از بحران نقدینگی تا 50 هزار خودرو دپوشده در پارکینگ

واکاوی صورت‌های مالی 6 ماهه ایران‌خودرو

واکاوی صورت‌های مالی 6 ماهه ایران‌خودرو

بحران گروه خودروسازی بورس تهران در شش ماهه اول سال جاری بسیار پررنگ تر شده است. در شرکت ایران خودرو نیز کاهش 90 درصدی میزان سوددهی از یک طرف و افزایش 1000 میلیارد تومانی تسهیلات دریافتی از سوی دیگر، جزو نکات قابل توجه در صورت مالی شش ماهه است.

سال 93 تا به اینجای کار برای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بسیار ناامید کننده بوده است. این نا امیدی برای سرمایه‌گذاران گروه خودروسازی شدت بیشتری داشته است. شرکت های این گروه و به خصوص سه خودروساز اصلی کشور از رکود کشور بسیار آسیب دیده و فروش آن ها کاهش چشمگیری داشته است.

این وضعیت نا مناسب با کمپین نخریدن خودرو صفر همراه شده و باعث فلج خودروساز ها شده است. این وضعیت در سه ماهه اول سال جاری نیز کمی مشاهده است که با انتشار گزارش های شش ماهه به طور کامل مشخص شده است.

بحران نقدینگی

بنابر گزارش شش ماهه انتشار یافته توسط سازمان بورس، ایران خودرو تنها 87 میلیارد تومان وجه نقد در حساب های خود داشته که این رقم در ابتدا سال جاری 546 میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان از قدرت پایین این شرکت در پرداخت مطالبات کوتاه مدت خود دارد. نسبت آنی این شرکت که حاصل تقسیم دارایی های جاری سریع الوصول بر روی بدهی های جاری بوده که رقم0.7 به دست آمده است که نشان از توانایی پایین شرکت در بازپرداخت بدهی هایش است.

میزان حسابها و اسناد پراختنی تجاری این شرکت با افزایش 97 درصدی نسبت به ابتدا سال، به رقم 1688 میلیارد تومان و بدهی به شرکت ها و گروه های وابسته با افزایش 76 درصدی، به رقم 1874 میلیارد تومان رسیده است. این بحران به گونه ای است که بسیاری از قطعه سازان به علت عدم پرداخت ایران خودرو، به ورشکستگی کشیده شده اند.

افزایش 1000 میلیاردی تسهیلات دریافتی

در سه ماهه دوم سال جاری نیز به میزان 1000 میلیارد تومان به تسهیلات دریافتی این غول خودروسازی کشور اضافه شده است و حجم بدهی این شرکت به رقم بی سابقه سه هزار و 120 میلیارد تومان رسیده است. نکته قابل توجه دیگر بازپرداخت تنها 792 میلیارد از تسهیلات دریافتی دوره های گذشته است که تنها معادل سود این تسهبلات است و تغییر زیادی در کاهش حجم بدهی های این شرکت نداشته است.

کاهش شدید سودآوری شرکت

ایران خودرو در شش ماهه اول تنها 27 میلیارد تومان سود کرده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش 88 درصدی داشته است. در این دوره اگر سایر درآمد های شرکت به رقم 143 میلیارد تومان نبود، سود این شرکت از قسمت فعالیت های عملیاتی منفی بوده و ضرر آن به 116 میلیارد می رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، از تقسیم این میزان سود خالص بر روی یک میلیارد و دویست ملیون سهم شرکت، رقم 2.2 ریال به ازای هر سهم تا شش ماهه اول به دست خواهد آمد. میزان سود شرکت در حالت اعمال سود انباشته و تعدیل های سنواتی در این مدت، 23 ریال خواهد بود.

50000 خودرو در انبار های ایران خودرو، افزایش فروش در کمپین نه به خودرو صفر

در این مدت 260642 خودرو از خانواده های متفاوت در این شرکت تولید شده که تنها 210572 فروند آن به فروش رسیده است. نکته قابل توجه افزایش فروش این خودرو ساز در سه ماهه دوم و همزمانی آن با کمپین نه به خودرو صفر است. در مدت سه ماهه اول 96513 دستگاه به فروش رسیده و این رقم در سه ماهه دوم به 119627 دستگاه رسیده است.

مبلغ فروش این شرکت نیز با وجود حضور خودرو های گران قیمت تر از جمله دنا، کاهش نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. این رقم معادل 6743 ملیار تومان است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا