معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به ایرنا اعلام کرد:

طلب 35ساله از برخی کشورها/تصویب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی

طلب 35ساله از برخی کشورها/تصویب 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از طلب 35 ساله ایران از برخی از کشورها خبر داد و گفت: برخی از این طلب ها مربوط به پیش از انقلاب و یا اوایل انقلاب است که در برخی از موارد بخش کوچکی از آن دریافت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد خزاعی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه فجر در محل وزارت امور اقتصاد و دارایی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان طلب ایران از سایر کشورها و وجود مطالبات معوق از آنها افزود: برخی از این طلب ها ناشی از فروش نفت است.
وی ادامه داد: کشورهایی نظیر نیکاراگوئه، سودان، تانزانیا و کره شمالی به ایران بدهی دارند که به دلیل شرایط این کشورها، تاکنون بخش کوچکی از طلب دریافت شده است و آنها به ایران معوقه دارند.
وی گفت: از آنجایی که بانک مرکزی بر این معوقات چرتکه انداخته و جرایمی را برای آن در نظر می گیرد، لذا میزان طلب ایران در این سال ها افزایش یافته است؛ البته باید گفت که رقم طلب ایران چشمگیر نیست.
خزاعی به اجرای برجام و لغو تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای برجام، رفت و آمدهای زیادی به کشور انجام شد و مذاکرات متعددی برای بسترسازی ها در دستور کار قرار گرفت؛ البته باید گفت که روابط اقتصادی همانند روابط سیاسی پروسه ای زمانبر است بویژه که روابط اقتصادی ایران در چند سال گذشته قطع بوده، بنابراین برقراری دوباره ارتباط نیاز به زمان دارد اما بسترها فراهم شده و آرام آرام می توانیم وارد عمل شویم و منابع مالی را تامین کنیم.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تامین مالی منابع خارجی ضروری است، گفت: روابط مالی بین المللی از یک بعد برای رفع نیازهای کشور و از سویی به منظور بهره گیری از اهرم سیاسی ایجاد می شود.
وی با اشاره به کاهش 100 میلیارد دلاری درآمد ارزی کشور گفت: بنابراین تامین مالی از محل سرمایه گذاری خارجی ضروری است البته در تمامی اسناد بالادستی نظام مانند سند چشم انداز، احکام توسعه و اقتصاد مقاومتی مشخص شده که مساله سرمایه گذاری از الزامات کشور است.
به گفته خزاعی، اولویت کشور در بحث سرمایه گذاری، بخش داخلی و تقویت بخش خصوصی و سپس سرمایه گذاری خارجی است به نحوی که باید فرش قرمز را ابتدا برای سرمایه گذاران داخلی پهن کنیم و سپس به سرمایه گذاری خارجی توجه کنیم.

* به هر سرمایه گذار خارجی خوش آمد نمی گوییم
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی با تاکید بر اینکه به هر سرمایه گذاری خارجی خوش آمد نمی گوییم، اظهار داشت: سرمایه گذاری مطلوب و مورد نظر آن است که دارای ارزش افزوده مانند ایجاد اشتغال، افزایش صادرات، اتتقال فناوری و تکنولوژی و ... باشد.
وی ادامه داد: البته حرکت از تجارت به سمت سرمایه گذاری و بهره گیری از سرمایه گذاری خارجی برای ورود به کالا باید به سمتی حرکت کند که برندها و شرکت هایی که کالای عمده را به فروش می رسانند، در ایران سرمایه گذاری کرده و پس از تولید اقدام به صادرات کنند.

** حرکت به سمت فاینانس خودگردان
معاون وزیر اقتصاد بهره گیری از فاینانس خودگردان را از برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: با استفاده از این روش، تلاش می شود تا بار استقراض دولت افزایش نیابد. ضمن اینکه تلاش شده در بخش فاینانس ها به سمت پروژه مناسب و زیربنایی حرکت کنیم.
خزاعی گفت: باتوجه به بهره گیری از فاینانس خودگردان، دست ما بسته شده زیرا به روش گذشته نمی توانیم فاینانس انجام داده و اقساط آن را در بودجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه به ازای یک میلیون دلار سرمایه گذاری در کشور درصورتی که قیمت نفت بشکه ای 120 دلار باشد، باید هشت هزار بشکه به فروش برسانیم، گفت: این در حالی است که اگر قیمت نفت 25 دلار باشد برای تامین یک میلیون دلار سرمایه گذاری باید معادل 35 هزار بشکه نفت بفروش برسد و این در حالی است که تاکید خاصی به اقتصاد مقاومتی در کشور می شود.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: اگرچه از اجرای برجام تنها دو هفته می گذرد اما با مقدماتی که پیش بینی شده هفت میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب داریم که رشد مطلوبی نسبت به گذشته دارد؛ البته با چشم انداز پیش رو این رقم در سال 95 به طور قطع بیشتر خواهد بود.
وی درباره فایناس نیز گفت: با توجه به مذاکرات متعدد انجام شده پیش بینی می شود سال 2016 میلادی و یا سال 95 ظرفیت فاینانس ها 45 میلیارد دلار باشد البته در بخش فاینانس تاکید به خودگردان بودن و پروژه های زیربنایی است.
خزاعی با اشاره به نقض راه تامین منابع مالی نیز گفت: با 60 کشور موافقت نامه سرمایه گذاری خارجی منعقد شده است؛ امسال با چهار کشور روسیه، ژاپن، عراق و اسلواکی آنها را نهایی کرده ایم.

** عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا
وی به عضویت ایران در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا نیز اشاره کرد و گفت: سهم ایران در این بانک دو درصد است که البته دو هفته پیش این بانک نخستین جلسه خود را برگزار کرده است.
وی ادامه داد: ایران در بین 12 گروهی که در این بانک عضویت دارد از نظر حجم رای و سهم در رده دوم بعد از چین قرار گرفته است.
معاون وزیر اقتصاد درباره معوقات کشور نیز گفت: معوقات به دلیل تحریم ها بوجود آمده بود که با همکاری بانک مرکزی و تفاهم نامه با ساچه، کوفاس و هرمس این معوقات تسویه می شود؛ البته کل معوقات ما کمتر از مطالبه ما از شرکت شل است.
وی ادامه داد: معوقات کشور به دلیل عدم امکان نقل و انتقالات پولی بوده که معادل 2.7 میلیارد دلار است و در یکسال آینده نهایی و بازپرداخت می شود.

** سرمایه گذاری خارجی 25 میلیارد دلاری در برنامه ششم
معاون وزیر اقتصاد درباره وضعیت سرمایه گذاری خارجی در برنامه ششم نیز گفت: رقم اولیه برای دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه ششم، 25 میلیارد دلار است.

** برای صدور ضمانت نامه مشکلی نداریم
وی درباره صدور ضمانت نامه بعد از اجرای برجام نیز گفت: صدور ضمانت نامه با نوع فاینانس متفاوت است؛ اگر فاینانس خودگران باشد ضمانت نامه دولتی صادر نمی شود اما گارانتی های دیگری ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه مشکلی برای صدور ضمانت نامه ها نخواهد بود و حدود و صغور ضمانت نامه ها مشخص است، افزود: اگر وام ها دولتی باشد وزارت امور اقتصادی و دارایی با مجوز شورای اقتصاد این امر را انجام خواهد داد؛ البته تلاش می شود به این سمت حرکت نکنیم و بصورت خودگران اقدامات را انجام دهیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا