرد: این محصول جدید تاکنون در هیچ یک از پالایشگاه های گاز کشور تولید و عرضه نشده است.
وی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد ایران نخستین کشور در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس باشد که امکان جداسازی محصول گازی پنتان را یافته است، بیان کرد: پنتان یک محصول استراتژیک گازی است که در صنایع پتروشیمی و شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد؛ بطوریکه قیمت هر بشکه پنتان چندین برابر قیمت هر بشکه نفت خام است.
این مقام مسئول همچنین با یادآوری این که محصول استراتژیک گازی پنتان برای تولید انواع حلال‌های گازی، صنایع پتروشیمی و شیمیایی و کالیبراسیون دارای کاربردهای متعددی است، اظهار کرد: در حال حاضر امکان تولید روزانه ۳۰۰ بشکه پنتان در پالایشگاه سیری فراهم شده و در مجموع از بدو راه‌اندازی تاکنون بالغ بر ۵۰ هزار بشکه محصول گران قیمت پنتان در پالایشگاه ان.جی.ال سیری تولید شده است.
صفری‌راد با بیان این که به زودی اولین محموله گازی پنتان ایران در بازار عرضه می‌شود، تاکید کرد: از این رو ایران پس از تولید و عرضه محصولات مختلف گازی همچون میعانات گازی، گاز مایع (پروپان و بوتان)، گوگرد و گاز طبیعی، هم اکنون به تولیدکننده و حتی صادرکننده محصول کمیاب گازی پنتان نیز تبدیل شده است.
وی با اعلام این که ایران جزو معدود کشورهای جهان است که به فنآوری تولید و جداسازی پنتان از گاز طبیعی دست یافته است، خاطرنشان کرد: تولید و نگهداری این محصول استراتژیک گازی در شرایط ویژه‌ای همچون دمای منفی ۴۰ درجه سانتیگراد فراهم می‌شود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا