ارزهای اروپایی سقوط کردند!

ارزهای اروپایی سقوط کردند!

روز یکشنبه تغییر جزیی زاویه دید معامله‌گران ارزی موجب شد اولین روز کاری آبان ماه با رشد دلار همراه باشد.

روز گذشته دلار با 5 تومان افزایش به قیمت 3465 تومان رسید. در روزی که دلار افزایشی جزیی را تجربه کرد،‌ یورو شاخص‌ترین ارز اروپایی 80 تومان از ارزش خود را از دست داد تا از کانال 3900 تومان خارج شود و به قیمت 3870 تومان برسد. پوند دیگر ارز اروپایی نیز یکشنبه 35 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 5310 تومان رسید.

به گفته فعالان، بالا رفتن حجم معاملات نسبت به هفته گذشته و پایین آمدن انتظارات کاهشی موجب شدندکه ذهنیت معامله‌گران دلار تا حدی تغییر کند. این در حالی است که اکثر معامله‌گران، پس از صدور فرمان لغو تحریم‌ها انتظار داشتند که حرکت این ارز در جاده کاهشی ادامه دار باشد. در این شرایط، توقف افت دلار در میانه‌های هفته گذشته و خروج از دهه ابتدایی محرم امیدها برای رشد را تا حدی زنده کرده است. با این همه، همچنان گروه دیگری بر ادامه افت قیمت‌ها تاکید دارند. آنها، رشد روزهای اخیر را بیشتر ناشی از تلاش معامله‌گران آتی و رفتارهای هیجانی می‌دانند.
 در بازار سکه اما قیمت‌ها نوسان چندانی را تجربه نکردند. یکشنبه سکه تمام بهار آزادی تنها با کاهش جزیی هزار تومانی به قیمت 941 هزار تومان رسید.

سیگنال افزایشی
در اولین روز کاری هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3464 تومان آغاز کرد که افزایشی 4 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه داشت. به اعتقاد فعالان، این شروع افزایشی حاصل تلاش معامله‌گران آتی بود که قصد داشتند با آغاز افزایشی، فضای بازار را تحت تاثیر قرار دهند. در واقع پس از چند روز تعطیلی، این دسته قصد داشتند دلار را با تاکتیک‌هایی به سمت مسیر مورد نظر خود حرکت دهند. اما تلاش آنها تقریبا به ثمر ننشست؛‌ این ارز در ادامه روز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و نهایتا روی قیمت 3465 تومان آرام گرفت. یکشنبه، قیمت دلار بر تابلوی برخی صرافی‌ها تا قیمت 3475 تومان نیز بالا رفت، اما سرانجام در نرخ‌های پایین‌تری به کار خود پایان داد.

در انتظار تقاضا

به گفته فعالان، خروج از دهه ابتدایی محرم و کاهش اثرات روانی برجام موجب شده برخی معامله‌گران ارزی در انتظار ورود دوباره تقاضا در هفته جاری باشند. در این میان، تردیدها درباره روند قیمتی بازار آنها را تا حدی مردد نگه داشته است.
با این حال، روز یکشنبه حجم معاملات نسبتا بیشتر از هفته گذشته بود. اکثر معامله‌گران اعتقاد دارند که دوشنبه با افزایش فعالیت بازارهای کشورهای همسایه، جهت دلار در بازار داخلی نیز تا حد زیادی مشخص خواهد شد،‌ ولی در شرایط فعلی، قیمت بیشتر سردرگم است.

یورو در جاده نزول
در اولین روز کاری هفته جاری، یورو یکی از ریزشی ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت. یکشنبه این ارز اروپایی 80 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 3870 تومان رسید. در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی یورو افت بیشتری را تجربه کرد و با حدود 97 تومان کاهش به 3301 تومان رسید. تضعیف ارزش یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار، عامل اصلی سقوط این ارز در بازار داخلی بود. این ارز در دو روز کاری انتهایی هفته جاری، 9/ 2 درصد از ارزش خود در بازارهای جهانی را از دست داده بود. نرخ رسمی پوند و فرانک نیز روز یکشنبه کاهش نسبتا قابل ملاحظه‌ای را تجربه کردند. در اولین روز آبان،‌ نرخ رسمی پوند 34 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و به قیمت 4587 تومان و 9 ریال رسید. فرانک نیز با کاهش بیشتر و 62 تومانی به قیمت 3060 تومان رسید. در بازار آزاد نیز پوند 35 تومان افت را تجربه کرد و به قیمت 5310 تومان رسید. تا بتوان از روز یکشنبه به‌عنوان روز سقوط ارزهای اروپایی یاد کرد.

سکه در ابتدای کانال
از دوشنبه هفته گذشته دامنه حرکتی سکه تمام محدود شد و این فلز گرانبها از تاریخ 27مهر تغییرات قیمتی چندانی را تجربه نکرد. در ادامه تغییرات محدود، یکشنبه سکه تنها هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 941 هزار تومان رسید تا ماندگاری آن در ابتدای کانال 940 هزار تومان ادامه یابد. تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس و تغییرات محدود دلار از عواملی بودند که به کاهش دامنه نوسان در روز یکشنبه کمک کردند.
به گزارش دنیای اقتصاد ،  در روزی که سکه کاهش جزیی هزار تومانی را تجربه کرد، ربع سکه توانست 3 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کند و به قیمت 249 هزار تومان رسید. انتظار این است که با پایان دهه ابتدایی محرم، معاملات سکه در هفته جاری رونق بیشتری را تجربه کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا