از دلواپسی برای پژو تا دور زدن ایران خودرو توسط رنو/ چراغ سبز فولکس به ایران

از دلواپسی برای پژو تا دور زدن ایران خودرو توسط رنو/ چراغ سبز فولکس به ایران

اقتصاد > صنعت - اقتصاد نیوز نوشت:با امضای قرارداد پژو و ایران خودرو، موجی از دلواپسی و مخالفت، این قرارداد را در بر گرفته و مخالفان با خائن خواندن این خودروساز فرانسوی، اعتماد دوباره به آن را برنمی تابند.

مهمترین اتفاقی که طی یکی دو هفته گذشته در خوردوسازی کشور رخ داد، امضای قرارداد میان ایران خودرو و پژو بود، قراردادی هنوز اجرا نشده، موجی از مخالفت ها را به خود می بیند. این در حالی است که به گفته مسوولان پژو و ایران خودرو، قرارداد جدید، دارای مفادی برد-برد برای هر دو طرف بوده و سبب می شود شراکت این دو خودروساز با یکدیگر، متفاوت از گذشته باشد بر این اساس، یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به‌نحوی‌که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.


یکی از نکات قابل‌توجه تشکیل این شرکت، چرخشی بودن مدیرعامل و هیات‌مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک‌بار، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس، برای دو سال، هیات‌مدیره در دست فرانسوی‌ها خواهد بود، اما مدیرعامل از ایران انتخاب می‌شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات‌مدیره می‌شوند و مدیرعامل، فرانسوی است. این روند (تغییر چرخشی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل) در طول اجرای قرارداد ایران‌خودرو و پژو، دنبال خواهد شد.

همچنین طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، قرار است مدل‌های به روز و ارتقا یافته 301 و 208 و 2008 روانه بازار خودرو ایران شوند و این در شرایطی است که منتقدان می گویند پژو محصولات قدیمی خود را روانه بازار کشور خواهد کرد. از سوی دیگر اما گفته می شود پژو برنامه‌ای در مورد خودروهای پژو 405 و 206 ندارد. بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه 206 و 405 بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران‌خودرو داشته و این آبی‌های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (405 و 206) تصمیم خواهند گرفت. 

آن طور که مقامات ایران خودرو و پژو می گویند، محصولات جدید در اوایل سال 2017 میلادی (اوایل سال 96) به تولید خواهند رسید و در این بین، پژو 207 در بازه قیمتی 40 تا 50، پژو 301 و پژو 208 در بازه قیمتی 50 تا 60 و پژو 2008 نیز در بازه قیمتی 70 تا80 میلیون تومان عرضه خواهند شد.

رنو ایران خودرو را دور می زند؟
اما قرارداد ایران خودرو و پژو در حالی به امضا رسید که وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز خبر از عقد قرارداد میان سایپا و رنوی فرانسه داده است. آن طور که علی طیب نیا در گفت و گو با روزنامه نیکی ژاپن عنوان کرده، طی دو هفته آینده، رنو و سایپا قرارداد خود را با یکدیگر که اتفاقا شبیه قرارداد ایران خودرو و پژو (جوئینت ونچر) است، امضا خواهند کرد.

این گفته وی در حالی است که ایران خودرو نیز به دنبال شراکت با رنو بوده و حتی برای تولید سه محصول این شرکت (کپچر،کلیو4 و کوئید) نیز برنامه ریزی کرده است. حالا اگر رنو طبق گفته وزیر اقتصاد، با سایپا قرارداد امضا کند، بعید به نظر می رسد دیگر ایران خودرو بتواند با این خودروساز فرانسوی شراکت کند. از طرفی، نکته مبهم دیگر اینجاست که رنو به شدت به دنبال خرید سهام پارس خودرو بوده و قصد دارد با این کار، به نوعی فعالیتی نسبتا مستقل را در ایران داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست سایپا به عنوان سهام دار پارس خودرو، حاضر است این شرکت را در اختیار رنویی ها قرار دهد یا اینکه خودروساز فرانسوی با همان روش قبل در ایران روزگار خواهد گذراند.

i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی
گمرک ایران اما در حالی امار مربوط به واردات خودرو در 10 ماه امسال را اعلام کرد که طبق آن، بی ام و معروف مدل i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی به کشور محسوب می شود.

بر اساس آمار گمرک، یک دستگاه BMW I8 هیبریدی که در دی ماه وارد کشور شده، قیمتی برابر با 200 هزار و 515 دلار دارد. همچنین دو دستگاه بنز E250 نیز از دیگر خودروهای گران قیمت وارداتی به کشور طی 10 ماه امسال هستند که هر کدام به طور میانگین قیمتی بیش از 71 هزار دلار دارند.

در حالی فولکس واگن چندی پیش و در پی رسوایی به وجود آمده در این شرکت بدهی هنگفتی را بالا آورد و ضرر بالایی را این برند اروپایی متحمل شد که امروز صحبت هایی جدیدی از سوی مسوولان این شرکت شنیده شده است.

چراغ سبز فولکس به ایران
دیگر خبر مهم یکی دو هفته گذشته در خودروسازی کشور، چراغ سبز فولکس واگن برای حضور در بازار کشور بود. پس از رسوایی اخیر این شرکت در خصوص تقلب در اعلام میزان آلایندگی برخی خودروهای تولیدی، موضوع آنقدر برای این شرکت گران تمام شد که مسوولان این شرکت اعلام کردند با توجه به غرامت بالایی که این تقلب در پی داشت دیگر حاضر به سرمایه گذاری در جای دیگر نیستند.

این در حالی است یکی از مسوولان بلندپایه فولکس در گفت و گو با رسانه های آلمانی اعلام کرده که به بازارهای نوظهور خودرویی در خصوص سرمایه گذاری فکر می کنند و نام ایران نیز به عنوان یکی از این کشورها آورده شده است. وی گفته که "فولکس به بازار ایران امید دارد.

رویارویی دوباره وزرات صنعت و شورای رقابت
اما هفته گذشته رییس شورای رقابت از ورود دوباره به بازار خودرو خبر داد و تاکید کرد که چون بازار انحصاری است، این شورا باز هم اقدام به قیمتگذاری خودروهای داخلی خواهد کرد. به گفته رضا شیوا، شورای رقابت با توجه به شرایط بازار خودرو در پساتحریم، اقدام به تعیین قیمت خواهد کرد و در این راستا شاید تغییراتی را در فرمول قیمتگذاری خود ایجاد کند. اظهارات وی اما چندان به مذاق وزیر صنعت،معدن و تجارت خوش نیامد، چه آنکه محمدرضا نعمت زاده تاکید کرد قیمت را خودروسازان تعیین می کنند نه شورای رقابت.
نعمت زاده این را هم گفت که وزارت صنعت به خارجی ها از جمله پژو قول داده قیمتگذاری خودرو دولتی نبوده و خودروسازان در این مورد تصمیم خواهند گرفت و از همین رو شورای رقابت نباید در تعیین قیمت ها دخالت و اعمال نظر کند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا