تحليلگران از احتمال بروز روزهايي سخت‌تر براي سنگ آهن خبر مي‌دهند

تحليلگران از احتمال بروز روزهايي سخت‌تر براي سنگ آهن خبر مي‌دهند

گروه معادن >سنگ آهن - صحبت کردن در مورد وضعيت بازارهاي جهاني به ويژه کالايي، به دليل تکرار سناريوهاي چند ماهه اخير بر ميزان نگراني ها و نااميدي از روند آتي اين بازارها مي افزايد. در اين ميان افت بازارهايي که با وضعيت معيشت مردم و شرايط رشد اقتصادي کشورها رابطه تنگاتنگ و نزديک تري دارند، شدت و اهميت بيشتري داشته است. بازار فولاد و به تبع آن سنگ آهن از جمله اين بازارها هستند. طي ماه هاي اخير به دليل اوضاع بد اقتصاد چين و افت ميزان توليد و تقاضاي آن براي فولاد شاهد تشديد رکود موجود در بازار اين محصول استراتژيک بوده ايم. در ادامه اين روند، بهاي سنگ آهن نيز پا به پاي فولاد دچار کاهش شد، مضاف بر اينکه عوامل کاهنده بيشتري بر بازار سنگ آهن فشار وارد مي آورند که از اين ميان، مي توان به مهم ترين آنها يعني تصميم توليدکنندگان بزرگ سنگ آهن به افزايش محصولات خود به رغم وجود مازاد در بازارها اشاره کرد.

به گزارش ماین نیوز، بررسي روند يکساله سنگ آهن وارداتي چين با درجه خلوص 62 درصد در بازار نقدي، سي اف آر بندر تيانجين، حاکي از سقوط 23/ 41 درصدي بهاي اين محصول در بازه يکساله 2015 است که قيمت سنگ آهن از حدود 67 دلار و 39 سنت ثبت شده در ژانويه 2015 تا مرز 39 دلار و 60 سنت در دسامبر 2015 افت داشته است. در اين ميان، اين روند ريزشي آغاز شده از ابتداي سال گذشته ميلادي تا حدود ماه آوريل کماکان ادامه داشته و بهاي سنگ آهن را تا 51 دلار و 15 سنت پايين آورد.

در ادامه معاملات اما شاهد رشد بهاي اين محصول در بازه آوريل تا ژوئن بوديم که قيمت ها تا 62 دلار و 29 سنت رشد کرد. البته اين رشد چندان قوي و ادامه دار نبود تا جايي که مجددا شاهد بازگشت بهاي سنگ آهن به مسير نزولي بوديم. طي بازه ژوئن تا جولاي افتي با شيب تند در بازار سنگ آهن رخ داد و بهاي آن را تا مرز 51 دلار و 50 سنت پايين آورد. ادامه معاملات با رشد اندک طي ماه هاي آگوست و سپتامبر تا 56 دلار و 43 سنت بالارفت، اما اين بار که در مسير ريزشي حرکت کرد تا سطوح بسيار پاييني افت قيمت داشت تا جايي که ريزش تا زير سطح 40 دلاري، رکود شديد را بر اين بازار حکمفرما کرد.

با آغاز سال جديد ميلادي، کماکان روند بازار سنگ آهن نوساني دنبال شده است. در آخرين معاملات انجام شده در بازارهاي جهاني شاهد ادامه دادوستدها در سطوح نسبتا ثابت نزديک به 41 دلار و 50 سنت بوده ايم. معاملات فولاد و سنگ آهن طي هفته هاي گذشته و در آستانه آغاز سال نوي چيني روندي کاهش داشته است. براساس تقويم چيني، بازارهاي اين کشور در بازه 5 روزه بين 8 تا 12 فوريه تعطيل خواهند بود. براساس برنامه هاي اعلام شده توسط بسياري از توليدکنندگان فولاد داخلي چين، اين دسته از شرکت ها طي تعطيلات سال نوي چيني، اقدام به بستن واحدهاي توليدي خود در راستاي تعمير و نگهداري خواهند کرد. برخي ديگر نيز اعلام کرده اند که طي اين بازه، به ذخيره سازي مجدد سنگ آهن خواهند پرداخت. براساس گزارش بيزينس اينسايدر، به عقيده تحليلگران بهاي سنگ آهن که به طور سنتي در درجه اول، در بازار فيزيکي توسط عوامل عرضه و تقاضا تحت تاثير قرار مي گيرد، در حال بروز دادن نشانه هايي از تغييرروند است، چرا که تجارت غيرآنلاين (مکتوب) نقش موثري در هدايت قيمت ها و جهت گيري بازارها دارند که اين نقش به طور فزاينده اي در حال افزايش است.

تحليلگران سيتي گروپ در جديدترين گزارش خود اعلام کرده اند که قيمت هاي سنگ آهن به دليل ريزش شاخص ها در بازار سهام چين و نيز افت ارزش پول اين کشور (يوآن) تحت فشار قرار دارد. با افزايش استفاده از معاملات غيرآنلاين، تاثير تحولات اقتصاد کلان و موقعيت بازارهاي مالي به طور روزافزون بر قيمت سنگ آهن در حال رشد است. اين نوع معاملات، منجر به تشابه بيشتر بازار سنگ آهن به بازار مس، نفت و ساير کالاها شده است. همچنين تحليلگران بازارهاي سرمايه فعال در کارگزاري RBC در کانادا، در اين رابطه اظهار کرده اند که موج نگراني هاي ايجاد شده از افت ارزش يوآن و نيز کاهش هاي شديد و مکرر اخير در بازار سهام چين، بر تحليل ها و نيز پيش بيني ها تاثير بسزايي گذاشته و نگاه ها را به روند آتي بازارهاي کالايي به ويژه سنگ آهن کاهشي تر کرده است. اين دسته از کارشناسان اعلام کرده اند که با توجه به روند کنوني بازار چين، تضعيف هرچه بيشتر چشم انداز بلندمدت فولاد و نيز رشد مازاد عرضه سنگ آهن در بازارهاي جهاني، کماکان به عنوان اهرم کاهنده بر اعمال فشارها بر قيمت سنگ آهن ادامه خواهند داد.

براساس گزارش هاي رسمي موجود، چين حدود 45 درصد از فولاد مصرفي جهان را به خود اختصاص مي دهد، در حالي که حدود 69 درصد از عرضه سنگ آهن جهاني به اين کشور صادر مي شود. اين حجم سنگ آهن از نظر آماري ميزاني کافي است، اما نکته قابل توجه اين است که در حقيقت اينها منابع آهن کم کيفيتي هستند که براي پردازش به خروجي قابل استفاده بسيار پرهزينه به شمار مي روند. براساس آمارهاي بلومبرگ، بهاي سنگ آهن با درجه خلوص 62 درصد براي تحويل به بنادر سرزمين اصلي چين، از زمان آغاز سال جاري افتي در حدود 4 درصد را متحمل شده و تا سطح زير 42 دلار کاهش يافته است. تحليلگران کارگزاريRBC، در آخرين گزارش منتشر شده، پيش بيني متوسط قيمت خود را براي سال جاري ميلادي با 8/ 21 درصد کاهش تا سطح 43 دلار بر هر تن در مقايسه با سال گذشته ميلادي پايين آورده است، اين تصميم در پي افت چشمگير بيش از 41 درصدي در سال گذشته ميلادي نسبت به سال 2014 ميلادي اتخاذ شده است.

به گزارش بيزينس اينسايدر، همچنين اين تحليلگران پيش بيني کرده اند که ميزان عرضه جهاني سنگ آهن (از طريق حمل به وسيله کشتي) در سال جاري افزايش 1/ 4 درصدي خواهد داشت، اين رقم براي سال گذشته ميلادي رشدي در حدود 7/ 5 درصد ثبت شده است. اين در حالي است که انتظار مي رود طي سال جاري ميلادي ميزان تقاضا براي سنگ آهن در بازارهاي جهاني افت يک درصدي داشته باشد. اين رقم براي سال گذشته ميلادي در همين ميزان بوده است. به عقيده اين تحليلگران، در حالي که پيش بيني شده است روند تقاضا به نرخ رشد مثبت و قابل توجه 2 تا 3 درصدي بين سال هاي 2016 تا 2019 بازگردد، اما انتظار مي رود در طول دوره پيش بيني، ميزان رشد عرضه از تقاضا پيشي بگيرد. البته در طرف مقابل بسياري از تحليلگران، پيش بيني کرده اند که در بازه بلندمدت حداقل سه ساله پيش رو شاهد افت قيمت سنگ آهن و نوسان آن در محدوده زير 40 دلار بر هر تن خواهيم بود. حال بايد ديد برآيند اثر فاکتورهاي دخيل در روند بازار اين محصول، مسير آتي آن را به کدام سو هدايت خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا