در گفت وگو با فایننشال تایمز:

سیف:لازم‌است ایران اقتصاد خود را متنوع‌سازد

سیف:لازم‌است ایران اقتصاد خود را متنوع‌سازد

'ولی الله سیف' رییس کل بانک مرکزی ایران در مصاحبه با روزنامه انگلیسی 'فایننشال تایمز' گفت: لغو تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا, ایران را وارد 'چشم انداز جدیدی ' خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در این مصاحبه گفت که با لغو تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا، در کشور ایران که از سال 1979هدف انواع تحریمهای آمریکا قرار گرفته است، تحولاتی رخ خواهد داد.

'ولی الله سیف '؛ رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه اجلاس سالانه 'صندوق بین المللی پول' که بین روزهای 11-9 اکتبر /19-17 مهر/ در پرو برگزار شد، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی 'فایننشال تایمز' در سخنانی اظهار داشت : ' مادامی که تحریمها برداشته شوند، شرایط جدیدی برای کشور ایجاد خواهد شد'.

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه این گزارش خود عنوان کرد: در ماههای اخیر هیئت هایی از آسیا و اروپا وارد ایران شده اند تا با ایران روابط اقتصادی و تجاری خود را احیاء کنند.

سیف در این خصوص گفت: ' آنها با چشم انداز و نگرشی جدید از جمهوری اسلامی به ایران آمده اند و راجع به شرایط جدید ایجاد شده در کشور سوال می کنند'.
فایننشال تایمز تصریح می کند که بیشترین تقاضا برای ورود به بازار ایران از جانب شرکتهای نفتی بین المللی اعلام شده است اما سایر صنایع نیز مترصد فرصت هایی برای ورود به بازار ایران هستند .
یکی از مصادیق این شرکتها، شرکت داروسازی 'نوو نوردیسک دانمارک ' است که برنامه دارد یک کارخانه به ارزش 70 میلیون دلار در ایران تاسیس کند. بانکهای بین المللی هم در حال سنجش اوضاع برای بازگشت به ایران هستند .

این روزنامه انگلیسی تصریح کرد که رئیس کل بانک مرکزی ایران علاقمند به جذب سرمایه گذاری های بیشتر بین المللی در زمینه احداث جاده و سایر زیرساختهای کشور نیز هست.
سیف در مصاحبه اش با این روزنامه اعلام کرد که جاذبه های فراوان ایران عامل جذب سرمایه گذاران خارجی است که ' تاریخچه خوب ایران به عنوان یک شریک تجاری خوب ' و 'رعایت به هنگام بودن و نظم و انضباط ' ایران از نمونه این جاذبه هاست.
وی ضمن آن موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی ایران و نیز منابع عظیم معدنی' آن را از دیگر مزیت های ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی برشمرد.

سیف گفت:' فکر می کنم ایران مقصد بسیار مطلوبی برای بسیاری از سرمایه گذاران بین المللی خواهد بود '.
این روزنامه انگلیسی ادامه می دهد: تهران امیدوار است که سیلی از سرمایه گذاری های جدید در بخش انرژی اتفاق افتد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، فایننشال تایمز عنوان کرد: سیف معتقد است که درسی که باید از سقوط قیمت نفت آموخت این است که تولید کنندگان نفت از جمله ایران لازم است اقتصاد خود را متنوع سازند تا از نفت مستقل شوند. کشورهای تولید کننده نفت باید بکوشند خود را با هویت هایی جدید به جامعه جهانی معرفی کنند و جایگاهی جدید برای خود در اقتصاد جهان ایجاد کنند '.
رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز همچون 'صندوق بین المللی پول', شوک نفتی وارده را عامل کندی رشد اقتصاد ایران معرفی می کند و انتظار دارد اقتصاد ایران سال آینده شاهد رشد حدود پنج درصدی باشد .
سیف پیش بینی کرد: ' با گذشت زمان سرمایه گذاری های خارجی بهره وری را تقویت خواهد کرد و حیاتی تازه به بخش تولید ما و اقتصاد گسترده تر ما وارد خواهد ساخت . اما در ابتدا، ما نیازمند سرمایه گذاری هستیم'.
فایننشال تایمز سپس اشاره می کند: یکی از اصول کلیدی دستورکارهای 'حسن روحانی' از بدو روی کار آمدنش در سال 2013، احیای اقتصاد ایران بوده است.

این روزنامه انگلیسی تصریح کرد: سیف و سایر اعضاء تیم اقتصادی روحانی بابت اعمال سیاستهای موفق شان در تثبیت مجدد رشد، مهار تورم و اقدام به مقابله با برخی اصلاحات دشوار از سوی 'صندوق بین المللی پول' مورد تقدیر قرار گرفتند.

فایننشال تایمز در توصیف سیف نوشت: ولی الله سیف، یک اقتصاددان تحصیلکرده ایران است با تجربه کاری افزون بر 30 سال در بانکهای ایران است . وی در سال 2013 ریاست بانک مرکزی ایران را برعهده گرفت و دیدگاههایش راجع به قتصاد جهان بیش از آنچه که از او انتظار می رود، صحیح است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا