گزارش تکمیلی بورس پرس از نشست خبری امروز:

جزییاتی که یکه زارع درباره رودیدادهای مهم داد+ آثار مالی غرامت از پژو

جزییاتی که یکه زارع درباره رودیدادهای مهم داد+ آثار مالی غرامت از پژو

مدیرعامل ایران خودرو با اعلام جزییاتی در مورد همکاری های بین المللی و رویدادهایی مثبت، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و آثار مالی سود و زیان ناشی از دریافت از غرامت پژو را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هاشم یکه زارع در جریان نشست خبری که امروز در مورد رویدادهای اخیر و مهم این شرکت بورسی برگزار شده ، اظهار داشت: قیمت گذاری محصولات جدید ربطی به قرارداد پژو ندارد.

تولید 3 محصول جدید پژو و نحوه قیمت گذاری محصولات

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری محصولات با تولید سه محصول جدید پژو در سال آینده مشمول قوانین ناظر و حاکم بر شرایط بازار خواهد بود . این درحالی است که محصولات شرکت های فولکس و فیات در هیچ بازاری دستوری نبوده و بازار قیمت گذاری را انجام می‌دهد.

یکه زارع در واکنش به اعلام شرط قیمت گذاری محصولات سرمایه گذاران خارجی که وزیر صنعت آن را مطرح کرده گفت: این موضوع برای ما که جویندونچر هستیم صدق نمی‌کند اما ممکن است در سایر خودروسازان خارجی این شروط‌ مطرح شود.

80 درصد قرارداد پژو محرمانه نیست/ احترام 100 درصدی به هر مصوبه مجلس

وی درباره اعلام یکی از اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی مبنی بر نهایی نبودن قرارداد پژو توضیح داد: در حالی گروهی 15 نفره هماهنگی‌های لازم این قرارداد را با تمام بخش‌ها انجام داده که این قرارداد 200 صفحه‌ای تفاهم نامه نیست بلکه به عنوان یک قرارداد امضا شده است. بنابراین با توجه به اینکه 80 درصد این قرارداد محرمانه نیست ، در صورت لزوم و هر اطلاعات لازمی را در اختیار مراجع خواهیم گذاشت.

این مقام مسئول در مورد همکاری های بین المللی و قرارداد جدید پژو  و اعلام تحریم این قرارداد توسط یک نماینده مجلس گفت: درحالی با محقق نشدن میزان تعیین شده ساخت داخل ، وزارت صنعت مانع از ورود قطعات خواهد شد که در صورت هر مصوبه مجلس ،۱۰۰ درصد احترام خواهیم گذاشت.

نحوه تضمین داخلی سازی قطعات پژو

یکه زارع در پاسخ به سوالی در خصوص تضمین داخلی سازی قطعات پژو توضیح داد: سهم هر کدام از دو طرف ایران خودرو و پژو در شرکت مشترکی که تاسیس می شود،۵۰ درصد است. علاوه بر این در دو سال اول، مدیرعامل این شرکت از ایران خودرو و رییس هیات مدیره نیز از پژو خواهد بود. برای دو سال بعدی نیز برعکس است. با این همه در قرارداد جدید توانستیم بیشترین منافع را برای ایران خودرو ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هیات مدیره پژو بعداز اخذ امتیازات بالا توسط ایران خودرو دچار مشکل شده بودند، در مورد حق رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) در قرارداد جدید با پژو توضیح داد:: رویالیتی بر اساس فرمول مشخصی در قرارداد تعیین می شود که برای داخلی سازی کمتر از 25 درصد پرداخت نخواهد شد و با افزایش داخلی سازی، مبلغ رویالیتی نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین مبلغ رویالیتی در قرارداد جدید نسبت به قرارداد قبلی، عادلانه تر است و به نفع شرکت مشترک است.

رقم دقیق دریافت غرامت از پژو/ اثر مستقیم غرامت بر سود و زیان

مدیرعامل ایران خودرو درباره رقم دقیق دریافت غرامت از پژو توضیح داد: این مبلغ 427 میلیون و 600 هزار یورو بوده و شامل 116 میلیون یورو مسائل جاری و 311 میلیون و 600 هزار یورو مربوط به مسائل آتی است. از 116 میلیون یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، 25 میلیون یورو بابت دریافت قطعات رایگان بوده که بخشی از آن دریافت شده است.

به گفته یکه زارع درمورد 316 میلیون و 600 هزار یورو خسارت تعیین شده مربوط به مسائل آینده نیز قرار شد در خریدهایی که ایران خودرو در زمینه قوای محرکه از پژو انجام می‌دهد تخصیص دریافت کند که البته این تخصیص بر روی قیمت‌های ثابت فیکس شده و بر اساس فرمول قیمت اعمال خواهد شد.

وی افزود: در حالی 11 میلیون یورو دیگر برای دریافت تجهیزات رایگان خط تولید پژو 207 بوده که پرداخت طلب 11 میلیون یورویی پژو از ایران خودرو نقدی نخواهد بود. از سوی دیگر قرار شده 69 میلیون یورو که قبل از تحریم ها و بابت تولید خودرو با برند پژو و به عنوان رویالیتی بوده، پرداخت نشود.

به گفته وی با این همه اثر مستقیم دریافت غرامت از پژو بر سود و زیان ایران خودرو 47 میلیون یورو خواهد بود.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: پژو متعهد به ارایه خدمات کارشناسی 4 میلیون یورویی برای یک سال و با هدف ارتقا کیفیت محصولات، 1.6 میلیون یورویی آموزش کارشناسان ایران خودرو در فرانسه ، یک میلیون یورویی محصولات فعلی شده است.

رقم رویالیتی پرداختی

یکه زارع در پاسخ به سوالی درمورد رقم رویالیتی پرداختی گفت: مقرر شده ایران خودرو برای دو میلیون دستگاهی که بر روی پلتفرم‌های پژو تولید شده ، رویالیتی 30 یوروی پرداخت کند .طبق قرارداد قبلی بابت تولید محصولات پژو، رقم رویالیتی به 140 یورو رسیده بود که قرار شد تا هر زمان که پژو 405، پژو 206 و پژو 207 در ایران تولید می‌شد بابت این خودروها 10 یورو پرداخت شود که با در نظر گرفتن تیراژ سال آینده، کل درآمد حاصل از این محل 140 میلیون یورو محاسبه می‌شود.

ورود فناوری آمریکایی با فیات و علت عدم مشارکت با سه برند معروف

وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت : فیات ایتالیا چهارمین شریک گروه ایران خودرو محسوب می شود و با توجه به تولیدات این شرکت با پلت فورم های مشترک با شرکت های آمریکایی ، فناوری آمریکایی وارد ایران می شود. بنابراین قرارداد مشارکت با فیات به زودی آغاز می شود. پیش بینی می شود به دنبال همکاری با فیات، ایران خودرو بتواند سبد بالاتری را از بازار در اختیار بگیرد و ممکن است فیات به شریک اصلی این شرکت تبدیل شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا سه برند معروف رنو و نیسان و بی ام دبلیو برای همکاری انتخاب نشده اند؟ گفت: رنو شریک تجاری ایران است و همکاری با این شرکت را ادامه خواهیم داد اما در انتظار پیشرفت قرارداد آن با سایپا با رنو هستیم تا مذاکرات خود را با رنو را پیگیری کنیم.

به گفته یکه زارع دو شرکت فولکس واگن و بی ام تمایلی برای انتقال تکنولوژی به شرکت‌های خودروساز ایرانی ندارند.

نحوه همکاری ایران خودرو دیزل با بنز

وی زارع با بیان اینکه ایران خودرو از گذشته با رنو همکاری داشته و به آن ادامه خواهد داد، درباره تفاهم نامه با بنز نیز توضیح داد:این تفاهم نامه در چارچوب تولید خودروهای تجاری و تاسیس یک شرکت با مشارکت 51 درصد ایران خودرو دیزل و 49 درصدی بنز ایجاد خواهد شد. علاوه بر این یک شرکت خدمات پس از فروش هم با سهم 51 درصدی بنز و 49 درصدی ایران خودرو دیزل تشکیل می شود.

وی گفت: طی دو هفته آینده نیز با مشارکت 51 درصدی بنز، تفاهم نامه ای برای تولید خودروهای سواری خواهد شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا