بی‌مهری مسکنی که باید مهرآفرین باشد

بی‌مهری مسکنی که باید مهرآفرین باشد

مسکن مهری که روزی قرار بود، سرپناه مردم و اقشار کم درآمد باشد،این روزها نه تنها گرهی از مشکلات مردم کم نکرده است،بلکه بر مشکلات آنان نیز افزدوده است.

بیشتر خریداران واحدهای مسکن مهر که از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه اند،هنوز درانتظار مسکن مناسب به سرمی برند.

اگرچه طراحی و ساخت این واحدها از سال 86 به صورت رسمی آغاز شد،ولی طرح اجرای مسکن مهر از سال 84 روی میز وزیرمسکن و شهرسازی سابق و راه و شهرسازی امروز قرار گرفت.

با گذشت حدود یک دهه از آغاز طرح، هنوز مردم و صاحبان این واحدها، به تکمیل این واحدها چشم دوخته اند و باید گفت که مسکن مهر، نسبت به متقاضیان بی مهری می کند.

تعدادی از تعاونی‌های مسکن که از حدود ۸ سال پیش وارد پروژه مسکن مهر شدند،هنوز واحدهایشان را به متقاضیان تحویل نداند و حاضر به واریز پول متقاضیان به حساب دولت برای اتمام این پروژه‌ها نیستند.

ازسوی دیگر به دلیل اینکه تعاونی یک نهاد خصوصی به شمار می‌رود،دولت اجازه ورود به مباحث آنها را ندارد؛بنابراین نظارت بر تعاونی‌ها با قانون فعلی به درستی انجام نمی گیرد.

اغلب تعاونی‌های مسکن به تعهدات خود در مدت زمان مشخص شده عمل نکردند


تجربه مسکن مهر نشان داد که اغلب تعاونی‌های مسکن علاوه براینکه به تعهدات خود درمدت زمان مشخص شده به دلیل عدم نظارت دولت بر تعاونی‌ها عمل نکردند،بلکه دربرخی مواقع بیشتر از مبلغ اعلام شده از متقاضیان پول دریافت کردند و هنوز پس از گذشت سال‌ها واحدها را تحویل نداده‌اند.

ازسوی دیگر،به دلیل آنکه اغلب تعاونی‌ها تخصصی درحوزه ساخت و ساز ندارند و تنها با تشکیل یک هیات مدیره،پروژه مسکن مهر را از دولت گرفتند،با پیمانکارانی قرارداد بستند که بعدها همین قراردادها به چالشی میان هیات مدیره تعاونی و پیمانکاران تبدیل شد و برخی از این پروژه‌ها ازسوی پیمانکاران به تعاونی‌ها تحویل نمی شود؛زیرا پیمانکاران اعلام می‌کنند که تعاونی به تعهدات خود در زمینه پرداخت های مالی توجهی نکرده است.

براساس این گزارش؛اغلب متقاضیان مسکن مهر در شهر جدید پرند که از ابتدای طرح این پروژه به تعاونی‌ها مراجعه کردند هنوز درگیر تحویل واحدها هستند و حتی برخی از تعاونی‌ها به متقاضیان گفته‌اند که می توانند پول خود را دریافت کنند و امتیاز واحدهایشان را به تعاونی بفروشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت،  این در حالی است که متقاضیان از سال ها پیش این مبالغ را به حساب تعاونی واریز کردند و ارزش پول آنها طی سال‌ها کاهش زیادی یافته است ضمن آنکه استفاده از امتیاز این پیش خریداران هم موضوعی است که برخی از این تعاونی‌ها به دنبال آن هستند.

تلاش دولت دهم برای بازپس گیری آورده اعضا از تعاونی‌ها


همچنین واریز پول به حساب تعاونی‌ها موجب شده که در این سال ها سود پول در اختیار اعضای هیات مدیره قرار بگیرد و از آنجایی که نظارتی هم بر کار آنها انجام نمی شود اغلب متقاضیان اطلاعی از این وضعیت ندارند.

گرچه در سال پایانی دولت دهم، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی تلاش زیادی کرد تا بتواند پول متقاضیان را از این تعاونی‌ها خارج کند اما مشکلات قانونی که دولت برای ورود به این عرصه دارد، این تلاش ها را بی نتیجه گذاشت.

در واقع، پروژه های مسکن مهر که در اختیار تعاونی ها گذاشته شد اغلب با مشکلات زیادی مواجه شدند که یا بسیار طولانی تر از زمان اعلام شده واحدها را تحویل دادند و یا اینکه هنوز واحدها را به متقاضیان تحویل نداده اند.

سرنوشت بازار مسکن در سال های اخیر با طرحی به نام مسکن مهر گره خورده است، بازتاب تاثیرات این طرح حتی گستره ای به اندازه تمامی اقتصاد کشور پیدا کرده و البته از گزند گمانه زنی های سیاسی نیز در امان نمانده است.

در طی این سالها متقاضیان مسکن مهر بارها نسبت به اجرای نادرست این طرح و افزایش و تغییر قیمت های بدون نظارت اعتراض کرده اند، در همین راستا به منظور واکاوی مشکلات مسکن مهر به گفت و گو با نمایندگان مجلس و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران پرداخته است.

چهاردولی: میزان بازپرداخت تسهیلات مسکن با درآمد افراد متقاضی همخوانی ندارد

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از ضعف همکاری میان بخشی در بین دستگاه های مختلف برای تکمیل واحدهای مسکن مهر،گفت: در نظر گرفتن تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن برای افراد کم توان مالی آن هم با بازپرداخت حداقل یک میلیون تومان با منطق سازگار نیست.

علی نعمت چهاردولی،با انتقاد از نیمه کاره رهاشدن طرح مسکن مهر دربسیاری از نقاط کشور به علت عدم همکاری دستگاه های مربوطه دراین بخش، گفت: بسیاری از واحدهای مسکن مهر درحال حاضر به علت نواقص موجود در سیستم آبرسانی،برق رسانی و عیوب این چنینی آماده تحویل به افراد نیست.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه همکاری‌های لازم بین بخشی برای تکمیل و ارایه واحدهای مسکن مهر صورت نمی گیرد،افزود: متاسفانه تسهیلات درنظر گرفته شده برای واحدهای مسکن مهر اکنون ارایه نشده و بانک ها برای ارایه این نوع وام ها مشکلات بسیاری را پیش روی افراد قرار می دهند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید براینکه خط اعتباری برای تکمیل واحدهای مسکن مهر با معضلات عدیده ای مواجه است،افزود: تا زمانی که همکاری لازم برای تکمیل واحدهای مسکن مهر را شاهد نباشیم ،نمی توان به آینده این طرح و خانه دار‌شدن افراد امیدوار بود.

درآمد افراد متقاضی مسکن مهر با شرایط دریافت وام همخوانی ندارد

وی با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته شده ازسوی دولت برای خانه دار کردن مردم، تاکید کرد: درنظر گرفتن تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن برای افراد آن هم با بازپرداخت حداقل یک میلیون تومانی با منطق سازگار نیست.

چهاردولی ادامه داد: با توجه به اینکه تسهیلات مسکن برای خانه دار کردن افراد کم توان مالی درنظر گرفته شده پس باید به صراحت گفت که بازپرداخت یکی میلیون تومانی این وام ها از توان این افراد با درآمدهای ناچیزی خارج است.

عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود:رفع مشکل مسکن درکشور باید اولویت نخست دولت باشد تا به این ترتیب دغدغه مردم رفع  شده و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ازدواج جوانان محقق شود.

همچنین؛ محمد قسیم عثمانی نیز با بیان اینکه مسکن مهر یکی از طرح های بسیار خوب بود، گفت: این طرح به خاطر مدیریت و اجرای ناکارامد ثروت های میلیاردی  را برای مدیران عامل تعاونی های مسکن مهر ایجاد کرد که این ثروتها را باید ساکنان محروم مساکن مهر به صورت اقساط بپردازند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی دولت باید رسیدگی به اموال میلیاردی مدیران عامل تعاونی های مسکن مهر را سریعا در دستور کار قرار دهند و اموال نامشروعی را که در این خصوص بدست اورده اند را به مالکان مسکن مهر عودت دهند.

احمدی: ضرورت تسریع دراتمام پروژه های مسکن مهر

عضو کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت تکمیل و رفع مشکل واحدهای مسکن مهر، گفت: دولت به جای زدن استارت طرح دیگری در حوزه مسکن،مسکن مهر را به نتیجه برساند.

نبی الله احمدی، با تاکید بر ضرورت تکمیل و رفع مشکل واحدهای مسکن مهر در کشور،تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای مسکن مهر درنقاط مختلف کشور نیمه تمام مانده از این رو ضروری است دولت با تزریق بودجه کافی این پروژه ها را تکمیل کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در خصوص مسکن مهر باید راهکاری ویژه ای را در دستور کار خود قرار دهد، افزود: با توجه به اینکه طرح مسکن مهر برای خانه دار کردن اقشار آسیب پذیر جامعه اجرایی شد،اما هنوز دربسیاری از مناطق کشور با مشکلات عدیده مواجه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به ارسال پیش نویسی از طرح اجتماعی ازسوی دولت به مجلس، تصریح کرد: دولت درخصوص این طرح هنوز به صورت عملیاتی ورود پیدا نکرده است.

گرفتاری های مسکن مهر اجازه ورود به طرح های دیگر را از وزیر گرفته است

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایلی که وزیر به صورت عملیاتی به طرح مسکن اجتماعی ورود نکرده گرفتاری‌های پیش آمده در مسکن مهر است.

احمدی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات مسکن مهر و تکمیل آن بهتر از ورود وزیر به پروژه دیگری است، گفت: در صورت تکمیل طرح مسکن مهر بسیاری از مشکلات مسکن در کشور مرتفع خواهد شد.

نریمان:افزایش قیمتی در مسکن مهر نداریم/تجمعات سیاسی است


معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ افزایش قیمتی در پروژه های مسکن مهر صورت نگرفته است، گفت: تجمعات مردم در اعتراض به پروژه های مسکن مهر سیاسی است و تا پایان سال 94 این پروژه ها تکمیل می شود.

اما محسن نریمان با بیان اینکه پروژه های مسکن مهر هیچ افزایش قیمتی وجود نداشته است، گفت: با متقاضیان مسکن مهر رقم ثابتی قرداد بسته نشده است،آنها قرارداد علی الحساب بسته اند و زمانی که هزینه مسکن را پرداخت نکنند خود به خود به سال های بعد احاله می شود که با افزایش تورم هر سال میزان پرداختی نیز افزایش می یابد.

مسکن مهر پردیس و پرند 50 درصد ارزش افزوده دارند

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با تاکید بر اینکه در پروژه های مسکن مهر دولت یک ریال پول از متقاضیان دریافت نمی کند، افزود: پول به حساب شخصی خود متقاضیان  واریز شده و ساخت وساز توسط شرکت شهرهای جدید صورت می گیرد و به آنها تحویل داده می شود.

وی با اشاره به اینکه پرونده مسکن مهر در دولت قبل باز شد، ادامه داد: در دولت قبل بر این موضوع تاکید شده که پرداخت ها علی الحساب است و قیمت نهایی پس از پایان کار مشخص می شود و هیچ قراردادی در دوره این دولت بسته نشده  و قراردادها همه در دوره دولت قبل بسته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مسکن مهر پردیس و پرند 50 درصد ارزش افزوده وجود دارد، تصریح کرد:هم اکنون پروژه هایی داریم که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند،اما تنها 50 درصد از مبلغ آن توسط متقاضیان پرداخت شده است.

مسکن اجتماعی برنامه جدید دولت یازدهم

نریمان با بیان اینکه بیشتر پروژه های مسکن مهر در سال جدید تکمیل می شود، افزود: اتمام منوط بر این است که مردم بدهی های خود را پرداخت کنند،چرا که مسکن مهر اعتبار دولتی ندارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ،تجمعات مردم در مسکن مهر را سیاسی دانست و ادامه داد: مسکن اجتماعی برنامه جدید دولت یازدهم است که پس از پایان یافتن پروژه مسکن مهر جایگزین آن می شود.

وی با بیان اینکه باید از طریق ارائه تسهیلات قدرت و توان خرید مردم را افزایش داد، تصریح کرد: کمک های لازم و ارائه تسهیلات باید به دهک‌های پایین جامعه و قشر متوسط رو به پایین پرداخت شود تا قدرت خرید مسکن پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کلاهبرداری های صورت گرفته درمسکن‌های مهراظهارداشت: طی اطلاعیه ای به تمام متقاضیان مسکن مهر اعلام شد که هیچ خرید و فروشی از طریق بنگاه ها قانونی نیست و از طریق رسمی که دفاتر شهرهای جدید و وزارت راه و شهرسازی که رسمی و قانونی است، اقدام کنند.

در پایان باید یاد آور شد که متقاضیان مسکن مهر اغلب از اقشار ضعیف جامعه و نیازمند حمایت جدی هستند، که نهادهای مرتبط  باید هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکل آنها اقدام کرده و مسکن های مهر نیمه کاره را تحویل دهند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا