تحول اطلاعاتی با گوشی‌های هوشمند!

تحول اطلاعاتی با گوشی‌های هوشمند!

درشرایطی که ضریب نفوذ موبایل در ایران حدود ١١٥‌درصد اعلام شده است، شواهد و قرائن گویاست که در این حوزه آمارها باید دوباره به‌روز شود و سطح دسترسی‌ها برآوردی تازه داشته باشد.

چراکه فقط در یک‌سال گذشته شاهد رشد یکباره دسترسی به اینترنت پرسرعت روی موبایل بوده‌ایم. با ایجاد شبکه‌های ٣G و ٤G، گستره بیشتری از مردم به تلفن‌های هوشمند مجهز شده‌اند و براساس اعلام وزیر ارتباطات ٢١‌میلیون نفر درحال حاضر از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند.
با توجه به جمعیت ٧٥‌میلیون نفری ایران و تعداد ٢٥‌میلیون اشتراک کاربری فعال اینترنت در ایران، می‌توان گفت که در ایران هم تا حدود ٢٨‌درصد مردم به گوشی‌های هوشمند و اینترنت متصل هستند که این به معنی تغییرات بنیادی بزرگی درحوزه ارتباطات ایران خواهد بود. چراکه داشتن گوشی‌های هوشمند و اتصال به اینترنت درشرایطی که پیام‌رسان‌ها در ایران امکانات تازه‌ای را ارایه کرده‌اند، به معنی تحولی گسترده خواهد بود.
براساس تازه‌ترین اطلاعات ارایه‌شده رتبه پیام‌رسان تلگرام در ایران، پس از ارایه خدمات کانال (امکان ویژه خبررسانی) به ناگاه بالا رفته و تا رتبه ٧٧  ایران هم بالا آمده است.
این موضوع یعنی این‌که رنکینگ اپلیکیشن تلگرام (telegram) در ایران تنها در هفته گذشته از رده ١٨٨ صعودی یکباره داشته است و همین هم شاید باعث نگرانی برخی نهادهای نظارتی شده باشد.
انقلاب گوشی‌های هوشمند
این آمارها درشرایطی است که براساس اعلام عمیدیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل به مرز ١٤‌میلیون نفر رسیده است که اگر با عدد ٢١‌میلیون کاربر گوشی‌های هوشمند مقایسه کنید، درمی‌یابیم که انقلاب اینترنتی گوشی‌های موبایلی در ایران در عمل شروع شده و به مرز انفجاری تازه رسیده است.
براساس اعلام مسئولان، هم‌اکنون حداقل دوبرابر این میزان نیز به اینترنت نسل قبلی روی موبایل دسترسی وجود دارد و این دسترسی به جز کسانی است که از سیستم اینترنت وای‌فای در محل کار یا منزل استفاده می‌کنند.حالا با وجود رقابت اپراتورهای موبایل برای ارایه اینترنت بهتر، فروش گسترده تلفن‌های هوشمند هم نشان می‌دهد که به‌زودی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت موبایل بار دیگر افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
چراکه هم‌اکنون کانال‌های تلگرام امکان ویژه‌ای برای اطلاع‌یابی مردم از اخبار ایجاد کرده و دسترسی سریع و آسان به خبر را فراهم کرده است. خبرهایی که از حوزه مذهبی تا آموزشی و اخبار روز محدود نیست و با توجه به سلیقه افراد قابل تنظیم است.
حضور رسمی‌ها در پیام‌رسان کانال
خبرهایی که به صورت رسمی ازسوی نهادهای قانونی کشور و سایت‌های مجوزدار کشور و حتی خود صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این پیام‌رسان مخابره می‌شود. در این حوزه حتی کانال سایت دفتر مقام معظم رهبری یکی از نمونه‌هایی است که در آن هم متن، هم صوت و هم فیلم‌هایی که قبلا روی سایت ایشان قرار گرفته، عرضه می‌شود.
کانال چه امکاناتی دارد
کانال‌ها محدودیتی برای تعداد اعضا ندارد و درعین ‌حال اعضای یک کانال نمی‌توانند مطلب یا عکسی را به یک کانال اضافه کنند مگر این‌که دسترسی به ادمین (مدیریت) داشته باشند.
از طرف دیگر مخاطبان کانال نمی‌توانند سایر اعضای یک کانال را ببینند و این‌که حریم خصوصی افراد حفظ می‌شود. در این حوزه، رسانه‌ها هم با درک اهمیت و آسانی دسترسی به این انقلاب اطلاعاتی در ایران، به کانال پیوسته‌‌اند. با وجود این‌که بسیاری از این رسانه‌ها مطالبی را در زمینه لزوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی (مانند وایبر، وی‌چت‌، واتس‌آپ و تلگرام) منتشر کرده بودند، اما حالا با دریافت این‌که همین شبکه‌ها بهترین مسیرهای ارتباطی آنان با مخاطبان است، اقدام به راه‌اندازی کانال کرده‌اند و توانسته‌اند در مدت کوتاهی تعداد قابل توجهی از مخاطبان را هم به سمت خود جلب کنند.

وزیر ارتباطات: تلگرام در ایران بدون محدودیت فعال است!
 دیروز نیکلای نیکی فوروف وزیر ارتباطات روسیه با محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران دیدار داشت. دیداری که به گفته واعظی برای گسترش همکاری‌های ارتباطی بین دوکشور و به‌ویژه در زمینه موتورهای جست‌وجوی اینترنتی انجام شده است. در این دیدار همچنین بر توسعه فعالیت‌ها درحوزه تحقیق و توسعه، امنیت اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و فعالیت‌های پستی نیز بحث و تبادل‌نظر شد. واعظی در این دیدار با تأکید بر این‌که ایران و روسیه می‌توانند در این زمینه از تجربیات یکدیگر برای بالابردن امنیت اطلاعاتی شهروندان استفاده کنند، اعلام کرد: ایران به دنبال آن است که شبکه‌های اجتماعی داخلی خود را تقویت کند و از این نظر مایل است از تجربیات شرکت‌های قدرتمند روسی استفاده کند. او ادامه داد: شبکه اجتماعی تلگرام که منتسب به روسیه است، هم‌اکنون در ایران ۱۳ تا ۱۴میلیون نفر مخاطب دارد و با سیاست‌های وزارت ارتباطات بدون محدودیتی مشغول فعالیت است.
وزیر ارتباطات بر اهمیت موتورهای جست‌وجو تأکید کرد و گفت: در این نشست با وزیر ارتباطات روسیه توافق کردیم تا موتور جست‌وجوی «یان دکس» در ایران دفتر داشته باشد و بتواند به مردم سرویس بهتر ارایه دهد. ما نیز آمادگی داریم در رابطه با خط و زبان فارسی از طریق موتورهای جست‌وجوی «یوز و پارسی جو» همکاری‌های دو‌جانبه با روسیه داشته باشیم. واعظی تصریح کرد: ازجمله موضوعات مهم مورد بحث دراین دیدار، اینترنت اشیا، مدیریت داده‌های عظیم (بیگ دیتا)، نسل پنجم موبایل و شهر هوشمند است که در زمینه همکاری‌های دوجانبه، فعالیت خواهیم داشت. همچنین در رابطه با همکاری‌های پستی، دوکشور ایران و روسیه مراودات زیادی با یکدیگر دارند و قصد داریم در زمینه تجارت الکترونیک، همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا