میگونی در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

سازمان زمین شناسی ایران جزو ۸ سازمان پیشرو دنیا

سازمان زمین شناسی ایران جزو ۸ سازمان پیشرو دنیا

گروه اكتشاف و زمين شناسي - مسئول امور بین‌الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از امضای سند همکاری سازمان زمین شناسی ایران و فرانسه خبر داد.

سیدهادی میرمحمد میگونی در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در متاسفانه در خارج از کشور بیشتر از داخل کشور شناخته شده است، افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم‌اکنون در بین 8 سازمان پیشرو در جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در همه کشورها وظیفه انجام اکتشافات کلان و تولید اطلاعات پایه بر عهده دولت و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی است، توضیح داد: برای بخش خصوصی حضور در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد و ما از روش‌های مدرنی مانند ژئوفیزیک هوایی و ژئوشیمی برای انجام اکتشافات کلان و تولید اطلاعات پایه استفاده می‌‎کنیم. ضمن اینکه تفاوت ما با کشورهای پیشرفته این است که در کشورهای پیشرفته سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی تنها در بخش اکتشافات کلان و تولید اطلاعات پایه حضور دارد اما در کشور ما سازمان زمین شناسی به دلیل مقرون به صرفه نبودن برای بخش خصوصی در بعضا در سایر بخش‌های اکتشافی نیز حضور می‌‎یابد. به عنوان مثال ما در مورد مواد معدنی استراتژیک ورود پیدا می‌‎کنیم اما در مورد سایر مواد معدنی اینطور نیست.

میگونی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در شرایط تحریم هم ارتباطات بین‌المللی خود را حفظ کرد، گفت: قبل از اجرای برجام پنج همایش بزرگ بین‌المللی را تنها در سال 94 برگزار کردیم. با بیش از 50 موسسه بزرگ اروپایی و آمریکایی نیز ارتباطات فنی و علمی برای تولید اطلاعات پایه داشته و داریم. از سوی دیگر در امور بین‌الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کارگروهی را تشکیل دادیم تا اطلاعات موردنیاز بخش خصوصی خارج از کشور را به منظور جذب سرمایه‌گذاری آنها فراهم کنیم.

مسئول امور بین‌الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه علاوه بر حوزه اکتشاف، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در حوزه مطالعات زمین شناسی نیز فعالیت گسترده‌ای داشته و با بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز ارتباط تنگاتنگی در این زمینه دارد، توضیح داد: با 35 کشور تفاهم نامه همکاری برای انجام کارهای زمین شناسی و اکتشافی داریم و کمتر سازمانی در کشور در چنین جایگاهی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه بدون داده‌های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی عملا انجام هیچ‌گونه کار اکتشافی و معدنی امکان‌پذیر نیست، اضافه کرد: با وزارت بهداشت در خصوص زمین شناسی پزشکی و بیماری‌های مرتبط با مواد معدنی در برخی استان‌ها همکاری داریم. با وزارت نیرو نیز در حوزه منابع آب همکاری داریم. از سوی دیگر با عراق نیز در حال مطالعه روی منشاء ریزگردها هستیم.

میگونی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی یکی از سازمان 8 سازمان زمین شناسی پیشرو در دنیاست، گفت: در سایت کمیسیون بین‌المللی نقشه‌های زمین شناسی دنیا کره زمین به هشت قسمت تقسیم شده است و مطالعات این 8 منطقه به 8 سازمان پیشرو در دنیا سپرده شده که براین اساس وظیفه مطالعات منطقه خاورمیانه بر عهده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گذاشته شده است. ما همچنین ارتباطات زیادی هم با سازمان‌های زمین شناسی خارجی داریم و به تازگی نیز سند همکاری بین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران (GSI) و سازمان زمین شناسی فرانسه (BRGM) امضاء شد.

مسئول امور بین‌الملل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ماین نیوز در خصوص ارتباطات بین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنیای ایران و سازمان زمین شناسی آمریکا نیز گفت: به دلیل نبود رابطه سیاسی بین دو کشور به طور طبیعی ارتباط ما همان شرایط را داشته است. البته باید بگویم که در مطالعات علمی هیچ حد و مرزی وجود ندارد و بهبود شرایط سیاسی نیز می تواند ارتباطات علمی بین ایران و آمریکا را در حوزه اکتشاف و زمین شناسی تسهیل کند.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا